Vegan en wel zwanger

<p>Hoi iedereen,</p><p>Mijn vriend en ik zijn al 3 jaar bezig om zwanger te raken. En vanalles geprobeerd tot op het punt dat ik dacht dat ik het gewoon niet kon (mijn vriend heeft al een kind). Begin dit jaar is mijn vriend gestopt met roken en ben ik van vegetariër naar veganist gegaan, en afgelopen vrijdag was mijn test positief :) Maandag nog een test gedaan en ook positief. Maar nu is mijn vraag of het schadelijk kan zijn voor het kindje als ik gewoon weer vegetarisch ga eten. Omdat ik niet weet ofdat het nu dus wel is gelukt door mijn manier van eten.. Ook omdat ik niet weet of ik zelf wel genoeg voedingsstoffen binnen krijg. Ik ben heel erg bang om iets verkeerd te doen.</p><p> </p>
 
Twijfelde je altijd al of je aan voldoende voedingsstoffen komt? 
Als je vegatarisch/ veganistische eet is met name vitamine b12 een belangrijke vitamine om extra aandacht oonte vestigen. Dit zit veel in groene groentes en kan ne eventueel bij slikken in supplementen.
sowieso als je bang bent dat je te weinig binnen krijgt is het aan te raden om multivitamine voor zwangeren te slikken. Hier zit gelijk ook foliumzuur in ed.
als ke het zeker wilt weten dan kan je een bloed screening doen. Maar probeer je vooral niet te druk te maken want vooral stress is niet goed voor je kindje. Verder zou je kindje vooral alle voedingsstoffen tot zich nemen, waardoor jij eerder te kort komt en dat ga je echt wel merken in je energie huishouding + bij de bloedscreening die je verloskundige gaat doen.
 
Zelf lijkt het mij niet slecht als je van veganistisch teruggaat naar vegetarisch eten. Met het laatste heb je minder snel kans op tekorten dan bij eerst genoemde. Wellicht ben je zwanger geworden omdat je al soort van "handdoek in de ring gooide". Omdat je ook zegt dat je dacht dat het misschien niet kon. Vaak zie je bij mensen dat het lukt wanneer ze het loslaten. 
 
Nee niet altijd. Ik ben nu al 15 jaar vegetarisch en dat ging altijd prima, geen tekorten gehad. Maar sinds ik veganistisch ben geworden kreeg ik ook witte plekken onder mijn nagels. Vandaar dat ik niet zeker ben of ik wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijg, omdat dat een teken kan zijn dat het niet zo is. Voor vitamine B12 heb ik een spray die ik elke dag neem. Dus als het goed is krijg ik dit wel voldoende binnen.
 
Gewoon veganistisch blijven. Dmv groente, noten, zaden etc. Krijg je ook vitamine binnen. Ik neem aan dat je al vitamine zoals b12 bij slikt. En anders goed Over hebben met een diëtiste of VK.
Vriendinnen van me zijn ook veganistisch en kindjes kwamen helemaal gezond ter wereld.
Heel veel succes met de zwangerschap!
Xx
 
Terug
Bovenaan