verandering van ritme bij 11weken of door puckababy

Mijn ventje (11weken oud) had een lekker ritme te pakken,
sliep overdag weinig/soms niet maar savonds en snachts prima.
2weken geleden ben ik de puckababy gaan gebruiken zodat
hij overdag en vooral begin van de avond wat beter in slaap kon
komen want hij maaide zichzelf steeds wakker met z'n handen.
En ik kon zien dat hij slaap had, doordat hij  dan jengelde en op
schoot wel in slaap viel.

Maar nu na 2weken de puckababy te gebruiken heeft hij
z'n hele ritme omgegooid!! hij valt nu rond 17u in slaap ipv 20u
(in zak) en dan moet ik hem op 23u wakker maken voor laatste
fles en dan slaapt hij verder tot 5.30u. Terwijl hij eerder makkelijk
sliep tot 7.30. Het lijkt erop dat hij de uurtjes die hij begin van de
avond nou slaapt s'nachts niet meer nodig heeft.
Maar om nu ineens al om 5.30 wakker te zijn ben ik totaal niet gewend.

Wat denken jullie komt dit door de puckababy of gooit hij zelf
gewoon z'n rimte om en wat te doen???

Hallo Star85,

Wij hebben een dochterje van 10,5 week en gebruiken ook de puckababy bakerzakken. En hebben net ook weer een wisseling in ritme gehad. Dan denk je net een ritme te pakken te hebben en dan gaat die kleine dat na een tijdje gewoon weer eens lekker omgooien. Wij hebben nu een nieuw ritme; eten om 07:00, 11:00, 15:00, 19:00 en dan maken we haar wakker om 23:00 voor de laatste voeding. En dan slaapt ze weer door tot 's ochtends 07:00. Ze had dit eerst even helemaal omgegooid en werd ook wakker om 05:00 uur, maar dit kwam binnen een paar dagen wel weer goed. Ze maken nou eenmaal een soort van sprongetjes toch? En dan gaat slapen, eten en alle andere ritmes even helemaal anders. Maar ik zou je puckababy gewoon blijven gebruiken, want wij hebben ook volgehouden en hebben er meer dan baat bij!

Liefs,
Simone

Hoi,

Wij hebben ook de puckababy gebruikt omdat onze dochter ook overdag weinig sliep maar s 'nachts wel. Ze gooide ook haar ritme om, sliep overdag wel en kwam ineens snachts weer voor een voeding. Na  2 weekjes  veranderde het weer  en nu slaapt ze van 23:00 tot 8:30 uur.  
Eigenlijk was het bij ons ook wel logisch, doordat ze overdag zo onrustig / wakker was haalde ze haar slaap s'nachts in. Nu ze meer sliep en dus uitgrust was, bleek dat ze gewoon toch nog wel behoefte had aan een nachtvoeding maar omdat ze doodmoe was sliep ze.
Nu slaapt ze in een slaapzak en heeft ze meer controle over haar handjes (en heeft ze haar duim gevonden) waardoor ze de puckababy niet meer nodig heeft. Ze slaapt nu overdag goed, (uitgezonderd rond 17:00) en snachts nog steeds heerlijk waardoor we op voedingen zitten van 08:30 - 12:30 - 16:30 - 19:30 en 23:00 (borstvoeding)
Zeker als ze sprongetjes maken (rond 8 weken en rond 12 weken) zijn ze vaak een paar daagjes "van slag".

mijn dochter van 10 wk, slaapt soms overdag ook minder en is veel wakker, maar zie dat niet als een probleem. dat ze druk is met haar armen hoort erbij. Het kind moet tenslotte leren wat haar armen en benen zijn. Zolang ze snachts lekker slapen ben ik tevdreden.
Ik begrijp soms niet dat iedereen maar naar de hulpmiddelen grijpt zodra de baby 'Ander gedrag' vertoont.
Vroeger had men geen internet enzo en toen werden we ook groot. Ik zie een pucka dan ook als een soort inbakeren en ben daar gewoon geen voorstander van, jou kindje vond de verandering misschien ook niks en gooide daarom haar ritme om, als er echter baat bij heeft dan moet je hem gewoon blijven gebruiken. Want jij bent er wel een voorstander van, anders koop je hem niet, toch ?

N.B. de meeste baby's slapen met hun armen boven het hoofd.

gr. bambi
(lois 10-07-08)

Hoi, bambi, Ik vind je reactie best kort door de bocht. Een kind van 10 weken hoort overdag en 's nachts veel te slapen. Als dit anders is, dan zie ik het probleem niet als je naar hulpmiddelen gaat zoeken. Als je ziek bent, grijp je ook naar geneesmiddelen... Als je kind problemen heeft met rekenen, help je hem ook... heeft je kind problemen met slapen: dan vind ik het niet erg als je het kind probeert te helpen. Je voorkomt daarbij ook ongewenst gedrag wat onstaat door oververmoeidheid.
Ik weet niet zo goed wat ik met jouw mening moet over internet: vreoger had men geen internet enzo en toe werden we ook groot... Wat bedoel je hiermee??? Dat is toch met alles?? Er was vroeger geen tv, geen radio, geen mobieltje, geen fiets.... ga zo maar door. Met zocht het toen wel op een andere manier op!
Sommige baby's kunnen de rust niet vinden in hun slaap. Mijn ventje slaapt erg onrustig. Hij huilt na elk half uurtje even. Met het inbakeren is dit verminderd.....!!! Ik help mijn ventje dus met het inbakeren om hem zo rust te geven. Rust en regelmaat is voor hem erg belangrijk, maar voor wie niet.

Verschil van mening mag er zijn, de een is voorstander van inbakeren (de puckababy is niet hetzelfde als strak inbakeren by the way) en de ander niet. Het gaat volgens mij om dat kinderen niet oververmoeid raken en hun slaapuren halen.

Tuurlijk "mogen" baby's huilen zolang ze goed groeien en tevreden wakker kunnen zijn is er niks aan de hand!  Maar je mag ze best helpen die rust te vinden, mijn kind is nu door wat hulp een tevreden slaper, die gewoon lacht als ze naar bed gebracht wordt en in staat is zelf in slaap te vallen.  Hierdoor kan ze ook overdag tevreden wakker zijn en valt ze niet in slaap tijdens het drinken. Lang leven de rust en regelmaat, daar heb ik geen internet voor nodig gehad om dat toe te kunnen passen!

quote: jtzwanger reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-09-2008 13:32:59'));

Hoi, bambi, Ik vind je reactie best kort door de bocht. Een kind van 10 weken hoort overdag en 's nachts veel te slapen. Als dit anders is, dan zie ik het probleem niet als je naar hulpmiddelen gaat zoeken. Als je ziek bent, grijp je ook naar geneesmiddelen... Als je kind problemen heeft met rekenen, help je hem ook... heeft je kind problemen met slapen: dan vind ik het niet erg als je het kind probeert te helpen. Je voorkomt daarbij ook ongewenst gedrag wat onstaat door oververmoeidheid.
Ik weet niet zo goed wat ik met jouw mening moet over internet: vreoger had men geen internet enzo en toe werden we ook groot... Wat bedoel je hiermee??? Dat is toch met alles?? Er was vroeger geen tv, geen radio, geen mobieltje, geen fiets.... ga zo maar door. Met zocht het toen wel op een andere manier op!
Sommige baby's kunnen de rust niet vinden in hun slaap. Mijn ventje slaapt erg onrustig. Hij huilt na elk half uurtje even. Met het inbakeren is dit verminderd.....!!! Ik help mijn ventje dus met het inbakeren om hem zo rust te geven. Rust en regelmaat is voor hem erg belangrijk, maar voor wie niet.

Het verhaal van star begint met dat haar kleintje een lekker ritme te pakken had.....Dan denk ik'mens'waarom ga je dan lopen hannesen met een pucka, omdat je kleintje overdag wat minder slaapt.?
 Het is algemeen bekend dat baby's in de 1e weken van hun leven al hun karakter vormen en daar komt ook uit voort of je een slaaper heb of een wakkere baby.
Ook is het de bedoeling dat ze op deze leeftijd langer wakker gaan zijn en niet na elke voeding weer naar bed moeten. Niet elke baby van 10 wk heeft trouwens al een vast ritme, maar dat even terzijde.

Wat ik bedoelde met vroeger is ook ruim genomen. Er word gewoon veel gelezen op internet. als 2 moeders roepen baat te hebben bij een puckababy dan denkt de 3e moeder oh nou die moet ik ook hebben. De babyindustrie is vele male groter als vroeger. En ja je hebt gelijk toen was er geen mobiel, fiets en whatever.. maar waar het om gaat is dat we gewoon teveel worden beinvloed door de media en dan voornamelijk internet, want we zitten met zijn alle gezellig op het forum. (elkaar te beinvloeden)

Ik denk dat veel moeders daar onzeker over kunnen worden.
Toen ik nog zwanger was, dacht ik echt bij het lezen van sommige dingen, en dan vooral het inbakeren, jeetje moet dat straks ook ??

Nu ik dus mama ben, denk ik, waarom grijpt iedereen meteen naar de bakerdoeken of in dit geval de pucka. Die dingen waren er indd vroeger niet en toen werden we zonder groot. bovendien ziet het er behoorlijk zielig uit. net een dwangbuis.
Als ik mijn dochter zon ding aan doet word ze gek, zij wil gewoon haar handjes altijd boven de dekens en boven haar hoofd.

en dat is dus wat ik bedoel, het maakt niet uit dat ik hier tegen ben, jullie zijn dat niet en dat is best goed. als het werkt voor jullie kindjes prima. Maar wat voor de 1e baby werkt , werkt niet voor de ander. het is dus gewoon een verschil van mening, dan maar kort door de bocht.

gr. bambi

oké ik begrijp je... ik zie het voordeel van internet juist om alle voor- en nadelen van een product op te zoeken.
by the way: inbakeren ziet het verschrikkelijk zielig uit, maar mijn ventje vind het heerlijk :) Mijn moeder is een ouderwetse kraamverzorgster en zei dat ze vroeger de kindejs ook strak inwikkelde in soort luierdoeken.. een soort van inbakenen dan. Dit is dus niet helemaal van nu, al is het wel helemaal in, maar ik geloof dat ik off-topic ga...

Terug
Bovenaan