Velamenteuze navelstrenginsertie

<p>Ik heb vorige week te horen gekregen dat er een afwijking is gevonden bij mij in de navelstreng insertie in de placenta. Het zou gaan om velamenteuze navelstrenginsertie. Dit houdt in dat bij mij de navelstreng via de zijkant zich hecht aan de vliezen van de placenta. Nu vraag ik me af of iemand dit ook eerder heeft gehad en hoe de zwangerschap en de bevalling zijn verlopen.</p>

Ik had zelf een marginale insertie van de navelstreng. Dan zit de navelstreng aan het randje van de placenta, maar loopt die niet door de vliezen. Niet hetzelfde dus maar iets soortgelijks. 
Bij mij wist ik het pas na de bevalling, ik las het in de ziekenhuis papieren (of eigenlijk vertelde de kraamzorg het me). Ik schrok daar van en heb het toen aan m'n eigen verloskundige gevraagd toen ze tijdens controle thuis kwam. Zij vond het niet zo heel boeiend volgens mij, en zei dat er niks anders was gedaan tijdens m'n zwangerschap als ze het van te voren wisten. Bij mijn verloskundige praktijk had ik sws al een groeiecho met 30 weken en een liggingsecho met 35 weken, en dit wordt ook aanbevolen bij deze afwijking als ze het zien tijdens de 20 weken echo. Tijdens de echo's deed het kindje het prima, groeide gewoon in haar eigen curve. En is helemaal gezond ter wereld gekomen met 2979 gram, 39 weken zwangerschap.
Nu is dit dus niet helemaal hetzelfde maar wel soortgelijke ervaring. Gaan ze de groei van je kindje nu extra in de gaten houden met echo's bij jou?

Hoi hoi, bij mij zat de navelstreng ook aan de zijkant van de placenta. Wij kregen wel extra groei echo's om te kijken of ons meisje wel goed groeide. Ze groeide goed, en verder geen bijzonderheden. Met 40 w + 1d is ons meisje geboren en ze woog 2946 gram. Ze is inmiddels 9 weken oud en doet het goed en is al lekker aangekomen. 

Dankjewel voor het delen van ne ervaring. Ja ik word nu extra opgevolgd. Heb nog drie groei echo's en vanuit daar wordt er dan een plan opgesteld. Ik blijf het gewoon allemaal erg spannend vinden.

Hoi Ellebelke.

Ja die groei echo's heb ik nu ook extra om de groei van mijn baby in de gaten te houden. Ben jij verder geeoon wel normaal bevallen zonder complicaties? Want je hoort toch vaak dat bij een afwijking in de navelstrenginsertie een normale bevalling gevaarlijk kan zijn.

Ik ben op de natuurlijke manier bevallen zonder complicaties. Wel in het ziekenhuis met een gynaecoloog. Maar ik wou sowieso al in het ziekenhuis bevallen, vond ik toch een veiliger idee...

Terug
Bovenaan