Veel vruchtwater

<p>Hoi dames, </p><p>vraagje van een “ik wil me geen zorgen maken maar doe het lekker toch” mama in spe. </p><p>Ik ben op dit moment 36 weken zwanger van ons eerste kindje. Loopt nog niet zo lekker, veel klachten en vind er niks aan..  Dus ben enorm aan het aftellen nu. </p><p>Ik heb een mega buik, al 20 kilo aangekomen en sinds vorige week hou ik ook best veel vocht vast in benen en voeten. Nu ben ik vandaag weer bij de verloskundige geweest en omdat ik me afvroeg of ons kindje wel naar beneden lag, omdat ik soms overal bulten tegelijkertijd heb, hebben we nog even gekeken met een echo. Lag gelukkig naar beneden maar reactie van de vk was; wow je hebt echt veel vruchtwater. Daarom heeft het kindje nog alle ruimte om lekker rond te zwemmen. </p><p>Nou de stress schoot me al direct weer in mn lijf. Ooit ergens gelezen dat veel vruchtwater vanalles kan betekenen wat betreft afwijkingen bij je kindje. </p><p>De verloskundige ging er verder niet op in en zei dat het familiair kon zijn en dat ze liever teveel vruchtwater zien dan te weinig. </p><p>Eenmaal thuis kan ik het toch niet helemaal loslaten. Ik wil niet gaan googlen om nog meer stress te voorkomen. Misschien kunnen jullie me een beetje geruststellen of misschien toch beter om volgende week nog even aan te geven? </p><p>Kindje lijkt het goed te doen, erg beweeglijk. 20 weken echo was goed, het hoofdje en buikje waren iets groter dan gemiddeld en beentjes iets korter dan gemiddeld maar nog netjes binnen de lijntjes. Dit was met de laatste groeiecho van 30 weken nog precies hetzelfde. We hebben verder geen nipt test oid gedaan in het begin. </p><p>Iemand die het herkent en me weer een beetje rustig kan krijgen? </p><p>X</p>

Misschien goed om nog even te melden: 2 weken terug uitgebreid bloedonderzoek gehad en getest op blaasontsteking. Vanwege allerlei klachten. Hier kwam verder niets uit. Suiker, hb ed. was ook goed! 

Als je vk zich geen zorgen maakt moet jij dat ook niet doen.je zult toch op hun moeten vertrouwen gezien ze je zometeen door de bevalling moeten gaan loodsen. 

Geen zorgen.. niet iedereen is gelijk. De een is langer als een ander, de ander heeft weer grotere voeten als zijn buurman en jij hebt gewoon wat meer vruchtwater dan normaal! Als vk geen zorgen maakt, alle echo’s goed zijn en je bloed testen ook is er niks aan de hand. 

Abnormaal veel vruchtwater is gelukkig heel wat anders dan veel vruchtwater. Ik denk dat je baby hier heel blij mee is! De baby heeft daardoor nog genoeg voeding en ruimte voor de komende weken.
Ik heb beide zwangerschappen ook veel vruchtwater (gehad) en dat werd tijdens mijn vorige zwangerschap duidelijk toen mijn vliezen werden gebroken en tijdens mijn huidige zwangerschap tijdens de groeiecho.
Gelukkig werden mijn vliezen in het ziekenhuis gebroken ? ook meteen een tip om dit niet thuis te laten doen als je in het ziekenhuis wilt bevallen. 
Succes met je laatste loodjes!

Een geruststellende reactie: een nicht van me had bij beide zwangerschappen erg veel vruchtwater. Zij heeft twee hele mooie en gewoon gezonde kinderen op de wereld gezet ;) Enige waar zij eigenlijk last van heeft gehad (achteraf), was dat haar buik minder goed in vorm kwam weer na de bevalling, omdat die zo uitgerekt was. Nu moet ik zeggen dat ze daar ook niet veel moeite voor heeft gedaan... niet sporten en erg weinig bewegen, dus ik verwacht dat daar ook wel een oorzaak in zit! ;)

Terug
Bovenaan