vaste voeding!

Hoi Papa's en mama's

Even een vraagje over  vaste voeding!
Mijn derde kindje weigert het om  vaste voeding  te eten. Ben er met ruim vier maanden mee begonnen maar tot op de dag van vandaag weigert ze het! Ze is nu 6 maand. Opzich kan ze dus nog wel even zonder maar ze heeft nu nog maar 4 flessen. De oudste twee vonden het vanaf 4 maand heerlijk om vast voedsel te krijgen. Iemand Tips?

Groetjes Chantal
 
Beste Chantal,

Mijn beide kinderen waren niet echt geinteresseerd in vast voedsel. Mijn zoon (nu 3 jaar) heeft heel lang gepureerd eten gekregen. En   bij ongever 1,5 pas echt eten met stukjes.
En mijn dochter, net 1 jaar, is eten niet haar favoriete bezigheid. Ben trouwens pas bij 7 maanden begonnen met vast voedel. Avondeten, zolang het gepureerd is gaat goed. Maar eten met stukjes moet ze niet. Zelfde geld voor fruit. Brood wil ze helemaal niet hebben. Dus ze krijgt pap bij het ontbijt en bij de lunch. En ze heeft tot paar weken terug alleen borstvoeding als melk gekregen. Sinds paar weken krijgt ze overdag kv (met een lepeltje).

Misschien tips op www.borstvoeding.com/kleintjes > artikel "richtlijnen voor hetr implementeren van een babygerichte aanpak bij de introductie van vast voedsel"
Je geeft wel geen borstvoeding, maar geven van vast voedsel is gelijk bij borst als fleskindjes.
Succes.....
groetjes, Chantal
 
Hey chantal

Een tip voor wennen aan vast voedsel.

Koekjes bijv. liga tweede stap en bambix startkoekjes, word wel een kliederboel maar door het soffen op de koekjes breken er kleine stukjes af in hun mond.

In het begin trekte mijn zoontje een vies gezicht elke keer als hij de liga in zijn mond deed. Maar wende wel aan stukjes in zijn mond. En hij doet het nu heel goed met zijn geprakte eten.

Misschien heb je niks aan de tip  omdat je  kindje al koek eet,  maar zag het er nog niet bij staan dus wilde het toch even melden.

Groetjes Marion.
 
Hoi,  

Misschien een stomme vraag, maar heb je een idee waarom ze geen vaste voeding wil? Is dat omdat het gewoon een andere textuur heeft dan de fles, of omdat ze de smaak van groenten en fruit niet lust? Waarschijnlijk een combinatie van de twee, volgens mij. Dit is mijn redenering: vaste voeding eten is een stuk moeilijker dan een flesje drinken, en als het dan iets is dat je ook nog eens niet lust, gaat het helemaal mis. Eet ze wel bijvoorbeeld pap met een lepeltje? Dat is een smaak die ze kent, en waarschijnlijk lekker vindt (vermits ze wel goed haar flesjes drinkt neem ik aan), dus misschien eens met het lepeltje proberen te geven? Als ze dat goed  van de lepel kan eten, weet je ook dat het eten van vaste voeding op zich geen probleem is, maar dat het blijkbaar eerder om de smaak gaat. En dan kan je zoeken naar iets dat ze misschien wel lekker (of in ieder geval al minder vies) vindt.  
Misschien heb ik ook helemaal ongelijk hoor. Het was eigenlijk zomaar een gedachte die bij me opkwam toen ik je stukje las. In ieder geval veel succes ermee!

Groetjes,
Marian
 
Hoi Allemaal bedankt voor de tips, een liga hebben we inderdaad ook al geprobeert. En ook bij dit weigert ze.
En wat betreft het waarom ze het niet wil eten: is duidelijk de smaak. De eerste hap daar gaat het mondje wel voor open, maar als ze dan eenmaal wat in haar mond heeft dan kijkt ze echt heel vies en houdt ze bij de volgende hap haar mond echt stijf dicht. We hebben geprobeert om meerdere dagen het zelfde potje te geven om aan de smaak te wennen. Ook dit weigert ze na de eerste hap en alle andere groente en fruit smaken zijn  al de reveu gepasseerd. Ik  ben er maar gewoon even  mee gestopt, morgen naar het CB en zal wel eens vragen of ze nog even zonder kan! Kan het moeilijk naar binnen proppen!

Groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan