Vegetarisch

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn man is overtuigd vegetarisch en ik niet. Nu zitten we met de vraag of we ons kindje vegetarisch moeten opvoeden. Mist een kindje dan niet teveel ijzer of kan hij prima zonder? Waar moeten we dan op letten? Mij lijkt het zo dat als we het verbieden hij straks juist wél wilt en ik vind dat hij dan best één keer per week vlees mag eten. Maar mijn man vindt het een principekwestie en wil ook dat hij bij andere mensen geen vlees krijgt. Ik vind dit lastig, omdat ik hier zelf niet helemaal achtersta.
Wat zijn jullie ervaringen met vegetarisch opvoeden?

Groetjes, Maaike

Hoi maaike,

Ik moet je zeggen dat ik (gelukkig) geen ervaring heb met overtuigend vegatarisch zijn.
Ik ben geen overdreven grote vleeseter maar elke avond een stukje vlees....heerlijk maar goed nu jou punt.
Jullie standpunten verschillen natuurlijk maar kan het niet beide ene dag vlees andere dag niet?
Dan kan je kindje op een oudere leeftijd zelf beslissen wat hij/zij wil. Op die manier heeft het wel van beide kanten kunnen proeven.
Ik denk (weet het niet zeker) dat tegenwoordig zowel mensen als kinderen die vegatarisch eten niet iets tekort komen. Omdat er deze tijd een behoorlijk assortiment van vervangers bestaat.
Doe waar jullie je goed bij voelen, je kunt het cb of ha raadplegen maar ik denk niet dat jullie kleintje iets tekort zal komen hoor wanneer het overtuigend vegatarisch opgevoed word.

Je kind komt niets te kort met vegetarisch eten hoor, je moet alleen wel gevarieerd eten aanbieden.

Het boek 'Eten voor de Kleintjes' van Stefan Kleintjes is grotendeels gebaseerd op vegetarisch eten voor kinderen van 0-4 jaar, en er staan ook tips in waar je op moet letten als je bijvoorbeeld veganistisch of macrobiotisch wilt eten.

Hoi,

Ik vind dat een kind wel vlees of vis moet krijgen, heb er toevallig laatst een stuk over gezien bij oprah en dr.os.. Een moeder met kind, hij was het er echt niet mee eens, maar ja wel een moeilijke keus voor jou, maar je kind ziet jou dadelijk ook vlees eten en jou ouders, hij mag het niet omdat zijn vader het niet eet!
Moeilijk uit te leggen..
Maar ja dat biefstukje medium vond ik heel moeilijk om dat tijdens de zwangerschap te laten staan, wel gedaan maar dat is het eerste wat ik heb gedaan toen ik bevallen was, mijn man naar de winkel sturen daarvoor, dus waarschijnlijk ben ik niet echt neutraal..hihi

Succes Gr MJ

Ik begrijp dat jij wel gewoon vlees eet? Dan kun je het inderdaad niet maken om het je kind te weigeren! Geef het hem gewoon, en leg vanaf het begin uit waarom papa geen vlees eet. Hij maakt vanzelf zelf wel de keuze of hij wel of niet vegetarisch wil eten.......

Hoi,

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie beslissing, zou het leuk vinden om iets te lezen!

Gr MJ

Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels heb ik in elk geval begrepen dat het geen probleem is als hij geen vlees eet en heb wat tips gekregen om eventueel tekorten aan te vullen. Zoals fruit eten (vitamine C verbeterd de opname van B12) en verschillende soorten granen eten. Ook mag hij gewoon vegetarische producten, die natuurlijk prima vleesvervangers zijn. Als laatste tip kregen we om het eten in zonnebloemolie te bakken en op zijn brood amandelpasta te smeren (verkrijgbaar in natuurwinkels).

Maar dan zijn we nog steeds niet uit het dilemma hoe ik moet verkopen dat ik wel vlees mag eten en hij niet. Nu eet ik ook bijna geen vlees meer, dus vaak komt dat niet voor, maar toch. Inmiddels heb ik er uitvoerig met mijn man over gepraat en hij trekt wel wat bij. Zo af en toe een stukje vlees kan geen kwaad en dan kan hij straks zelf gaan beslissen wat hij wil. Maar het gaat mijn man wel aan het hart.....

Hoi,

Fijn dat je man in ieder geval ook wat opener denkt..
Misschien kun je een afspraak maken, bijv alleen in het weekend ofzo!
Het duurd natuurlijk ook nog een tijdje voor je kind beseft of hij wel of geen vlees eet, dus jullie hebben nog even!

Succes Gr MJ

Terug
Bovenaan