Vaste voeding toevoegen naast borstvoeding

Hoi lieve mama's,

Mijn dochtertje wordt 1 oktober 6 mnd. We zijn nu ongeveer een maand bezig met het oefenen van groente eten. Dat gaat goed, ze vindt het heel interessant en er gaan elke keer een aantal hapjes in. Ze is echt aan het ontdekken. Nu wil ik ook fruit introduceren. Doe je dit naast de groente of in plaats van de groente?

Ik lees soms ook over pap en rijstebloem. Vanaf moment voeg je dit toe? En kan je dat ook maken met moedermelk? Ik geef mijn dochter nu nog volledig borstvoeding en tot 8 maanden is dat volgens mij naast oefenhapjes voldoende. Maar het oefenen moet er natuurlijk wel in blijven en verder uitgebouwd worden richting de 8 maanden.

Hoe zag jullie schema in vergelijkbare situaties er uit?

Hartstikke bedankt alvast!
 
Hoi! Mijn dochter wordt ook bijna 6 maanden. Ik geef ook nog volledig borstvoeding. Zij krijgt sinds een aantal weken afwisselend fruit- en groente 'oefen' hapjes. Nu voeg ik ook pindakaas toe en worden de hapjes steeds groter. Soms combineer ik ook verschillende soorten fruit en groente. Sinds twee weken krijgt ze in de laatste voeding een beetje pap door de moedermelk (BioBim haver werd geadviseerd door CB), zodat ze met een iets voller buikje slaapt en nog meer went aan een iets dikkere substantie. Gaat tot zover goed!
 
Thnx voor je reactie! Hoe laat geef je die laatste voeding? Ik geef mijn laatste voeding rond 7 uur voor mijn dochter naar bed gaat. en ze wordt de ene keer dan wakker als ik zelf naar bed ga, of om 2 uur en 4 uur of om 6 uur. Of elk ander tijdstip dat ze besluit trek te hebben ?. En soms slaapt ze ook ineens door... Ik voed nog op verzoek, dus wat is dan mijn laatste voeding? Als dat die van 7 uur is voor het slapen gaan, dan vraag ik mij of het dan goed is om haar met een volle buik op bed te leggen? Misschien gek gedacht hoor. Wat je zegt het wennen aan wat dikkere substantie valt wel wat voor te zeggen.
 
Tot een jaar blijft BV hoofdvoeding en kun je dit dus onbeperkt geven naast de vaste voeding. Ik ben op een gegeven moment gewoon fruit rond 10u in de ochtend, brood tijdens lunch en samen met ons avondeten groente gaan geven. BV bleef ik gewoon op verzoek geven. Op het begin eet je kindje nog niet veel vaste voeding dus zal de hoeveelheid BV gelijk blijven maar naarmate ze meer vaste voeding gaan eten zul je merken dat de vraag naar BV steeda iets minder wordt. Rijstebloem of pap
Heb ik overigens nooit gegeven. Mijn dochter is nu 1,5 en drinkt alleen in de avond en ochtend nog bij mij. Dit is gewoon geleidelijk aan zo gelopen
 
Nu meestal rond 17.00/18.00 laatste keer borstvoeding en dan rond 19.30 /20.00 papfles, dus vrij kort achter elkaar. Ze slaapt nu door tot ongeveer 06.00/06.30 u, maar laatst had ze ook weer een week of twee behoefte aan een nachtvoeding.. Hier dus ook nog op verzoek en wisselend qua schema. Ik heb er wel vertrouwen in dat er vanzelf een soort structuur ontstaat als je blijft oefenen met de hapjes naast borstvoeding. En dat (nog) geen structuur ook helemaal prima is.
 
Bedankt voor jullie reacties! En die structuur gaat idd vanzelf komen. Ik ben allang blij dat het borstvoeden zo goed gaat en we een te reden meisje hebben ?
 
Terug
Bovenaan