vejaardags partijtje

Hoi

mijn zoon wordt 25 oktober 5 jaar en we zijn alvast een beetje aan het brainstormen
voor zijn verjaardags partijtje. We wilolen het leifst wel in ons eigen huis, want we zien het niet echt zitten om met ongeveer 6 kleuters op pad te gaan. Wie heeft er nog leuke ideeen en tips alvast bedankt

groetje renske
 
Onze dochter is vorige maand 5 geworden. We hebben het zo simpel mogelijk gehouden.

Ons motto was dat iedereen het naar z'n zin moest hebben.
We begonnen met cadeautjes uitpakken en zelf een plakje cake versieren met lekkere dingen en daarna opeten.
Voor de rest had ik van te voren wat simpele spelletjes opgeschreven om op te kunnen zoeken als we ons 'verveelden'.
Ik heb ze gewoon laten spelen en riep ze soms bijeen voor een gezamelijk iets, maar als iemand geen zin had liet ik hem/haar gewoon doen wat hij/zij wilde.

Af en toe een snoepje, wat drinken, zakje chips en een klein cadeautje mee naar huis.

Later hoorden we van de verschillende ouders dat ze het erg naar hun zin hebben gehad en daar was  het ons om te doen.

Succes met voorbereiden, Joke.
 
Hoi Renske,
ik ben ook een kinderfeestje aan het voorbereiden. Mijn zoontje wordt 10 september ook  5 jaar. Vorig jaar heb ik ook al een feestje gegeven voor hem. Toen had ik veel dingen bedacht en ze hebben de hele middag lekker gespeeld. Aan mijn ideetjes hadden ze geen behoefte. Toch was ik blij dat ik wat achter de hand had voor als het even te heftig werd of iemand zich buiten gesloten voelde.
Dus ook dit jaar weer een overvolledig programma, zonder tijdsindeling!!!!! Met rustige spelletjes, conditie spelletjes, knutsel dingetje,  etc. En komen 5 kinderen, waarvan ik er 3 niet goed ken, extra spannend dus.  
Oké, hieronder mijn ideetjes,  waarvan ik benieuwd ben hoeveel we eruit zullen voeren.Ideetjes van vorig jaar zet ik er gemakshalve ook bij.  De meeste  heb ik trouwens uit allerlei boeken, waarbij een kinderfeestjesboek wel favoriet is. Soms een klein beetje aangepast.
*  Ik teken zelf verschillende lijven op A3 (of A4) formaat (superman, spiderman, ridder, cowboy, princes, zeemeermin). Daar mag iedereen er een uit kiezen, daar plakken we dan een foto van het hoofd van dat kind bij (bij binnenkomst digitaal gemaakt en tijdens een ander spel uitgeprint door mijn vriend). Lijven inkleuren, verven, beplakken. Aan het eind mee naar huis of als ze nog nat zijn krijgen ze ze later thuis bezorgd.
* Brandend huis blussen. Huis van een plak cake snijden, deur, raam en dak maken van chocoladeglazuur of dropmat, vlammen van rode zure  mat. En de helden deze zelf laten blussen met spuitslagroom. Evt. legopopje o.i.d. eruit redden (holte aan de  achterkant van de plak maken zodat ze daat pas tijdens het opeten opmerken.)  
* In een kring zitten. 1 kind houd de handen voor de ogen, 1 kind maakt geluid. Wie deed dit?
* Iemand is in nood, superman moet raden wie. 1 kind zit met de ogen dicht, 1 ander gaat achter hem zitten en heel zacht "help" zeggen, zo mogelijk met vervormde stem.
Ik dacht eraan om eerst stemmetjes te oefenen: hard/zacht, hoog/laag, boos/lief, maar mijn dochtertje (3 jaar) zei dat de andere kinderen die vervormde stemmetjes dan al gehoord hadden met een gezicht erbij, te makkelijk dus (wijsneus).
* Sterk worden met behulp van halters. Halters eten, die gemaakt zijn van een satéprikker met daarop een rozijntje, kaas-, wortel-, kiwischijfje, cocktailworstje (vegetarisch of van rund of kip, nog even zoeken want ik heb Islamitische kindjes uitgenodigd), kiwi, wortel, kaas, rozijntje. Kiwi wordt ws. appel.
* Slingers maken van strookjes papier. 4 bij 20 cm, ringen van maken die in elkaar haken. En/of veel schuin doorgeknipte vouwblaadjes als vlaggetjes aan een touw plakken en  versieren met glitter, confetti, stickers, stiften.
* Lopende band maken van voeten. In een kring liggen op de rug, voeten omhoog. Balon(nen) met de voeten aan elkaar doorgeven (goed voor buik en beenspieren).
* Verstoppertje spelen in het hele huis.
* Dansen. Evt. met voordoen, nadoen.
* Wat is er weg? Kleine voorwerpen neerleggen, ogen dicht, een ding weghalen, wat? Opvoeren met meerdere dingen tegelijk weg. Of alles bedekken, wat lag er allemaal? Omschrijving geven als tip als iemand of niemand het niet weet.
* Levend slangen en ladderspel. Buiten op de stoep tekenen met krijt. De kinderen zijn zelf de pionnen.
* Elkaar sminken.
* Eerst even spelen in een speeltuin, daar een schatkaart vinden met een route erop die over verschillende toestellen leidt naar een zandbak of zandplek achter een huisje ofzo. Daar een schatkist verstoppen met doosjes snoepjes (schatkistjes), verrekijkertjes, piratenballonnen erin. Vindplaats wel heel goed aanduiden!
* Knikkerrace. Door de kamer kruipen met een plastic bordje op de rug, mag er niet alvallen. Later moeilijker maken, met een knikker op het bordje. Evt. twee kinderen tegelijk laten racen.
* Cakes of pannenkoeken zelf laten versieren met slagroom, snoepjes, taartversierpilletjes/roosjes, hagelslag etc.
Jeetje het is een lange lijst geworden. Ach ja, zo gaat de middag wel om.
Veel plezier.
Als ik eraan denk zal ik nog vertellen hoe het is gegaan.

Groetjes, Sandy
 
hey hallo
mischien ook een leuke tip kijk eens op   www.knalfuif.nl een leuke site leuke tips

ik zit er ook altijd weer mee

veel succes groetjes patricia
 
Zoals beloofd vertel ik kort hoe het was geweest. Leuke uitnodiging gemaakt en aan alle kinderen/ouders gegeven. In de uitnodiging had ik gezet wie er allemaal uitgenodigd waren. Begin, eindtijd, adres telefoonnummers etc.
Een (moslim) meisje mocht niet van haar vader. Erg jammer, maar op tijd afgezegd zodat we nog iemand anders konden vragen. Vervolgens kwamen er op het feestje 2 kindjes niet, zonder af te zeggen. 1 was de uitnodiging kwijt en wist zodoende het adres niet en de ander zat ziek thuis (met zijn niet nederlands sprekende vader die dus niet af durfde te bellen). Het feestje werd toch gezellig, maar af en toe vroeg mijn zoontje wel om de afwezige kindjes. Sneu. Met die van mij erbij toch 5 kindjes aanwezig.
We begonnen met cadeautjes uitpakken, daarna het eten van pannenkoeken, die ze zelf mochten versieren met poedersuiker, basterd suiker, schenkstroop, hagelslag en snoepjes. Dan vrij spelen, lekker boven zonder ons directe toezicht. Na een tijdje ging het een beetje mis. Huilen, hij wil dit, ik dat. Toen heb ik met mijn zoontje alle spelletjes doorgesproken (die hij een week eerder goedgekeurd had), maar dat wilde hij allemaal niet doen. Hij wist wel een ander spelletje; onder een deken een cadeautje inpakken en dan aan iemand geven. Uitdeeldoos met mini-instrumentjes tevoorschijn gehaald, cadeaupapier op maat geknipt en ga je gang. Ging goed, vonden ze leuk. Daarna gingen de meisjes hun lijven beplakken, kleuren en verven. Ik had bij binnenkomst portretfoto's gemaakt, die had mijn vriend vervolgens uitgeprint en er superman, batman en prinsessenlijven onder getekend. Al naar gelang de wens van de kinderen. De jongens wilde die graag meenemen,  en thuis beplakken, maar nu lekker spelen. Zij weer naar boven. Tot het tijd was om de plakjes cake (als huisjes gesneden, met rode mat vlammen, eerst laten proeven van de vlammen) te blussen. De versier dingen van de pannenkoeken er weer bij gehaald en dat maakten ze mooi op op hun cakejes. Ouders gekomen voor een kop koffie en een plak tiramonchoucake  en het feestje was ten einde. Nauwelijks iets van de voorbereidingen gebruikt dus, maar het was geweldig.
 
Terug
Bovenaan