Ventolin puf ervaring?? Eenmalig of astma?

Dag allemaal, onze zoon (bijna 1) heeft afgelopen week veel gehoest en piepte als een oude man. Huisarts heeft hem vanmorgen een ventolin puf gegeven voor een week en volgende week kijken of het piepen minder is geworden. Ik natuurlijk gelijk denken van shit dit is astma maar zo is het niet, dan moet hij dit veel vaker hebben en had hij het waarschijnlijk ook al eerder gehad. Iemand hier ervaring mee en was dit inderdaad 1 malig of astma?
 
Mijn dochter had in januari   waarschijnlijk door een koudje een bronchitus aanval en heeft toen ook ventoline gekregen.

Omdat ze d'r slijm niet los kreeg (en niet zelf krachtig kon hoesten)

Mijn man heeft astma dus ik was gelijk van slag maar dat is het
gelukkig niet. Ze geven tegenwoordig snel ventoline bij dat soort
problemen mede omdat het niet schadelijk is en het probleem van het
piepen snel oplost!!!

Ze heeft het nu niet meer nodig maar als ze in de toekomst weer zo'n
aanval krijgt ben ik er bijna zeker van dat ik weer met dat enorme ding
moet gaan zeulen!!!



Suc6 en we hopen dat het snel over is



Kim en Lotte
 
Onze dochter (nu bijna 10 maanden) is al zo'n beetje vanaf haar geboorte verkouden. Ze  "knort" wat af, had een raar piepje bij  haar longen en steeds  snotterig.  Begin dit jaar heeft ze 3x oorontsteking gehad, ook antibiotica.   Dit hielp wel tegen de oorontstekingen, maar niet tegen de verkoudheid. Ook had ze regelmatig koorts, maar de huisarts kon verder niets bijzonders vinden.
Ik ben zelf erg voor zo min mogelijk medicijnen, maar het ging echt niet meer. Dus op advies van de huisarts aan de Ventolin. 3x per dag een drama, maar hoe harder ze huilde hoe beter ze natuurlijk inhaleerde. Na 2 weken had het niets geholpen, en kreeg ze er Flixotide bij. Dit is een middel op basis van hormonen. Omdat er na 2 weken nog geen verbetering was, vond de huisarts het beter helemaal te stoppen en het aan te zien. De eventuele bijwerkingen (vooral de hormonen) zijn erger dan de kwaal.  
Inmiddels zijn we 2 maanden verder, en is ze nog maar 1x verkouden geweest en geen koorts meer gehad (ik mag het wel afkloppen...) Ze piept nog wel wat, maar niet meer zo erg als dat het was.
Ik heb de Ventolin nog wel in huis, maar hoop het niet meer nodig te hebben.

Echt astma kunnen ze trouwens pas constateren op basisschoolleeftijd. Daarvoor is nog alle kans dat ze er over heen groeien.   Onze dochter gaat ook naar het KDV en dat speelt ook een rol. Maar de huisarts zei ook, ze moeten toch alle virussen en bacteriën krijgen, dus of ze krijgt het nu op het KDV, anders op de basisschool.
 
Hallo,

Onze zoon (bijna 14 maanden) gebruikt sinds een maand of vier ook Ventolin. Het begon met weken achter elkaar  met een bronchitusachtige hoest vooral 's nachts, hij stikte er zo wat in. Hij piept niet maar je hoort hem zwaar ademhalen, soort kat die ligt te spinnen. Hij krijgt één keer per dag een pufje vlak voordat hij naar bed gaat. Hij vindt het niet  prettig maar is er inmiddels wel aan gewend geraakt. Zijn eetlust lijdt er niet onder en hij drinkt gewoon zijn melk (Friso 3). De huisarts weet niet precies wat de oorzaak is bij Milan. Hij zei dat Milan misschien hooikoorts heeft en dat als het weer omslaat hij er misschien van af is.  Milan heeft ook vergrote neusamandelen waardoor hij het nog benauwder heeft maar de huisarts wil deze alleen laten verwijderen als het echt niet anders kan. Succes met je ventje en met het puffen!

Groetjes, Moontje
 
Mijn dochter (14 maanden) begon laatst ook te piepen bij een verkoudheid en we kregen hetzelfde voorgeschreven. Het hielp meteen. Ik schok ook want wij hebben ook allergieen in de familie. Ik las op internet dat kleine kinderen vaak een asmatische reactie kunnen hebben bij een griep of verkoudheid, maar dat niet hoeft te betekenen dat ze asmatisch zijn. Mijn dochter heeft het dan ook (gelukkig) maar een weekend hoeven te gebruiken.

Mijn dochter krijgt nu trouwens extra ijzer tegen bloedarmoede. Ze was daarvoor heel vaak ziek. Wij dachten "dat hoort er gewoon bij" Iedereen vertelt je dat ze het eerste jaar (als ze naar de creche gaan) veel ziek zullen zijn, maar nu ze medicijnen tegen bloedarmoede krijgt, is ze ook niet meer ziek of snotterig geweest.

groetjes Elsbeth
 
Terug
Bovenaan