veel spugen en huilen na voeding. Nu 5 weken oud

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is nu bijna 5 weken. Ben helaas met de borstvoeding gestopt want dit ging niet goed en ze kwam niet aan. Ben nu aan het afbouwen met de kolf.
Mijn dochtertje krijgt nu half borst en half friso uit de fles.
Nu is het zo dat ze na 20/30 cc al erg gaat knoeien en dan moet boeren. Vaak komt er dan een hele golf voeding alweer uit. Daarna heeft ze er weer zin in en drinkt ze weer verder. Ik laat haar nog een keer tussendoor boeren en als alles op is. Ze spuugt alleen best veel. Vaak is ze na de fles erg onrustig, huilen, kramp e.d. s,Nachts wilt ze vaak niet meer terug in bed en duurt het o.a. door die kramp soms wel 2 uur voordat ze weer in slaap valt. Ze heeft ook een speen, en we gebruiken al flessen van avent speen 1.
Wie heeft dit ook < gehad?> en heeft tips?

Groetjes Kirsten

hoi,
ons zoontje heeft ook veel gespuugd. Dat begon toen hij 3 weken oud was, van het ene op andere moment. Ook hij groeide niet, maar omdat hij genoeg plasluiers had en tevreden was hoefden we ons geen zorgen te maken. Toch deed ik dat wel. Uiteindelijk na 2 weken ALLES geprobeerd te hebben (stoppen BV, FV, ARvoeding, verschillende soorten spenen, 30min rechtop houden na voeding) zijn we na een verslikmoment van onze zoon bij de EHBO terecht gekomen. Daar bleek hij een verdikking van de spier te hebben overgang maag/darm. Dit komt veel voor bij jongens en openbaart zich rond 4 tot 6 weken leeftijd dmv veel spugen, in een grote golf. Het CB en de huisarts   noemen het ook wel projectiel braken, maar dan zou het braaksel 1 meter verder terrecht moeten komen. Dit was bij onze zoon absoluut niet het geval, die spuugde met een flinke golf bij ons op schoot zeg maar.

als ik jou verhaal hoor, kan het ook nog weleens reflux klachten zijn. Juist dat huilen na de voeding kan betekenen dat er wat voeding terug loopt vanuit de maag de slokdarm in, dit kan heel een irriterend gevoel geven in de slokdarm.

volg je moederinstinct! Laat je niet op het verkeerde pad zetten door het CB en de huisarts. Ik vind ook dat een baby die zo jong is niet zoveel hoort te spugen en gewoon lekker moet groeien. Als je je ongerust voelt, sta er dan op om door gestuurd te worden naar een kinderarts. Je baby is nog harstikke jong...ga niet tobben...
Wij hebben er achteraf spijt van dat we het zolang hebben aangezien.

Hallo,
Mijn zoontje, nu bijna 7 weken, spuugde ook enorm veel. Huilde er niet bij en verder heel tevreden. Toch ben ik afgelopen vrijdag naar de Osteophaat geweest, voor mij een hele opluchting. Inderdaad werd Reflux geconstateerd. Zijn maagje kan de draai naar buiten niet goed doen en wel de draai naar binnen. Ook zat zijn nekje vast, waar alle zenuwen lopen en dus prikkels (soms verkeerde prikkels) worden doorgegeven. Hij heeft dit losgemaakt en zijn maag gemasseerd. Ik moet zeggen dat ik nu al resultaat zie en we zijn nu 3 dagen verder. Hij gaf mij het advies om zijn buik dagelijks te masseren met de klok mee met babyolie en zo moet het over twee weken echt over zijn.

Dus een tip van mij: bezoek even een osteophaat! Schaad zeker niet. Alleen maar massage technieken en geen medicijnen.

Succes!
Groetjes Anoesj

Hoi Kirsten,

Ik heb een zoon van ookbijna vijf weken (morgen). Sinds gister heeft hij ook last van spugen en huilen na de voeding. hiervoor had hij er nooit last van.  Toen sliep  hij na de voeding  tot de volgende voeding. SInds gister is het mis. Hij slaapt overdag amper. hij wordt steeds huilend wakker door de krampjes. Ook na de fles is het gelijk mis, spugen en  huilen en trekken met die voetjes. Dit hebben we ook gehad met onze eerste zoon (nu 22 maanden). Hij heeft reflux gehad, maar daar zijn we te lang mee doorgelopen.  Dus we zijn gister gelijk naar de huisarts geweest en hebben  medicijnen (zantac) gekregen en hebben  zijn voeding ingedikt met johannesbroodpitmeel. Vandaag is het nog erger geworden. Hij heeft amper geslapen en veel  gehuild, maar het spul moet denk ik nog even aanslaan. En vrijdag ga ik naar de osteopaat, dat heeft bij de eerste heel goed geholpen.  Ik hoop echt dat het deze keer een onbezorgde babytijd wordt, maar dat is nog even afwachten. Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met naar de huisarts gaan of cb. En gewoon je gevoel volgen en laat je niet afschepen met dat het tijd nodig heeft.

Groetjes,
Miriam

hallo,
ook ik moet me aansluiten bij patpeet want onze zoon heeft ook het spugen erg gehad en het projectiel braken bleef erg lang uit ben ook ondanks mijn onrust en vele veranderingen in voeding en met erdikkingsmiddelen niet wijzer geworden totdat hij 12 uur geen plasluier had en n keer projectiel braakte toen was er actie
hij had ook n pylores hypertrofie (verdikking van de kringspier tussen maag en 12 vingerige darm
hij is hieraan geopereerd en heel erg snel genezen
het is ook n aandoening die heel veel voorkomt maar zou het wel idd in de gaten houden en actie blijven ondernemen bij ons was het het cb wat ons gigantisch in de steek liet en de ha die ons geholpen heeft dus trek aan de bel want je moederinstinct is altijd goed ze kunnen altijd even n echo maken vind ik als het projectiel braken uitblijft !
heel veel succes   groetjes tamaar

Hoi,

Hier ook goede ervaring met een osteo/manueel-therapeut.
Ik zou eerst die om een consult vragen, hun 'zien' dat al met 1 gesprek en je baby.

Dan kan je alsnog verder kijken als dat het niet is.
veel succes ermee, ik weet hoe beroerd het kan zijn.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Hoi patpeet en tamaar,

Mijn zoon spuugt niet erg veel, maar heb wel het gevoel dat hij tijdens de fles zich soms verslikt. Dan moet de speen eruit, anders smoort ie erin. Ook tijdens fles heb ik het gevoel dat ie de melk niet kwijt kan. Hij zit voortdurend te steunen en te kreunen. Net alsof ie moet poepen. Hadden jullie kindjes, dit ook? Zijn er ook nog andere symptomen?

Groetjes,
Miriam

Terug
Bovenaan