veel vuchtwater

Hallo,
Gisteren, bij de verloskundige geweest en aangegeven dat ik veel last heb van een harde buik.

Tevens constateerde de verloskundige dat ik veel vruchtwater heb en dat ze mij over twee weken wilde terug zien om dit nogmaals te bekijken.

Anders zou zij mij doorsturen voor een echo en de suikerspiegel laten meten.

Heeft iemand ervaring met deze twee fenomenen, harde buik en veel vruchtwater?

Hopenlijk kan iemand mij geruststellen.

Verder gaat alles goed, ben nu 6 maanden en heb weinig tot geen kwaaltjes.

 
Hoi,

harde buiken zijn normaal. Meestal zijn ze wel een teken dat je het wat rustiger aan moet doen, maar ze kunnen geen kwaad. Alleen opletten dat ze niet regelmatig komen, want dan zouden het weeen kunnen zijn (en dat is een beetje te vroeg bij 6 mnd), maar als ze onregelmatig komen en afzakken als je rust neemt, is er niets aan de hand.

Te veel vruchtwater zou kunnen duiden op zw.diabetes; daarom laat je vk je bloedsuiker controleren. Ook hier hoef je niet echt zorgen om te maken. Zw.diabetes is goed te behandelen (soms is een kleine aanpassing van je eetpatroon al voldoende) en het gaat over na de zwangerschap.
 
Hoi Anoniem,

Ik werd na zes maanden door de verloskundige doorverwezen naar het ziekenhuis omdat ik te veel vruchtwater had en (daardoor) de baby niet goed te voelen was. Ook had ik veel harde buiken, wat niet zo raar was omdat er door al dat water veel spanning op stond.

Te veel vruchtwater KAN erop duiden dat er iets mis is, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.

In het ziekenhuis werd er getest op:
1. Diabetes (suikergehalte in bloed werd gemeten, voor en na maaltijd)
2. Infecties (dmv bloedprik)
3. Afwijkingen van het kindje die ervoor zorgen dat hij/zij niet genoeg vruchtwater drinkt of te veel uitplast
(dmv echo)

Al deze testen waren negatief, waardoor het vooralsnog onverklaarbaar is dat er zoveel vruchtwater is/was.

Andere risico's:
Als gevolg van te veel vruchtwater ('polyhydramnion') KAN het kindje te vroeg geboren worden. en als de vliezen breken zonder dat het kindje is ingedaald, KAN er 'iets' mee naar buiten stromen, een armpje of de navelstreng bijvoorbeeld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben inmiddels in week 41 beland, dus van vroeggeboorte is in ieder geval geen sprake. Het kindje is ook al ingedaald dus bij brekende vliezen hoef ik me geen zorgen te maken.

Mij lijkt het voor het kindje wel prettig dat-ie nog een beetje kan zwemmen en niet zo krap zit. Ook heb ik niet zo'n last van schoppen omdat het water als een stootkussen werkt.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik nu in het ziekenhuis moet bevallen, omdat een kinderarts na de geboorte wil controleren of er echt niets mis is met het kindje.

Ik zou zeggen: wacht rustig af, waarschijnlijk is er niets aan de hand en is je baby blij met wat extra zwemwater! Ik heb 'ons' in ieder geval alvast opgegeven voor babyzwemmen.

Groet, Jacqueline.
 
Terug
Bovenaan