Veel of weinig slapen??

Hallo meiden,

Hier nog een vraagje van mij. Mijn dochtertje is nu 3 weekjes. Dus we kunnen nog niet zo veel zeggen. Het wordt alleen gezegd dat baby's tot 6 weken minimaal 18 uur slapen per dag..... Nou hier niet hoor! Pfff soms worden we er zo moe van dat ze zoveel wakker is. Niet dat we dat niet gezellig vinden, maar daarbij huilt ze dan ook nog vaak.

In het begin had ze erg last van darmkrampjes, wat nu wel minder wordt. Alleen 's avonds wil ze gewoon niet slapen. Soms houdt ze het echt wel 3 uur vol om wakker te zijn. En dan komt de volgende voeding er al weer aan. We proberen om de 4 uur te voeden, maar als ze zo wakker is dan is heeft ze gewoon eerder honger.

Slapen jullie baby's ook minder dan de "norm" of hebben wij gewoon "pech"? Misschien hebben jullie nog tips?? We geven d'r zoveel mogelijk regelmaat. Wakker worden meteen voeden en na een uurtje weer naar bed. Maar tevergeefs....

Groetjes Sandra
(mama van Isabelle en Madeleine)

Hoi,

Ik wilde even zeggen dat het voor mij heel herkenbaar is, hoor!
Christian sliep in het begin erg weinig, was soms net zo lang wakker als wij!! Af en toe een hazeslaapje, maar vaak ook helemaal niet tussen 2 voedingen door. Telkens dachten wij, nu zal hij toch wel moe worden, na deze voeding zal hij wel als een blok in slaap vallen, maar nee hoor.. (jammer!! want ik wilde zelf wel graag even slapen overdag..)  Ik denk dat hij maximaal 10 uur per 24 uur sliep. Gelukkig voor ons wel het merendeel daarvan in de nacht!
Hij is gelukkig ook nooit erg huilerig of jengelig geweest, dus hebben we het geaccepteerd, we hebben een erg wakker kindje. Het zij zo. Hij zal het niet nodig hebben...
Tot plotseling rond 7 weken, zijn 2e sprongetje, toen kreeg hij opeens een vast schema en begon hij meer te slapen. Nu slaapt hij overdag  rustig 2-3 uur achter elkaar en komt hij ongeveer uit op 15 uur. Ik denk dat hij nu veel intensiever bezig is met zijn omgeving en daarom zichzelf meer moe maakt. Dat was voor mij wel even wennen, had opeens zoveel tijd over voor mezelf, huishouden etc!

Misschien ligt dit ook voor jou in het verschiet? Ik heb Christian wel altijd regelmaat geboden (alles in dezelfde volgorde, duidelijk verschil maken tussen dag/nacht), maar  zelf het ritme laten bepalen. Voor ons heeft dat goed uitgepakt!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (11 weken)

Hallo

Loek was ook zo'n 'wakkere', dachten wij. Maar wij hebben steeds de moeheidssignalen gemist waardoor hij steeds drukker en alerter werd. Ik ben nu strak de rrr gaan invoeren samen met inbakeren vanwegen wakker wrijven met zijn armpjes. Nu slaap Loek 3x 45 min en 1 keer langer 2-2,5 uur overdag. Als je op www.inbakeren.nl kijkt, staat dat baby's van jouw kleintjes leeftijd max 30 min gemiddeld wakker zijn. Dat is waarschijnlijk ongeveer de voedingstijd plus verschonen al...
Misschien is hij   (of was het zij...) wel over de vermoeidheid heen na een uur en kan daardoor moeilijk in slaap komen. Ik merk dat bij Loek heel goed nu. Ik vind het vaak heel sneu om hem al zo snel naar bed te doen. We zijn gewend dat hij de hele dag erbij was. Maar hij gaat nu steeds makkelijker en rustiger slapen. Nu nog langer...!?!

Veel succes!

hoi,

hier nog even een reactie.
Wat ook nog eens lastig is, is dat mijn dochtertje van 4 naar school gaat en wij haar dus moeten wegbrengen. Het is maar 5 min. lopen.....

Maar goed dan wordt ze dus uit d'r bedje gehaald en vervolgens in de kinderwagen gelegd. En ja hoor.... weer wakker. Nu heb ik met mijn man afgesproken dat wanneer ze erg diep slaapt ik d'r laat liggen. Die 10 min. dat ik dan even niet thuis ben .....

Het is wel moeilijk hoor want je voelt je tegenover beide kids een beetje schuldig. Ik kan nu niet meer zo lang blijven bij mijn dochtertje op de kleuterschool, anderzijds voel ik me weer schuldig om niet thuis te zijn voor de baby...

Pffff houdt nog wel wat in... moeder zijn!
Groetjes Sandra

Hoi,
Quinn was altijd ook zo'n wakkere baby. Vooral na het avondeten (en dat hebben er meer lees ik hier) was hij klaar wakker. Verder was het een rustig en tevreden kereltje, dus dat was ook geen probleem.
Groetjes Veerle

Hai!

Mijn zoontje sliep ook slecht en huilde best wel veel.
Hij had erge krampjes en bleef mondjes teruggeven, de hele dag!
Nu ben ik begonnen met Johannes Broodpitmeel waardoor hij niet meer zoveel spuugt. Ook houd ik hem niet meer zo lang op. Ik haal hem een half uurtje voor zijn flesje uit bed. Even spelen, luier verschonen en de fles. Een kwartiertje/half uurtje na zijn fles gaat hij weer naar bed. Niet echt gezellig, maar het werkt wel!! Hij gaat nu gewoon rustig slapen zonder telkens te huilen. Waarschijnlijk hielden wij hem té lang op waardoor hij dus te moe was om in slaap te vallen. Ik heb een klein poppetje aan zijn wiegje hangen waar hij tegen kan kletsen. Nou, binnen 5 minuten gaat hij lekker slapen......alsof hij het weet. Het nadeel alleen is dat hij 'snachts wakker wordt (om 4 uur) maar ik vind het al heel wat waard dat hij nu zelf lekker in zijn vel zit en heel vrolijk is, de hele dag.

Succes.

Groeten,
Lieke
mama van Lenn 27/02

hallo,
je kindje krijgt misschien teveel prikkels (ook al is het rustig in huis) wat ik bij mijn dochter (nu 5 jaar) deed was een doekje bv. spuugdoekje over het hoofdje klinkt zielig maar daarmee werd haar wereldje letterlijk kleiner en viel ze sneller in slaap en ik hield tijdens het wakker zijn vooral veel heel veel lichamelijk contact ook bij het verschonen steeds een hand op haar buikje, steeds contact houden. Daar werd mijn dochter op den duur rustiger van.

Succes, Knof

Onze dochter was in de eerste weken ook heel veel wakker, tot aan haar 1ste sprongetje (5w) sliep ze bijna geen een voeding door tot aan de volgende voeding. Deels kwam dat omdat ik van de borstvoeding gestopt was en overstapte naar kv (omdat ik doodop was van haar onrustigheid waardoor zei ook niet rustig kon drinken) deels ook omdat we nog niet echt een ritme hadden denk ik.
Sinds ik over ben gestapt op kv en het sprongetjevan 5w is geweest slaapt ze heel veel en heel goed.
Als ze wakker wordt om te eten ligt ze meestal weer binnen 45 minuten weer terug in haar bed, soms al na 30 min. en slaapt ze normaal tot aan de volgende voeding (om de 3uur) over het algemeen zonder enig protest (soms wel maar echt maar soms) en sinds ongeveer een week of 3 slaapt ze ook de nacht door van de laatste voeding (rond 22.30/23.00uur) tot ongeveer 6.30.
Het slapen is alleen de laatste 2 dagen wat slechter, maar dat komt denk ik door het 2de sprongetje

groet,
Nymue

Terug
Bovenaan