(Veel!)Vragen over afkolven

Hallo, heb wat vragen over afkolven, heb al wat gekeken op bepaalde sites en in boeken maar ik mis praktische info, dus graag jullie advies:

-Hoeveel flesjes hebben jullie op voorraad staan in de vriezer?
-Wat voor flesjes hebben jullie daarvoor gekocht? Ik was van plan om een dure goede fles te kopen waaruit ze kan drinken en voor de bewaarflesjes andere (goedkopere) te gebruiken.
-Wanneer gaven jullie voor het eerst een flesje en hoe ging dat?
-Hoe warm je een flesje op? Flessenverwarmer, onder de kraan?? En laat je dit eerst ontdooien in de koelkast?
-Hoe maak je alles schoon? Alles steeds uitkoken in een pannetje water??
-Hoeveel ml geef je per keer? Hoeveel heb je nodig als je een dag gaat werken?

Het zijn nogal wat vragen, maar hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken, dank alvast! Groetjes

Hoi Pipje,

Ik heb ons zoontje tot 9 mnd bv gegeven. De laatste 2 maanden heb ik niet meer gekolfd en kreeg hij alleen maar live bv. En bij de opvang kreeg hij opvolgmelk.
Ik zal even kijken of ik je vragen een beetje kan beantwoorden;

Meestal 1 a 2 flesjes extra dan wat hij nodig heeft per oppas-dag. Ik had heel positief 8 flesjes van 250cc gekocht. Maar in principe had ik genoeg aan 6 flesjes. Twee of 3 mee naar de opvang en 2 flesjes mee naar mijn werk om te kolven.

-Wat voor flesjes hebben jullie daarvoor gekocht?
 Ik heb de Medela mini electric. Hieronder passen de goedkope flesjes van bijv. de hema/kruidvat/trekpleister (als je 3 merken noemt, dan is het niet erg haha). Maar als je de handkolf van Avent gebruikt, dan kan je natuurlijk altijd de melk overschenken.
Voor de voedings-momenten kreeg ons zoontje uit een brede fles van Difrax. Die fles wat makkelijk op de kop in de magnetron te steriliseren is.

Het eerste flesje gaven wij toen ons zoontje  7 weken was. Ik had een voorlichting bij een bv-winkeltje bij ons in de buurt gevolgd. Hier werd verteld om vanaf 6 weken minimaal elke  week (geloof ik hoor) een flesje aan te bieden. Dit hadden we in het begin heel trouw gedaan en ging reuze goed. Door wat dan ook hebben we het een paar weken niet gedaan. Prompt voordat ons zoontje ging oefenen bij het KDV weigerde hij de fles. Het heeft veel energie zowel bij hem als bij ons gekost om de fles weer "aan te leren". Op een gegeven moment ging bij mij de knop om: "je krijgt vandaag geen tiet, maar de fles". Na een paar uurtjes drama koos hij eieren voor zijn geld en zoog aan de fles. Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld...

-Hoe warm je een flesje op?
Meestal gebeurde dit op het kdv. Dit ging in een flessenwarmer. Thuis deed ik het flesje in een pannetje met goed warm water. Regelmatig het flesje "schudden" en het is in no time op temperatuur.
Ik haalde de avond voordat hij de voeding nodig had, de melk uit de vriezer en zette dit in de koelkast. 's Ochtends was het redelijk ontdooid.

Yep... klein scheutje azijn erbij tegen de kalkaanslag. Flesjes 5 minuten en spenen 3 minuten onderdompelen in kokend water. Ik had ook een magnetron-sterilisator (toevallig gekregen). Ook prima te doen. Dat ding is alleen een "sta-in-de-weg". Je kan het nergens fatsoenlijk opbergen, tenminste, ik niet.

-Hoeveel ml geef je per keer?
Daar is een berekening voor. Volgens mij kan je dat vinden op www.borstvoeding.com Ik weet het niet meer uit mijn hoofd.
Meestal gaf ik ongeveer 30cc extra mee in de fles. Dus de flesjes die de vriezer in gingen hadden de juiste hoeveelheid die ons zoontje nodig had + ongeveer 30cc extra.

Hoeveel heb je nodig als je een dag gaat werken?
Het aantal voedingen dat je anders live zou geven.

Pf, volgens mij is het een heel verhaal geworden. Maar ik denk dat het wel aardig duidelijk is. Persoonlijk heb ik veel gehad aan het boek "Borstvoeding geven; een antwoord op veel vragen" van Adrienne de Reede-Dunselman. Bij bol.com zo te bestellen of te leen in de bieb. Ik was toen nog niet zo actief aan het zoeken op het internet. Maar merk (nadat ik gestopt ben met bv) dat er heel veel prettige informatie te vinden is. Vooral de site die ik genoemd heb is heel helder.

Heel veel succes en plezier!

groetjes Marieke

Ik heb niet op alle vragen antwoord, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt.

Ik vroor het in ijsblokhoudertjes/zakjes in. Eigenlijk heb ik het nooit gebruikt..
Zal er ook aan liggen waar je het voor wilt gebruiken. Nachtvoeding, werk e.d. Zul je ook even moeten informeren hoe lang je bv in de vriezer kunt bewaren. Dat weet ik nl. niet.

-Wat voor flesjes hebben jullie daarvoor gekocht? Ik was van plan om een dure goede fles te kopen waaruit ze kan drinken en voor de bewaarflesjes andere (goedkopere) te gebruiken.
?

Na 13 weken bv gaf ik het eerste flesje. Dit ging prima. Of hij nog nooit anders had gedaan. Maar van vriendinnen weet ik dat dit ook anders kan dus vantevoren even een keertje proberen kan geen kwaad.

-Hoe warm je een flesje op? Flessenverwarmer, onder de kraan?? En laat je dit eerst ontdooien in de koelkast?
Je hoort het eerst te ontdooien in de koelkast en daana kun je het in de flessenwarmer of in een pannetje water op het gas opwarmen. Volgens mij mag het tegenwoordig ook in de magnetron, maar weet dit niet heel zeker.
Onder de kraan werkt denk ik niet. De kraan gebruik je meer om melk af te laten koelen.

bv is heel vet. Je kunt daarom afwasmiddel gebruiken en het heel goed uitspoelen. Ik zou gewoon zo'n plastic bak kopen (sterelisator voor 15 euro bij Prenatal), laagje water erin, spullen erin en dan een paar minuten in de magnetron. Wel zo handig en geen angst dat het droog kookt zoals kan gebeuren in een pannetje.

Ligt er aan hoe oud je kindje is en hoeveel ze weegt en hangt dan natuurlijk ook nog eens van het kind af. Zul je misschien ook gewoon even moeten aankijken. bv kinderen drinken vaak de ene voeding meer dan de andere. En anders kun je een voedingsschema bij het consultatiebureau opvragen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Er komen vast nog wel aanvullingen op.

Groetjes,
Marianne

quote: Pipje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-01-2007 19:44:49'));

Hallo, heb wat vragen over afkolven, heb al wat gekeken op bepaalde sites en in boeken maar ik mis praktische info, dus graag jullie advies:

Het zijn nogal wat vragen, maar hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken, dank alvast! Groetjes

Hallo, mijn tweede is bijna elf maanden en ik voed haar nog steeds, en heb aardig wat kolfervaring. Ik vond zelf borstvoedingszakjes handiger en goedkoper om de melk in te bewaren. Ze zijn geschikt voor invriezen en ze zijn steriel. Niet teveel melk per zakje, dan heb je minder over dat je weg moet gooien als je kindje maar de helft wil drinken ofzo.
Je mag borstmelk nooi opwarmen in de magnetron. Als je kindje echt huilt van de honger en je wilt het natuurlijk zo snel mogelijk warm hebben, doe het met zakje en al in een pan heet water tot het helemaal ontdooid is (duurt echt niet lang). Je kan ook ontdooien in de koelkast. Kamertemperatuur is het beste om te geven maar als het langer dan een uur staat zou ik het niet meer geven.
Je kan de meeste spullen in de vaatwasser wassen en dan uitkoken voor 3 minuten voordat je ze weer gebruikt. (of na het wassen en dan in een schone opbergdoos tot je het nodig hebt) Heb je geen vaatwasser dan zijn er handige flessenborstels die een kleiner borsteltje hebben voor de spenen.
Geef niet in de eerste zes weken een flesje als je het kan voorkomen want dan kan je kindje in verwarring raken tussen tepel en speen. Het is een andere zuigtechniek en ook is een flesje makkelijker dan de borst, het komt er sneller uit en dat kan ze te 'lui' maken om goed uit de borst te drinken.
Hoeveel je geeft hangt helemaal af van de leeftijd van je kind, hoeveel het gewend is te drinken, hoelang je weg bent en hoeveel je kunt kolven.

Belangrijke tip: Begin al vroeg met een voorraadje aanleggen in je vriezer, zodat je niet in de stress schiet als een week voor je begint met werken blijkt dat er niet veel uitkomt. Afkolven lukt veel beter als je ontspant en ruim in de tijd zit. Je opgejaagd voelen of onder tijdsdruk staan heeft een negatieve invloed op het toeschieten van je melk bij kolven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

liefs Danielle
mama van twee dochters

Hoi meiden,
bedankt voor jullie antwoorden, fijn dat jullie zo uitgebreid zijn geweest!
En Marieke, toevallig heb ik dat boek net besteld bij Bol.com, waarschijnlijk wordt ie vandaag bezorgd. Nogmaals erg bedankt!
groetjes

Terug
Bovenaan