veel huilen in de avond/nacht

Hallo,

wij zijn de ouders van Sara van 4 weken oud. In de eerste 2 weken ging alles prima, overdag en s'nachts sliep ze als een roos. Vanaf het begin hebben we een regelmatig schema aangehouden (wakker-voeden-knuffelen-bij eerste tekenen   van slaap weer naar haar bedje,op aanvraag). Overdag  valt ze na haar voeding meteen weer in slaap.  De laatste 1.5 week gaat ze niet meer slapen na haar voeding van 1900-2000uur en blijft ze huilen tot aan de volgende voeding en soms tot s'nachts 0200-0300uur. We halen haar er naar ongeveer een half uurtje er weer uit om te troosten en tot rust te komen. en  dan  weer naar bedje, maar na ongeveer 10 minuten begint het gehuil weer.   We hebben al tussenvoedingen geprobeerd maar dat helpt niets.
We halen haar er dan maar uit en houden haar bij ons tot de volgende voeding, maar meestal begint het daarna weer tot 0200-0300uur.
Ook hebben we al iets tegen darmkrampjes (sab simplex) maar we hebben niet echt het idee dat het daaraan ligt.
Zijn er ouders die met hetzelfde probleem zitten en ervaring hebben en tips om sara sávonds te laten slapen. Of is het iets wat van zelf over gaat naarmate ze een ritme te pakken heeft

groetjes Bianca

Het lijkt of ze haar dag -en nachtritme nog wat door elkaar haalt. Tips daarvoor (misschien doe je het al...): overdag haar kamertje licht laten, dus geen gordijnen dicht.'s Avonds echt pyama aandoen, gordijnen dicht, beren weltrusten zeggen, dus een naar-bed-gaan-ritueel van maken. Als je haar 's nachts voedt, alleen een klein lampje aan op de kamer, zachtjes praten, niet verschonen indien niet nodig en het niet "te leuk" maken dat ze heel erg wakker wordt. Op den duur zou ze hier dan aan moeten wennen.
Sterkte ermee.

Mijn dochter huilt ook sávonds heel veel. Soms is het echt krijzen en is ze bijna niet stil te krijgen. Darmkramjes lijken niet altijd de oorzaak. Ik vertelde op het consultatieburo dat ze altijd sávonds zo onrustig was en ze vroegen welk tijdstip ze in mijn buik altijd onrustig was. Inderdaat dezelfde tijd.
Wat ik vaak doe is haar meenemen onder de douch of met mij in bad en dan rustig wiegen en zachtjes tegen haar praten.Hier wordt ze rustig van.  Daarna gelijk voeden en in bedje.
Ze valt dan meestal goed in slaap.
Maar wat is het moeilijk af en toe he als je kind zo huild.

Onze dochter (nu bijna 3 maanden) deed hetzelfde toen ze een week of 4 was.
Wij hebben haar vanaf dat moment na de voeding van 19 uur in bed gelegd. De eerste keer heeft ze best wel een tijdje liggen huilen, maar na de laatste voeding ging ze wel meteen slapen. De dag erna was het al bijna niet meer huilen en lekker slapen.
Het was best wel zielig om haar te horen huilen, maar het heeft wel geholpen om haar ritme aan te passen.
Ook slaapt ze overdag in een lichte kamer en vanaf 19 uur in een donkere kamer.

Ja, tis best ingewikkeld allemaal hoor!

Vilmar is nu 5 weken en we proberen er ook een bepaald ritme in te krijgen door te voeden, even knuffen/rondlopen en daarna slapen in box of wiegje beneden. Na de voeding van 22.00 gaat hij op zijn eigen bedje en slaapt eigenlijk meteen. Overdag is hij wel eens wat onrustig, dat verschilt echt per dag, soms slaapt hij zo lang dat ik er een beetje ongerust van word en de andere dag slaapt ie overdag nauwelijks.

Oh ja, hij slaapt altijd héérlijk bij papa op zijn borst, samen lekker op de bank slapen.........!

En dan heb je nog de regeldagen!

Hoi, hier een tip! Als je borstvoeding geeft.

's Avonds hebben de meeste moeders minder voeding als overdag. Je zou je kindje gewoon wat meer moeten aanleggen 's avonds. Bij mij hielp dat heel goed.
Wie weet bij jou ook. Ik hoop het voor je!

hallo,

leuk al die reacties!! dan blijkt dus maar weer dat wij niet de enigen zijn die zulke probleempjes hebben. Soms lees je dat er mensen zijn die het nog te weinig vinden dat hun kind van 2300tot0600 slaap ,dat zal voor ons een zegen zijn.haha
Sara is nu inmiddels 6 weken en we hebben nog steeds een beetje de zelfde probleemjes. het is gelukkig niet meer tot in de nacht dat ze huilt maar ze komt 1 keer per nacht vanaf een uur of 2300, maar ze komt nu de laatste dagen al heel vroeg in de ochtend. We hebben inmiddels op advies nutrilon voor hongerige baby's aangeschaft. Sara slaapt er wel langere tijd door maar zeker niet altijd!! en dat zou je toch verwachten als ze overdag al een tijdje na elke voeding waker is geweest. En in de avond is het altijd maar afwachten wat er gaat gebeuren, maar we blijven de regelmaat erin houden en je bent soms al bang als er visite komt dat ze niet te veel geprikkeld wordt. dat het dan sávonds weer mis is. Hoelang laten jullie je kindjes ongeveer huilen als ze tussen de voedingen wakker worden? dat vinden wij altijd wel moeilijk te bepalen, je zou toch denken dat ze verzadigd moeten zijn.
Nou iedereen succes met de kleintjes

groetjes Bianca

Overdag laat ik Vilmar (6 wk) niet lang huilen, hij 'slaapt' dan beneden en ik ben in de buurt dus pak ik hem op en doe hem meestal in de draagzak.
Dat vindt hij heerlijk, lekker tegen je aan en hij valt direct in slaap! En ik kan ondertussen gewoon stofzuigen enzo!

's Nachts ga ik 1 x naar hem toe om hem even gerust te stellen, aai over de bol en dan ga ik weer liggen. Dan laten we hem wel langer huilen, hij valt dan ook gewoon in slaap.

Ik begrijp je onzekerheid, dat hebben wij ook en waarschijnlijk velen met ons!
Volgens mij moeten we ons gevoel vertrouwen, dat zit wel goed.

Terug
Bovenaan