Vegetarisch

Hallo,

Mijn man is overtuigd vegetarisch en ik niet. Nu zitten
we met de vraag of we ons kindje vegetarisch moeten opvoeden. Mist een
kindje dan niet teveel ijzer of kan hij prima zonder? Waar moeten we
dan op letten? Mij lijkt het zo dat als we het verbieden hij straks
juist wél wilt en ik vind dat hij dan best één keer per week vlees mag
eten. Maar mijn man vindt het een principekwestie en wil ook dat hij
bij andere mensen geen vlees krijgt. Ik vind dit lastig, omdat ik hier
zelf niet helemaal achtersta.
Wat zijn jullie ervaringen met vegetarisch opvoeden?

Groetjes, Maaike
 
Ik heb in de kinderopvang gewerkt en daar had ik een kindje in de groep waarvan de ouders vegetarisch waren... nu was het voor het kindje wel heel moeilijk omdat het dus bepaalde tractaties niet mocht hebben... en zo'n kleintje kun je dat nog niet echt uitleggen he... Wat ook opviel was dat dat kindje ook veel vaker ziek was en altijd heel bleek was... dus het zou zo kunnen idd dat ze te weinig ijzer binnen kreeg
Ik vind het wel moeilijk hoor ik denk dat ik zou beginnen met wel vleesproducten laten eten en uit eindelijk zal het kind zijn eigen weg daar in gaan zoeken zo eet mijn neefje ook gewoon vegetarisch met zijn ouders mee ook al hoeft hij dat niet...
 
Hoi,

Ik ben zelf gastouder en heb een meisje van 5 in de opvang. Haar moeder is biologisch en vegatarisch. Nu is het zo dat haar dochter tussen de middag ook bij ons eet. Haar moeder komt dan ook elke week boodschappen bij mij brengen zodat haar dochter dat kan eten bij mij. Maar dat werkt dus niet echt hier, ze wil ook wat mijn kinderen eten. En ik zie haar erg smerig kijken als ze haar broodje met biologische vegetarische pate aan het opeten is. Vind het gewoon zielig, haar moeder heeft sindskort voor deze keuze gekozen, maar wil niet zeggen dat je kindje dan ook maar mee moet doen vind ik. Ook heeft ze gescheiden ouders, en krijgt ze bij jaar haar vader wel vlees, vis en niet biologisch eten. Dus ze weet wel degelijk het verschil. En naar mijn mening kiest ze duidelijk voor niet vegetarisch en biologisch. Ze zegt ook altijd als ik eten klaarmaak van oh mijn mama maakt dit nooit en ik vind het toch zo lekker mag ik bij jullie blijven eten hahaha. k heb het er soms best moeilijk mee want ik zie dat het meisje dat vegetarisch gedoe maar niets vindt. En ik zeg eerlijk ze zijn beide erg vaak ziek en kijken heel bleek in het gezicht. Zelfs de juffrouw van mijn oppaskindje sprak mij erover aan hoe dit kwam. Ik zou zeggen denk er even over na voordat je een kindje vegetarisch maakt.
 
Misschien is het een idee om hem alleen biologisch vlees te geven? Goed voor de diertjes en zeker zo gezond, anders veel vervangers geven, dus vleesvervangende burgers, vis en misschien ijzertabletten
 
Hoi Maaike,

wij eten al een aantal jaren vegetarisch. We zijn in de loop der jaren overgestapt, omdat we onzelf er lekkerder bij voelden. Hugo is nu 2,5 en eet al die tijd vegetarisch mee. We geven hem soms wel vis. Hij is eigenlijk nooit ziek. We eten wel bijna dagelijks vegetarische burgers. Volgens mij krijgt hij daardoor alles binnen wat hij nodig heeft.

Als je er meer van wilt weten kun je googlen op Stefan Kleintjes. Hij is van borstvoeding.com en van het bijvoedingsforum. Hij is een gerenomeerd kinderdietist uit groningen en geeft aan dat kinderen heel erg goed vegetarisch kunnen eten.

Even terugkomen op het meisje dat biologisch eet: ik kan me de moeilijkheid voorstellen. Als je regelmatig wel vlees eet, kan je er gewoon tegen. Als je nooit vlees eet kun je er erge buikpijn van krijgen en verstopping omdat je lijf het verteren niet gewend is.
Misschien zou je kunnen overleggen of ze af en toe wat mee mag eten, omdat ze het bij de vader ook eet.

Succes allemaal!

Miriam
 
Hoi, aangezien je zelf niet vegetarisch bent kan je je kind toch min of meer van alletwee de dingen laten genieten.
Ik vind dat vegetarisch eten iets is wat je zelf moet kiezen.  
Doordat je voor je man ook vegetarisch  voedsel hebt  kan je er ook voor kiezen om hem de ene keer vegatarisch te eten de andere keer niet. Hij eet dan al vaker vegetarisch   dan de meeste andere kinderen doen. Hij zal er als ie iest groter is ook meer begrip voor hebben en dan misschien zelf besluiten alleen nog vegetarisch te eten.
wat je ook kiest, het is jouw keuze en dus goed.
 
Hoi hoi,

Wij eten allemaal biologisch en vegetarisch. Thuis zijn we hier strenger in, dus thuis allebei, maar bij de gastouder en kinderdagverblijf alleen vegetarisch. Hier heeft niemand problemen mee, de kinderen zijn ook niet vaker ziek (eerder minder, maar dat is mijn mening). De oudste is 2 en krijgt genoeg voedingsstoffen binnen hoor. We koken ook veel met nootjes en dat gaat ook  prima.
Dus wat ons betreft, geen probleem!!!!!!!!!

Groetjes Lia
 
Terug
Bovenaan