venkelthee

Hallo,

Ik ben vanmorgen met mijn meisje bij de dokter geweest omdat ze de fles  niet meer  leegdronk en steeds meer begon te spugen. En gillen tijdens de fles. Volgens de dokter heeft ze nog steeds ontzettend veel last van krampjes en helpen de sinababy druppels dus niet voldoende. Nu moet ik dus venkelthee na de voeding gaan geven met een theelepeltje. Geen probleem maar ik ben vergeten te vragen hoeveel ik haar dan moet geven. Is 1 lepeltje voldoende of moet het meer zijn?   Weet iemand van jullie dit misschien?

Groetjes Monique

Ik zette ook altijd venkel thee en deed daar de poeder doorheen!
Bij de apotheek heb je trouwens nog iets tegen buikkrampjes. ik heb alleen geen idee hoe het heet. iets met ABC. Het is erg duur maar schijnt goed te helpen!

Hoi hoi,

Wat lastig he die krampjes,

venkeltehee kan je idd ook gewoon in het flesje geven.

Waar wij persoonlijk goeie ervaring mee hebben zijn de venkeldruppels van daro,ons dochterje wilde die wel maar ging kokhalsen van de thee,werking is hetzelfde,te koop bij de apotheek.

En die druppels van ABC is van dolfilus,duur maar hoor ik ook goede dingen over.

En vaak worden de krampjes ook minder na 3maanden.

succes!

Onze kraamhulp waarschuwde tegen het gebruik van venkelthee. Volgens haar kan dat schadelijk zijn en kun je daar zelfs de darmpjes helemaal mee stil leggen. Dit staat op de site van het voedingscentrum:

Natuurlijke gifstoffen in kruiden
Allylalkoxybenzenen: estragol, methyleugenol en safrol
De aromastoffen estragol, methyleugenol en safrol komen van nature voor in basilicum, anijs, venkel, nootmuskaat, foelie, dragon en kaneel. Bij dieren blijken deze stoffen schadelijk te zijn. Hoewel onvoldoende bekend is over de risico’s voor de mens, zijn er sterke aanwijzingen voor een schadelijk effect. Daarom is het uit voorzorg verstandig:

bij voorkeur geen kruidenpreparaten met venkel en anijs te gebruiken (zoals venkelthee tegen darmkrampjes bij baby’s)
af te zien van het gebruik van kruidenpreparaten op basis van sassafras of dong quai
matig te zijn met producten als pesto, dragon, anijsdranken (zoals anijsthee, sambucca, pastis en ouzo), venkelthee en kaneelthee.

Inmiddels is het gebruik van estragol en methyleugenol als zuivere stof (aroma) in voedingsmiddelen verboden. Safrol was al verboden als aromastof. Estragol, methyleugenol en safrol mogen dus alleen nog in de vorm van kruiden voorkomen in levensmiddelen.

Terug
Bovenaan