Vegen jullie kinderen ook al zelf hun billen af met 4 jaar

Hallo,
Mijn zoon is februari 4 geworden en gaat alleen de morgens naar school na vakantie hele dagen. Op school worden ze niet meer geholpen op de wc. Plassen kan hij wel alleen maar de rest nog niet. Thuis help ik hem nog. Nu is het op school ook nog nooit voorgekomen dat hij meer moest dan plassen. Nu gaan ze binnenkort op schoolreis en we zijn aan het aftellen. Nog zoveel nachtjes slapen en dan ga je op schoolreis. Ik wil niet op schoolreis. Ik vroeg waarom dan niet? Want hij vind naar speeltuinen en dergelijke en met andere kinderen spelen prachtig. Toen kwam dus de aap uit de mouw. Dan moet ik daar plas en poep. Dit moet toch geen reden zijn dat hij niet mee kan.
Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat de juf hem dan niet wil helpen.
Zelf deden we dit toch ook niet al op de kleuterschool?
Hoe denken andere moeders hierover. En hoe is dit bij jullie scholen geregeld?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes,
Rosaly
 
Hoi,
Ik wil wel even reageren.

Het is inderdaad zo dat kinderen vanaf 4 jaar al hun billen op school moeten afvegen, m.a.w. de juf doet dat niet, heeft ze geen zin in en ook geen tijd voor. Ik snap best dat een juffrouw dat niet kan doen omdat ze nog meer kinderen in de klas heeft zitten en als deze kinderen allemaal moeten poepen, dan heeft ze een halve dagtaak aan  billen afvegen. Mijn zoon moest dat ook vanaf dag 1, natuurlijk ging dat niet goed. Nu is hij 5 en regelmatig komt hij nog thuis met een vieze onderbroek. Ik had hier ook in het begin moeite mee en ik vind het ontzettend vervelend als hij zijn billen niet goed heeft afgeveegd en thuiskomt met een 'spoor' in zijn onderbroek.

Maar, ergens is het ook wel goed...ze leren  dus  al op vrij jonge leeftijd zelf hun billen af te vegen. Gewoon thuis goed  oefenen en dan maar  hopen dat hij een keer  zonder 'poepspoor' in zijn onderbroek thuiskomt.  

Misschien een tip: ik geef mijn zoon van die babydoekjes mee, die zijn wat makkelijker en vochtig.....misschien gaat dat met het afvegen iets beter.
Gr. Vera
 
Hoi Rosaly,

Tja, hier spreekt een leerkracht uit ervaring. Met een klas van 25 a 30 kinderen is het onmogelijk om de kinderen hierbij te helpen. Daar komt bij dat ik vind dat dit niet een taak is voor de leerkracht. Ik heb   een kind gehad dat op school helemaal zindelijk was, maar thuis nog steeds een luier droeg. Ook heb ik kinderen gehad die wel vaker een ongelukje kregen. Met die ouders heb ik afgesproken om altijd schone kleren in de tas te hebben. De kinderen kwamen aan mij vertellen dat ze een ongelukje hadden en gingen zelf schone kleren aan doen. Zodoende hoefde de rest van de klas niets te weten. Ik ging altijd wel even kijken of alles lukte. Je zoon zal het toch zelf moeten leren, hopelijk zitten die vieze broeken hem zo dwars dat hij denkt: toch maar vaker naar de WC. En ja, een ongelukje kan iedereen gebeuren. Jij zal als ouder je best thuis moeten doen met de zindelijkheidstraining maar de leerkracht mag met afspraken je ook wel een beetje tegemoet komen.

Succes ermee!

Groetjes Marieke
 
hoi, mijn zoontje is ruim 4 en vindt het maar niets om het zelf te doen. Op school trekt hij volgens mij gewoon zijn broek weer omhoog en klaar. Thuis ben ik hem aan het stimuleren om het te doen en te leren. Soms doet hij het zelf en dan is hij helemaal trots. Ik kan me herinneren dat mijn juffie vroeger gewoon meeliep naar het toilet. Op school zitten er bij hem lang geen 20 kinderen in de klas maar tegenwoordig willen ze niets meer doen lijkt wel. Als ik mijn zoon ophaal zitten zijn kleren soms schots en scheef, of zijn broek half gedraaid. Of hij heeft zijn knoop niet dicht gekregen, dan houdt hij hem de hele tijd vast. Erg jammer vindt ik dat maar ja...thuis wordt er dan ook flink geoefend met knoopjes etc. maar er blijven lastige tussen zitten.
 
hoi
mijn zoontje is ook 4 jaar   geworden op 18 april dit jaar en gaat iedere ochtenhalve dagen naar school  school ,
ik heb hem thuis geleert hoe hij zijn billen moet afvegen
en af en toe gaat het wel eens fout maar daar leren ze van en ik geef ook altijd een broekje exstra mee en ook die vochtige billen doekjes mee en   dat help echt wel en thuis blijven oefen dan komt het wel goed .


gr cindy klijn
 
Terug
Bovenaan