Veel afgevallen na bevalling

Hoi allemaal,

Ik ben in november bevallen van mijn eerste kindje. Ik was tijdens de zwangerschap niet veel aangekomen (6kg). Ik had zwangerschapsdiabetes en moest daarbij een dieet volgen. Ik ben sinds de bevalling veel afgevallen en dit lijkt maar door te gaan. Ik zit nu 5 kilo onder mijn normale gewicht (van 55 naar 50 kilo). Ik geef nog volledig borstvoeding en mijn dochtertje kan echt nachtbraken. Ik merk dat dit veel van mijn lichaam vraagt. Ik voel mijn hele lichaam (op een negatieve manier) en merk dat ik erg onzeker word van het afvallen/me zorgen maak. Ik eet voldoende goede voedingsstoffen, maar het lijkt zo lang te duren voordat dat resultaat laat zien. Zijn er meer moeders met hetzelfde probleem? En hebben jullie nog tips voor mij?

Dit heb ik ook gehad na mijn eerste bevalling (geen zwangerschapsdiabetes, maar wel het afvallen na de bevalling). Binnen een paar weken was er meer af dan ik was aangekomen, dus daar maakte ik me ook zorgen om. Na een tijdje stabiliseerde het vanzelf en kwam ik ook weer een paar kilo aan. Als je blijft afvallen, kun je misschien naar de huisarts gaan?
Na de tweede bevalling viel ik trouwens helemaal niet af maar kwam er juist meer bij, dus het hoeft niets te betekenen voor de toekomst;).

Na 2 zwangerschapen weeg ik nu minder dan ik ooit heb gewogen. Als moeder sta je constant “aan”. Nooit rust en dat vraagt veel energie. Ik eet ook gewoon normaal en redelijk veel, het blijft alleen niet zitten. Ik maak me er niet druk om! Als je voor de rest gezond bent zou ik me er niet zo’n zorgen om maken.

Bij volledige borstvoeding is het heel belangrijk dat je veel vette producten eet en echt meer dan dat je normaal zou doen, zodat je lijf genoeg voedingsstoffen voor zichzelf overhoudt. Anders gaat alles naar de kleine toe en blijft er weinig voor jezelf over! Mogelijk kun je een diëtiste vragen wat een goed menu voor je zou zijn in combi met de borstvoeding?

Waarschijnlijk krijg je dan te weinig calorieën binnen. Toch kijken of je het aantal calorieën kunt opschalen met gezonde voeding: meer fruit, noten, pindakaas, eieren, extra boterham etc. Als je afvalt komt er te weinig binnen. Misschien bij houden wat je nu binnen krijgt (bijv. 1600 calorieën). Daarna uitrekenen wat je bij moet eten om aan te komen (meer dan 2000) of stabiel te blijven (1800-2000).

Begrijpelijk dat je je zo voelt! Het kost zo veel energie. Je krijgt niet "waarschijnlijk" te weinig calorieën binnen: je krijgt zeker weten te weinig calorieën binnen. Het gaat hierbij niet om of je dan de "goede" dingen/voedingsstoffen binnen krijgt; het gaat om de hoeveelheid. Ik ben ook maar 6 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap en nu 2 kilo onder mijn startgewicht. Maar ik had juist 2 kilo "reserve" ;) dus dat is prima, maar het klinkt alsof jij wel echt juist wat moet bijkomen. Borstvoeding geven kost tot wel 500 calorieën per dag meer dan normaal, dit verschil wel wat per vrouw, maar in ieder geval is het wel zo dat als je dit niet aanvult, dus extra eet, dat je dan afvalt. Begin met het eten van 2 volkoren boterhammen met beleg (bijv kipfilet, ei, avocado, ik noem maar even iets, als t maar goed belegd is), éxtra, elke dag, met bijv. een beker melk erbij. Dat vult het al best wat aan :) bijv dagelijks een handje ongezouten noten erbij is ook goed, niet te veel maar als je zo veel afvalt nog steeds zul ie wel echt wat extra erbij moeten gaan eten ;) succes!

Hier bij mijn 1e ook veel afgevallen na de bevalling. Van 60 naar 74 aan het einde van de zwangerschap tot 54 na een jaar. Het is lastig om voor jezelf te zorgen als je net moeder bent geworden. Borstvoeding vraagt nog eens extra energie. 
Je geeft aan voldoende goede voedingsstoffen te eten, maar vitamines en mineralen leveren geen energie. Dat hen je wel extra nodig, dik beleg, grotere porties, alles vol en tussendoortjes. Koolhydraten en vetten, die leveren energie. 

Terug
Bovenaan