Onze dochter (nu bijna 10 maanden) is al zo'n beetje vanaf haar geboorte verkouden. Ze "knort" wat af, had een raar piepje bij haar longen en steeds snotterig. Begin dit jaar heeft ze 3x oorontsteking gehad, ook antibiotica. Dit hielp wel tegen de oorontstekingen, maar niet tegen de verkoudheid. Ook had ze regelmatig koorts, maar de huisarts kon verder niets bijzonders vinden.
Ik ben zelf erg voor zo min mogelijk medicijnen, maar het ging echt niet meer. Dus op advies van de huisarts aan de Ventolin. 3x per dag een drama, maar hoe harder ze huilde hoe beter ze natuurlijk inhaleerde. Na 2 weken had het niets geholpen, en kreeg ze er Flixotide bij. Dit is een middel op basis van hormonen. Omdat er na 2 weken nog geen verbetering was, vond de huisarts het beter helemaal te stoppen en het aan te zien. De eventuele bijwerkingen (vooral de hormonen) zijn erger dan de kwaal.
Inmiddels zijn we 2 maanden verder, en is ze nog maar 1x verkouden geweest en geen koorts meer gehad (ik mag het wel afkloppen...) Ze piept nog wel wat, maar niet meer zo erg als dat het was.
Ik heb de Ventolin nog wel in huis, maar hoop het niet meer nodig te hebben.
Echt astma kunnen ze trouwens pas constateren op basisschoolleeftijd. Daarvoor is nog alle kans dat ze er over heen groeien. Onze dochter gaat ook naar het KDV en dat speelt ook een rol. Maar de huisarts zei ook, ze moeten toch alle virussen en bacteriën krijgen, dus of ze krijgt het nu op het KDV, anders op de basisschool.