Vechten tegen de slaap

Hoi allemaal,

Mijn dochter is nu bijna 6 weken en op zich gaat alles prima, ze heeft alleen één probleem... ze vecht tegen haar slaap.

Ik heb inmiddels al zo ontzettend veel geprobeerd dat ik langzamerhand niet meer weet of ik er überhaupt nog wat aan kan doen. Ik ben 1,5 week geleden begonnen met het invoeren van regelmaat. Dit betekent een voorspelbaar patroon voor haar inbouwen van wakker worden - luier verschonen - eten/drinken - even op schoot spelen - soms nog even in de box (maar meestal is ze daar al te moe voor) - slapen. Overdag slaapt ze beneden (in de kinderwagen) en vanaf het begin van de avond gaat ze naar boven (in haar wiegje bij ons op de kamer). In eerste instantie leek dit wel redelijk z'n vruchten af te werpen maar toch nog niet helemaal. Nu ben ik vanaf afgelopen donderdagavond ook begonnen met inbakeren (in een TinyNanny - ze is nog te licht voor een pacco inbakerdoek) omdat ze toch ook nog steeds wel met haar armen lag te maaien en regelmatig in haar slaap wakker schrikt en dan dus ook weer die armen beweegt en zichzelf daarmee wakker houdt.

Toch blijft ze het probleem houden dat ze vecht tegen het in slaap vallen en uiteindelijk gaat huilen (van vermoeidheid of frustratie) en volledig over haar toeren raakt. Er zit dan niks anders op dan haar uit haar bedje te halen, even te troosten, een liedjes voor haar te zingen, eventueel een speentje geven  en weer terug te leggen. En dan maar hopen dat ze in slaap wil vallen.
Ik heb inmiddels ook rescue bach bloesem remedy in huis en nu één keer gebruikt om haar rustig te krijgen als ze over haar toeren is.

Nu ligt ze heerlijk rustig in de kinderwagen maar is al een uur wakker. Terwijl ik toch eigenlijk wel zou verwachten dat ze gaat slapen.

Ik weet het even niet meer.
Hebben jullie nog tips?

hoi peet
waarom eigenlijk beneden in de wagen en niet in haar bedje was dat bewust en ging dat beter niet dat ze daar niet mogen liggen hoor maar denk dat het ook goed is om toch in haar eigen bedje te liggen
en wat je misschien ook zou kunnen proberen is in een draagdoek tegen je aan kun je zelf ook wat doen
mijn ervaring is dat alles vanzelf op zijn plek gaat vallen en wij hebben inderdaad ook een tijdje ingebakerd hielp erg goed wat je wel moet weten is dat als ze haar prikje krijgt dat je dan niet mag inbakeren
nou ja succes in ieder geval
groetjes elena

Hoi!
Ik had ook een baby die vocht tegen haar slaap en wij hebben toen m.b.v het boekje 'regelmaat brengt rust' een heeeel strak schema aangehouden. Altijd slapen in haar bed en een vast ritueel als ze naar bed gaat (heb haar ook ingebakerd). Het duurde even voordat het werkte en ik heb haar af en toe ook echt een hele tijd laten huilen (is heel moeilijk, maar toch doorzetten). Na bijna 2 maanden was het over en nu doet ze het perfect!! Ik heb me ook laten vertellen bij het cb  dat de stresshormonen die een kindje dan aanmaakt pas na 6 weken uit zijn/haar lichaam zijn, dus je zal het echt de tijd moeten geven..Maar geloof mij, het werkt echt!!
Heel veel succes!!

als je haar nog even in de box legt, terwijl ze dan eigenlijk al te moe is, ben je dan niet te laat met naar bed brengen???
Ik maakte de oudste altijd al iets eerder wakker voor de fles, zodat ze nog even op was en even kon spelen...dan de fles en dan gelijk weer naar bed, want als ik bij haar te laat was met naar bed brengen was het oorlog...

Groetjes Yvonne

quote: brendaatje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-07-2007 14:01:56'));

Hoi!
Ik had ook een baby die vocht tegen haar slaap en wij hebben toen m.b.v het boekje 'regelmaat brengt rust' een heeeel strak schema aangehouden. Altijd slapen in haar bed en een vast ritueel als ze naar bed gaat (heb haar ook ingebakerd). Het duurde even voordat het werkte en ik heb haar af en toe ook echt een hele tijd laten huilen (is heel moeilijk, maar toch doorzetten). Na bijna 2 maanden was het over en nu doet ze het perfect!! Ik heb me ook laten vertellen bij het cb  dat de stresshormonen die een kindje dan aanmaakt pas na 6 weken uit zijn/haar lichaam zijn, dus je zal het echt de tijd moeten geven..Maar geloof mij, het werkt echt!!
Heel veel succes!!

quote: brendaatje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-07-2007 14:01:56'));

Hoi!
Heel veel succes!!

Hé Brenda,
Mag ik uit nieuwsgierigheid weten wat jouw vaste ritueel was als je haar naar bed bracht. Ik ben nog steeds zoekende naar wat nou werkt voor mijn dochter.
Alvast bedankt.
Petra

het kan ook zijn dat haar lichaampje te onrustig is(of krampjes heeft)  om lekker in slaap te vallen, mijn dochter had dat ook, ze "viel" steeds, dus dan sliep ze bijna en dan schrok ze weer wakker, wij zijn haar toen gaan inpakken in een grote wikkeldoek (te koop bij Hema)
armpjes strak langs haar lijfje en de doek om haar heen wikkelen.
bij ons sliep ze daar perfect door, zeker het proberen waard

succes

Hoi,
Ook ik ken dit probleem. Soms duurt het zelfs 2 uren voordat mijn zoontje in slaap valt.
Ik had het cb gebeld en die zeiden : zodra je de baby gevoed hebt etc en je ziet dat hij/zij tekenen van slaap begint te tonen: gapen/ogen dicht doen etc., dan leg je de baby in bed. (Zelf wacht ik even 5 minuutjes en dan pas leg ik hem in bed). Als de baby dan weer wakker wordt, 10 minuten laten liggen en uit laten huilen. Klinkt hard, maar het werkt wel tot nu toe. Dan na 10 minuten de baby een vinger aambieden of de borst. Dan weer in bed leggen als hij/zij slaapt. Dit herhaal je steeds weer. Op een gegeven moment merk je vanzelf of je de baby precies 10 minuten of iets langer nodig heeft.

succes!

Terug
Bovenaan