vechten tegen de slaap

Hallo,
Ilse is bijna 6 maand en als ze slaapt slapt ze goed. maar het in slaap komen is een ramp.
een tijdje ging het goed, we legde wakker op bed en na 10 min. huilen viel ze in slaap. het is nu dus niet huilen maar krijsen. en ze blijft maar doorgaan. als je haar dan pakt is het over. ik wieg haar dan even en dan slaapt ze weer, tot dat ze weer in haar bedje gelegd word. dan gaan de oogjes weer open. ze is dan wel even stil todat ik weg ga dan is het weer krijsen. ik neem haar mee naar m'n eigen bed en wieg haar een tijdje todat ze in een diepe lsaap is. dit help wel. maar ik wil dus dat ze in haar eigen bedje in slaap valt want anders wordt dit straks een gewenning.
ze is ook erg druk met haar armen en benen. inbakeren hebben we ook al gedaan mocht ook niet helpen.

tips zijn welkom.

gr henny
 
Vervelend voor je zeg!

Het is natuurlijk zo dat als ze 6 maanden zijn ze veel meer dingen gaan doen en daar ook in bed nog veel drukker mee zijn, (zitten, kruipen, omdraaien).
Hoe lang heb je het inbakeren geprobeerd? Meestal hebben kinderen een paar dagen tot een week nodig om te wennen. Ze vinden het de eerste keren meestal niet prettig. Als dat echt niets is kan je misschien een bakerzak proberen, Dat is een soort slaapzak zonder armgaten. Dan is ze wel iets beperkt in haar bewegen, maar nite helemaal vastgebonden. Ik baker mijn zoontje in vanaf dat hij 9 weken was. Hij is nu 6 maanden.

Anders zit er denk ik niets anders op dan in slaap wiegen..... Maar ik denk ook dat het gewoon een periode is. Misschien een beetje verlatingsangst? Gewoon telkens laten weten datje er nog bent. Misschien kan je proberen om in haar kamertje te blijven tot ze zelf in slaap is gevallen. Beetje opruimen en rommelen. En dan telkens ietsje eerder weg?

Succes
Caroline
 
Hoi Henny,
Is het zo dat ze gaat lachen als je bij haar komt?
Mijn dochter was vorige week ziek, en sliep voor die tijd heel goed. Tijdens de week dat ze ziek was kreeg ze natuurlijk veel aandacht. Ook als ze `s anchts huilde ging ik naar haar toe om haar speen erin te doen. Zodra ik bij haar kwam ging ze liggen lachen en dacht ze "da`s gezellig. Meerdere mensen adviseerden mij om haar te laten huilen en dan valt ze vanzelf wel in slaap. Ik heb dit 2 dagen gedaan en ze lag ook echt te huilen/krijsen, maar het was wel na 2 dagen over en nu gaat ze als ze op bed ligt gelijk slapen. Ik vond het ook heel rot om haar te laten huilen, maar het heeft wel geholpen. Ik keek wel geregeld om een hoekje, maar zorgde wel dat ze me niet zag.
Ik had echt het idee dat ze me uitprobeerde. Als er echt iets aan de hand is hoor je dat echt wel aan haar!!! ( dan ga/ ging ik natuurljik wel naar haar toe)
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes
 
bedankt voor jullie reactie,
ik heb haar ingebakert toen ze twee maanden was, dat ging goed, toen ze 4 maand was kon ze zonder slapen en nu ik haar inbaker woelt ze zich los. ik ben nu op zoek naar een pacco inbakerdoek.

en inderdaat als ik bij haar ga kijken begint ze te lachen en te brabbelen.
ik vind het moeilijk om haar zo te laten krijsen, heb ik al eens gedaan ze was daarna helemaal over haar toeren ik kon haar bijna niet troosten.

gr henny
 
Hoi Henny, misschien heb je hier wat aan...

Vorige week las ik hardop uit het grote babyboek terwijl ik Alies in stereo kon horen huilen (babyfoon en live),: "Voor een zorgzame moeder lijkt het inderdaad een wrede en onmenselijke straf om het kind maar te laten huilen. Vooral als zijn enige misdaad bestaat uit het midden in de nacht vader of moeder willen zien. Maar toch is het de beste manier, vertellen slaapdeskundige ons, om het kind te leren uit zichzelf in slaap te vallen.... Als u een uur of langer het voortdurende gehuil en geschreeuw kunt verdragen, ga dan niet naar het kind toe en geef hem geen voeding of praat niet met hem als hij wakker wordt. Laat hem huilen tot hij helemaal uitgeput is..." mmm dit hebben we 1 avond volgehouden, de tweede avond lukte het me niet. Toen ik Alies trof, hangend aan een arm, in haar bedje, heb ik haar uit bed gehaald om haar te troosten. Er stond ook elders in het boek: "Niettemin, als het idee u in hoge mate tegenstaat, probeer het dan niet. Naar alle waarschijnlijkheid kunt u toch niet consequent blijven." Gelijk hadden ze. Op TV lijkt het allemaal een stuk makkelijker.
 
Op donderdag vertelde ze op het BBC nieuws dat een moeder van een pasgeboren baby tegenwoordig nog minder slaap krijgt dan vroeger. De vrouw die ze interviewde vertelde over een techniek die zij aanraadde:  'The kiss-and-retreat sleep plan' . Dat klinkt een stuk beter dan "laat hem maar doorgaan met huilen".   Het plan wordt in een paar korte stappen beschreven. De afgelopen dagen houden we ons aan het kiss-and-retreat sleep plan. Er staat: "Set a time you feel comfortable with – say two or three minutes – and then go in. Settle her by stroking her face and giving her a kiss, but don’t pick her up. Then leave again.". Het probleem zit bij Alies wel in het 'settelen'.   Alies blijft vooralsnog gillen en is met geen mogelijkheid te kalmeren. Even over haar gezicht aaien doet weinig. Dat stond niet op de website. We geven haar dus maar een klein beetje aandacht en verlaten dan weer de kamer. We komen telkens terug (5 tot 10 minuten) en het huilen wordt steeds minder. Ze valt steeds sneller in slaap. Hoopvol kan ik zeggen, dat het lijkt te werken.


 
 
Hoi,

Ik zal je vast niet de tip van de week geven maar wel vertellen hoe wij het doen.
Mijn dochter is 11 maanden. Wij leggen haar op ons bed, doen de pyama en slaapzak aan etc. Dan ga ik naast haar liggen, lezen we samen even een boekje. Daarna krijgt ze de fles terwijl ze lekker tegen me aan ligt. Als ze klaar is poetsen we haar tanden. Dan krijgt ze haar speen en knuffelen nog even. Daarna pak ik haar op en leg ik haar (loom) in bed. Daar staat aan de ene kant een knuffel waar ik nog 3 spenen voor heb liggen (tussen de pootjes) en aan de andere kant van haar hoofd een slaaptut. Ik stop haar in en dat is het. Ik werd helemaal gestoord van die speen die ze elke keer uit bed wierp en met 4 spenen komen we een heel eind.
Als ze blijft tutten in bed dan leg ik na 5 a 10 minuten weer op haar rug en met alle spullen zoals ze horen (soms een aantal keer herhalen maar niet te snel de kamer weer in gaan). Als ze boos wordt laat ik haar even huilen want de procedure kent ze en dan valt ze na een minuut in slaap. Ik loop ook gewoon weg en naar beneden. Mijn man twijfelt bij het verlaten van de kamer en blijft boven aan de trap wachten en dan gaat ze hartverscheurend huilen. Hij kan haar dus ook niet meer in bed leggen. Bij mij weet ze dat het geen zin heeft.
Ik pak haar gewoon uit bed om een knuffel te geven als ze heel hard tekeer gaat met huilen en dan gaan we even op de schommelstoel in haar kamer zitten om een paar minuutjes te knuffen en dan leg ik haar rustig in bed. Mijn dochter heb ik nooit "echt" laten huilen. Volgens mij is dat niet de oplossing maar consequent en eenduidig handelen is wel heel belangrijk. Succes ermee.
 
hallo, ik reageer wel laat maar beter laat dan nooit denk ik.
een tijdje geleden heb ik dezelfde vraag gesteld op deze site en ik kreeg dit antwoord: je moet je kind, hoe vervelend het ook is, gewoon laten huilen, niet gaan kijken niks doen (of je moet het niet vertrouwen). voordat ik hem in bed leg dan heeft hij een fles melk en een schone luier gehad, dus dat kan het niet zijn. hij ging ook gewoon lachen als wij hem eruit haalde, nu heb ik het 4 dagen volgehouden, de 1e dag huilde hij 1,5 uur aan een stuk door, daarna was het stil. De 2e dag was het 3 kwartier, de 3e dag 20 min en de vierde dag was het nog maar 5 minuten. Nu leggen wij hem om half 7 in bed en hij slaapt bijna gelijk! Geweldig toch, het was wel heel zwaar maar wel de moeite waard!

heel veel sterkte en succes!
 
Hai,

Ik las dat je nog op zoek bent naar een pacco doek. www.pacco.nl moet je ze wel kunnen bestellen. Of is het je bedoeling een tweedehandse te vinden??? Ik neem alleen aan dat je dan een doek vanaf 6 maanden nodig hebt. Je zou natuurlijk een oproepje kunnen plaatsen.... Ik heb alleen de pacco tot zes maanden, en die gebruik ik natuurlijk nog voor mijn kleintje.
Wat ik me wel kan herinneren van het boekje inbakeren brengt rust, is dat als er een verandering of nieuwe ontwikkelingsfase is, dat je dan toch af en toe weer moet inbakeren.... Dus het zou de truc kunnen doen...
 
Terug
Bovenaan