Veel stress/paniek, bang voor gevolgen

<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik ben momenteel 14.4 weken zwanger en erg blij met de zwangerschap en komst van ons kindje (wat me nog gegeven is na 6 jaar anorexia en depressie). Echter kan ik helaas niet genieten van deze zwangerschap tot nu toe. Ik kan ontzettend stressen om álles (mijn rol als moeder, financiën, de relatie met de vader van het kindje die helaas niet helemaal vlekkeloos loopt) en dit uit zich soms ook in paniekaanvallen. Vanwege mijn verleden slikte ik anti depressiva, die ik voor de zwangerschap al aan het afbouwen was omdat het beter ging en nadat ik er achter kwam zwanger te zijn mee ben gestopt (ik overleg met psychiater). Ik ben dus op psychisch gebied wel wat gevoeliger, echter had ik het zó erg niet voorzien. Het zal een combinatie van vanalles zijn (aard van het beestje, hormonen en wellicht toch te vroeg gestopt met medicatie). Ik heb nu een intake gehad bij de pop poli en krijg daar gesprekken en ga waarschijnlijk de medicatie toch weer hervatten. Ik maak me alleen heel erg zorgen over de gevolgen die mijn stress/paniek op de baby heeft (gehad al). De verloskundige en spychiater maken me eigenlijk alleen maar banger als ik hier om vraag, door te zeggen dat het vergelijkbaar is met roken tijdens de zwangerschap. Bij de gynaecoloog op de pop poli dit ook uitgesproken en zij zei dat dit wel mee zal vallen en ik me daar niet druk om hoef te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan door wat er al gezegd is.. Heeft iemand ervaring met veel stress tijdens de zwangerschap of ook met psychische moeilijkheden? Ben benieuwd naar andere verhalen, die me ook hopelijk wat gerust kunnen stellen (al zijn jullie natuurlijk ook geen dokter en zal ik moeten vertrouwen op mijn lijf). Ook zal ik het fijn vinden te lezen dat ik hierin hopelijk niet de enige ben. Ik hoor het graag.</p><p>Liefs L</p>

Stress is nooit goed natuurlijk. Je kindje voelt jou gewoon. Of je kindje er iets van op loopt of een miskraam veroorzaakt denk ik niet. Er zijn zoveel mensen met veel stress of vervelende situaties... ik denk ondanks je problemen dat je je moet concentreren op de onvoorwaardelijke liefde die je hebt voor je kindje. Vaak lopen financiële zaken wel goed af. Vraag daarin evt hulp. Je kindje heeft vooral liefde nodig. Materieel gezien is veel gratis te krijgen dus dat moet goedkomen. Heb je evt steun van je ouders,  familie of vrienden? 

Ik heb vanaf week 14 van de zwangerschap alleen maar stress gehad want er kwam uit de nipttest dat mijn dochter een afwijking had in chromosoom 13 . Wat betekend dat ze niet levensvatbaar is. Advies was om de zwangerschap af te breken.  Ik heb door goede echo's nooit geloofd dat ze dit kon hebben en pas 9 dagen voor de bevalling gehoord dat dit niet het geval is( kon wel eerder een vruchtwaterpunctie doen  maar durfde niet voor als het mis ging ze dan niet levensvatbaar zou zijn, mede door de hartafwijking ). een hartafwijking waar ze aan geholpen moest worden. Je kunt je vast voorstellen dat dit veel stress gaf en met haar is het heel goed gekomen . Het is een  hele sterke meid.  Hou dus vertrouwen in je kindje maar ook vooral in jezelf ?

Ik heb er bewust voor gekozen om wel de antidepressiva door te blijven slikken tijdens mijn zwangerschap. Als je de hele zwangerschap stress hebt, dan is dat uiteindelijk slechter dan die antidepressiva. Ik neem aan dat je behandeld bent voor je depressie. Heb je daar tips en adviezen gehad? Je hebt de juiste keuze gemaakt door je aan te melden bij de POP-poli. Ik heb iets geleerd wat jou misschien ook kan helpen.

Wat is de situatie? - je bent zwanger
Wat is je gevoel? - kies uit boos, blij, bedroefd of bang 
Wat is je gedachte? - schrijf voor jezelf alles op wat je denkt
Per gedachte beantwoord je de volgende vragen:

Kan ik bewijzen dat deze gedachte waar is?
Wordt mijn gedachte gekleurd door de emotie? 
Vergeet ik niet naar de positieve dingen te kijken?  - je schrijft dan alle positieve dingen op die horen bij de 'gebeurtenis'. Bijvoorbeeld er groeit nieuw leven in mij. Bedenk wat er positief is aan je zwangerschap.
Wat zou ik een vriend/vriendin adviseren? 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes met alles! 

Terug
Bovenaan