<p>Hoi,</p><p>ik ben heel erg benieuwd of er andere ouders zijn die zich herkennen in onze situatie: Wij zijn ouders geworden van ons eerste kind aan het begin van de allereerste lockdown in het voorjaar van 2020. Inmiddels weten we allemaal veel meer, maar toen was de voor ons toch al spannende tijd rondom de geboorte van ons eerste kind extra spannend door alle onzekerheid rondom Corona. We hebben er toen voor gekozen zo min mogelijk kraamvisite te doen en alleen op 1,5 meter afstand. Onze directe familie hebben we onze dochter pas na 6 weken laten vasthouden. Dit werd ons toen niet bepaald in dank afgenomen. Ik heb me hier toen ook erg schuldig over gevoeld, maar tegelijkertijd wilden wij ook ons gevoel volgen en onze dochter beschermen. We hebben ons destijds behoorlijk in de steek gelaten gevoeld door familie. Daartegenover hadden zij het gevoel dat we hen niet vertrouwden met ons kind. Wat ook zo was, alleen dit was niet persoonlijk maar omdat we bang waren voor Corona.</p><p>Nu zijn we anderhalf jaar verder en we merken dat die eerste periode heel veel impact heeft gehad op de relatie met een aantal directe familieleden. Waar wij denken dat we inmiddels helemaal niet meer overdreven beschermend zijn worden we wel bestempeld als die overdreven ouders die niemand vertrouwen. Ze lijken een beetje op eieren te lopen bij ons. Als we bijvoorbeeld doodnormale vragen stellen over het verloop van de dag als opa en oma hebben opgepast wordt dit altijd beantwoord alsof ze zich moeten verdedigen. </p><p>We hebben het al meerdere keren geprobeerd bespreekbaar te maken, maar er lijkt geen verandering in te komen. De contacten verlopen zo moeizaam en we zijn er inmiddels wel een beetje klaar mee. Zelfs als we wel heel beschermend zouden zijn, dan is dat toch echt iets wat wij zelf moeten weten als ouders. Maar hoe ga je dan om met familie die daar blijkbaar een oordeel over heeft? En hoe geef je hen het gevoel dat we ze wel vertrouwen met ons kind? (Ookal doen we dat voor ons gevoel al door regelmatig te laten oppassen en logeren). </p><p>Herkent iemand dit? Of heeft iemand tips?</p>