Vaste voeding

<p>Hoi hoi,</p><p>Aankomende zaterdag word de kleine man 6 maanden en omdat vastw voeding dan toch belangrijker word als bijvoeding heb ik wat input nodig van hoe jullie dit doen.</p><p>Hij heeft nu de standaard fruit soorten (appel, banaan, peer en kiwi) gehad. En twijfel of ik alles echt los moet geven totdat hij alle soorten fruit heeft gehad. hij heeft bijv nectarine, perzik, aardbei, meloen nog niet gehad. Maar zou hem ook met kdv mee willen laten eten. Die gebruiken alleen appel, banaan, peer. <br /><br /></p><p>Met groente idem dito, geven jullie ook groentes die je zelf nooit zou eten? <br />hebben jullie eerst aardappelen als losse smaak aangeboden of gelijk met groente erbij? <br />Ik maak me gewoon te druk erover… bang dat hij niet alles gaat eten als ik niet eerst alles los van smaak geef. Alleen duurt het enorm lang vind ik. Zou hem graag wat meer geven omdat hij alles op eet, maar met smaakjes proeven vind ik dat zonde als die niet lust. <br />hij eet momenteel dus nog alleen 1 smaak, 2 diepvriesblokjes. </p><p>alle tips qua vaste voeding zijn welkom ? </p>

Wij hebben alleen gegeven wat we zelf ook eten, achteraf had ik best avocado ofzo kunnen geven, dat is een kleine moeite om te maken, ook nu hij groter is.
Maar groenten heeft hij echt altijd alleen gekregen wat wij ook aten.
Rond de leeftijd van 6 maanden kocht ik gewoon bijvoorbeeld een kilo wortelen, dat bereidde ik en vroor ik in porties in en dan at hij dat totdat het op was, dan courgettes, pompoen, bloemkool, witlof enz.
Zodra een kindje iets ca. 15x heeft geproefd wordt het in het lange termijn geheugen opgeslagen als "lekker". Dus op die leeftijd alleen maar een goed idee om losse producten aan te bieden en dat zo lang je het op voorraad hebt.
Ik haalde veel inspiratie van smikkels.nl, daar zie je ook welke fruitsoort/groente geschikt is per leeftijd die je invult
Ons zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden en lust bijna alles en eet als een kleine bootwerker ?

[quote quote=10494875]Wij hebben alleen gegeven wat we zelf ook eten, achteraf had ik best avocado ofzo kunnen geven, dat is een kleine moeite om te maken, ook nu hij groter is.Maar groenten heeft hij echt altijd alleen gekregen wat wij ook aten.Rond de leeftijd van 6 maanden kocht ik gewoon bijvoorbeeld een kilo wortelen, dat bereidde ik en vroor ik in porties in en dan at hij dat totdat het op was, dan courgettes, pompoen, bloemkool, witlof enz. Zodra een kindje iets ca. 15x heeft geproefd wordt het in het lange termijn geheugen opgeslagen als “lekker”. Dus op die leeftijd alleen maar een goed idee om losse producten aan te bieden en dat zo lang je het op voorraad hebt.Ik haalde veel inspiratie van smikkels.nl, daar zie je ook welke fruitsoort/groente geschikt is per leeftijd die je invultOns zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden en lust bijna alles en eet als een kleine bootwerker ?[/quote]
Dat van de 15x weet ik! Daarom dat hij ook nog niet zoveel heeft gehad. Nu geef ik wel sneller iets nieuws als het goed opgaat.. maar vind dat er echt lang overheen gaat voor hij alles heeft gehad. 

Ik was met 4 maanden begonnen met losse smaken en echt een week lang bijv banaan proberen. Week erop wortel etc. Nu met 6 maanden ben ik veel losser. De potjes van 6 maanden zijn ook vaak gemixte dingen, die geef ik ook gewoon. Kiwi banaan appel bijvoorbeeld terwijl hij kiwi nog nooit had gehad.
Op brood had ik avocado met ei gedaan, avocado had hij al een keer gehad maar ei nog niet.. heerlijk vond hij het.
Gister voor het eerst vlees gegeven, wortel met kip, dat moest wennen. Dus eerst wortel gegeven en dan lepeltje bij lepeltje steeds meer kip erdoorheen en dat ging goed!
Ik vind ook dat je anders en eeuwigheid bezig bent voordat je alle smaken hebt aangeboden! Er zijn zoveel lekkere combi's en binnenkort moet je echt al naar hele complete maaltijden opbouwen...

ik ben mijn dochter vanaf 4 maanden groente gaan geven en vanavond 5 maanden ook fruit. Ik gaf en geef haar alles wat ik tegen kom in de supermarkt of op de markt. In het begin gaf ik haar 3 dagen achter elkaar hetzelfde om haar te laten wennen aan nieuwe smaken, het restant vroor ik in voor een later moment. In het begin stoomde ik alles voor mijn dochter apart voor haar in zo'n stoom/blend apparaatje. Dat zou ik je ook als tip geven: schaf zo'n apparaatje aan, super handig! Wij koken zelf graag en aten gewoon hetzelfde, maar dan verwerkt in een complete maaltijd. 
Ik denk dat we vanaf een maand of 6 zijn gaan mixen, dus eerst 2 verschillende groenten bij elkaar of combineren met een aardappeltje, couscous of rijst. 
Combineren van groente en fruit kan trouwens ook heel goed! denk aan pompoen met mango of bietjes met aardbei. Mijn dochter vond het allemaal even lekker. 
Mijn dochter is net 1 jaar geworden en eet volledig met ons mee. Uiteraard nog geen pittige kruiden en zout, maar dat is makkelijk om een portie apart te houden voordat we dat toevoegen. 
ik weet niet of het komt door onze aanpak, maar ze eet tot nu toe alles! En we vinden het super leuk om nu ook lekker voor haar te kunnen koken! Haha ik merk gewoon dat ik er enthousiast van wordt door hier over te schrijven. 
Ik heb echt nog veel meer tips en ideeen, mocht je geinteresseerd zijn mag je mij me je nr mailen dan voeg ik je toe op whatsapp: venko4@hotmail.com

Als jullie een app groepje aanmaken voor de ideeën over vaste voeding dan wil ik ook graag mee doen! Kan sowieso wel wat inspiratie gebruiken, sowieso qua recepten maar ook qua aanpak!

Terug
Bovenaan