verbaal zeeeeer egocentrisch/negatief gedrag....herkenbaar ?

Hallo,

Het klinkt erg negatief de titel boven dit bericht. Mijn kind is echt een schat van een jongen en erg makkelijk in alles: slapen, eten, conatct maken met vreemden.

Wat ik wel vervelend vind is het volgende: hij gaat nog niet naar de peuterspeelzaal (wordt waarschijnlijk september/oktober) maar komt vaak genoeg in contact met andere kinderen van zijn leeftijd. Ik heb veel vrieidnnne met kinds in dezelfde leeftijd en we gaan met hem naar peutergym. Alleen als hij met/naast andere kinderen speelt vind ik hem zeer egoistisch en negatief overkomen. Hij is niet agressief in de zin van duwen/knijpen/slaan/bijten, maar is voroal verbaal heel negatief. Hij zegt dan veel dingen in de trend van:

- Nee, dat is van Jesper (pakt soms wel iets af).
- Nee, Jesper alleen spelen, jij niet!
- Nee, jij niet daarmee spelen, Jesper alleen daarmee spelen!
Of als je zegt tegen het andere kind: kijk, zie je doe koe?
Dan zegt ie: - Nee, Jesper ziet de koe alleen, jij niet!

Vreemd he?

Zoals je ziet, heel veel op zichzelf en op het 'alleen'   spelen gericht. Op zich weet ik wel dat egoistisch gedrag bij peuters vrij normaal is, maar het klinkt constant zo negatief. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en of ze er iets tegen/mee doen?

Groetjes Agnita
(mv Jesper 25-01-2005)
 
Hoi Agnita, klink allemaal erg herkenbaar. volgens mij kunnen kinderen op deze leeftijd nog niet echt samen spelen.

Mijn dochter vindt het wel leuk als andere kinderen met haar spelen, nodigt ze ook uit om met haar te spelen, maar zodra ze niet doen wat zij wil, dan kan ze erg sacharijnig worden.

Met knuffels speelt ze heel lief. iedereen wordt verzorgt (eten, drinken, knuffels, naar bed). Haar jongere broertje behandelt ze soms ook als pop, maar al snel loopt het uit de hand.

Speeltjes worden af gepakt enz. Als ze boos op mij is, krijg ik ook te horen: ik wil niet met jou spelen. En als we op pad zijn, zegt ze regelmatig tegen mensen "jij mag niet naar mij kijken"
 
Ze kunnen inderdaad dan nog niet delen, ze spelen paralel daarom willen ze ook hetzelfde hebben en pakken ze het af als er niets anders is.

Mijn kind ging zelfs met halve speelgoedbak naar de wc, of snel die koek opeten voor je wegloopt, want stel dat iemand het pakt!

Succes
 
Lastig he, als ze zo met zichzelf bezig zijn... Mijn dochter is af en toe ook vreselijk...ze is nu bijna 3,5 en het ergste lijkt geweest, gelukkig...
Maar hoe vervelend ze ook is dan, ik moet er soms bijna om lachen, zo'n verbeten koppie en dan denk ik: mooi, kom maar voor jezelf op hoor!!!

Groetjes Yvonne
 
Hallo,

Dit is zeer herkenbaar. Mijn dochtertje is nu 3,5 en sinds een tijdje gaat het wat beter. Ze heeft nog wel moeite met sommige dingen. Ik oefen veel met haar. Ik heb namelijk ook eigen speelgoed (dingen van vroeger). Daar spelen we dan samen mee. Als ze dan gaat afpakken of lelijk doen, dan mag ze niet meer met mijn speelgoed spelen. Dat mag alleen als ze "samen spelen, samen delen" doet. Ze wil erg graag met mijn speelgoed spelen, dus oefent ze goed. Daardoor vind ze het nu ook makkelijker om haar eigen speelgoed te delen.

Groetjes van Sanne
 
Ik zou me geen zorgen maken: wat hij zegt klinkt me heel normaal in de oren. Sterker nog: mijn zoontje zegt letterlijk dezelfde dingen (tot en met de koe, alleen gaat het bij ons altijd over traktors) en hij houdt daarbij zijn handjes soms NIET bij zich (keuren we natuurlijk HELEMAAL niet goed, maar ik wil maar zeggen: dat moet die van ons daarbij dus ook nog leren).

Op deze leeftijd zijn ze zelf het centrum van de wereld. Ze leren voor zichzelf op te komen en aan te geven wat ze willen en wat niet.  Daarna komt leren delen pas.
Voor mijn gevoel heb je juist een heel gezond kind!

Groetjes,
Anne-Marie
 
hallo,
uw kind zit nu in de fase dat hij zichzelf leert kennen. in mijn optiek is uw kind juist heel duidelijk over wat hij wil en zie ik dit niet als negatief. later leert uw kind samen spelen en samen delen. voor jezelf opkomen en duidelijk zijn is goed voor het individu het is echter hoe wij het zien en hoe wij er mee omgaan. weten wie je bent is denk ik heel belangrijk en wij bestempelen het als egoistisch als wij er zo naar kijken ben ik bang dat kinderen DAT gaan overnemen, wij zijn ervoor om het kind tot zijn recht te laten komen zonder egocentrisch te worden onze visie en voorbeeld wordt over genomen door onze kinderen  
succes knof
 
heel herkenbaar voor een peuter hoor, een peuter ziet zich zelf als middelpunt van de wereld, hij denkt dat de wereld om hem draait.
Pas als ze richting 4 jaar gaan zien ze dat er ook andere zijn die wensen hebben.
Je zoontje wil zijn eigen plek verdedigen en zijn eigen speelgoed (ook als het niet van hem zelf is)
 
Terug
Bovenaan