Verblijfskatheter

Hi dames,

Na mijn bevalling van afgelopen donderdag lukte het mij niet om zelfstandig te plassen en ben ik vrijdag met een katheter naar huis gestuurd. Komende vrijdag wordt deze katheter verwijderd, maar ik merk dat ik er, emotioneel gezien, echt onder gebukt ga. Als het mij vrijdag niet lukt om te plassen moet ik mezelf leren katheteriseren, hier zie ik dus nog meer tegenop. Ik merk dat ik hier weinig informatie over kan terugvinden en dat ik er eigenlijk met niemand over kan praten, ik voel me dus ook nog super eenzaam. Is er hier iemand die dit ook aan de hand heeft (gehad)? Is het allemaal goed gekomen? Heeft er iemand tips voor mij?

Ach wat vervelend zeg!

Ik heb er geen ervaring mee hoe jij het omschrijft. Maar ik begrijp heel goed hoe je je moet voelen, ik had na mijn keizersnede ook een paar dagen een katheter en voelde me er ook heel vervelend onder. Het deed ook echt wat met me.. Gelukkig kon ik na 2 a 3 dagen weer zelf plassen.

Veel sterkte en hopelijk komt het allemaal goed vrijdag! Die eerste dagen na de geboorte zijn sowieso al erg emotioneel en het aan bed gekluisterd zitten door die katheter doet je waarschijnlijk ook geen goed. Ik werd er emotioneel ook echt gek van om zo'n 6 a 7 dagen in bed te MOETEN blijven na de keizersnede, ik werd dol van het staren naar de baby en het plafond.. sterkte!

Misschien kun je een bekkenbodemfysio bellen zodat ze wat tips kan geven? Hopelijk krijg je daar mentaal wat rust van en is de druk iets minder. Wees eerlijk en houd niks achter, dan kan ze je het best helpen.

Ik ben er geweest na mijn bevalling omdat ik een kramp bleef houden. Tot haar grote verbazing vertelde ik ook nog geen seks gehad te hebben na 5 weken, mede door de kramp en angst. Na 2 bezoekjes was ik van mijn klachten af en ging ik naar huis met een advies voor hoe we seks weer konden oppakken. Vet ongemakkelijk vond ik het. Maar die eerste vrijpartij na bevalling vond ik heerlijk. Met dank aan haar tips!

Ik zou ook een goede bekkenfysio zoeken en bellen. Ze kunnen zien of je misschien je bekkenbodemspieren te hard aanspant en controle hebt over het aan- en ontspannen ervan. Als je je bekkenbodemspieren namelijk te strak aanspant en niet weet te ontspannen kun je niet plassen. Dit is te trainen waarmee het probleem vaak opgelost kan worden. In geval van een (totaal) ruptuur kan er tevens gekeken worden of de bekkenbodemspieren ook beschadigd zijn.

Hoi Muurbloempje, 

Hopelijk gaat het goed met jou en je baby. Probeer er toch van te genieten! Gefeliciteerd:)
Ik kon ook niet plassen, dat lukte na een paar dagen pas. Probeer er niet teveel druk op te leggen. Zo gebeurde het bij mij toch! Zo'n katheter lijkt me indd niet fijn om bij jezelf te zetten. Probeer een bekken fysio voor tips zoals hierboven al staat. :) 

En bedenk, het is tijdelijk!! Geniet vooral van je kindje. De kraamhulp kan je altijd erbij helpen, je staat er niet alleen voor. 

Een bekkenfysio kan je inderdaad verder helpen. En vergeet niet dat dit áltijd weer goed komt. Het heeft alleen tijd nodig.
Ik had ook een katheter en nadat deze er uit was gehaald heb ik echt een paar dagen nodig gehad om weer te 'leren' plassen. Want alles doet gewoon vreselijk zeer na zo'n bevalling. Ik was vanwege de bevalling van een 10 ponder zo gezwollen dat de urine gewoon niet langs de zwelling kon. Door de eerste paar keren heel zachtjes druk te geven lukte het weer om te plassen. Ik was echt bang dat ik blijvende problemen zou behouden maar alles is goed gekomen, zelfs zonder fysio. Vooral met kalm aan doen en wat simpele oefeningen. 
Seks is heel lang nog pijnlijk geweest door de knip en de gevolgen van de bevalling. Na 3 maanden was het nog steeds heel gevoelig. Na 6 maanden weer aanzienlijk minder en nu na bijna 8 maanden is de gevoeligheid bijna weg. Met de tijd komt dus echt alles goed. Maak je hier dus niet teveel druk om ?

Ten eerste gefeliciteerd met jullie nieuwe wereld burger.

Wat naar dat je een katheter hebt nu maar wat goed dat deze er vrijdag uitzag. Ik als verzorgende ig in de ouderen zorg, kan je alleen de volgende tips geven.

Blijf voldoende drinken, neem contact op met de bekkenbodem fysio! Na mijn bevalling kreeg ik van deze te horen dat, bekkenbodem echt een ondergeschoven kindje is. Veelal kan je al beginnen met oefenen tijdens je zwangerschap werd mij verteld. Zelf ben ik 3 weken na de bevalling gelijk met der gaan oefenen en trainen, wat was dat fijn. Ik was namelijk zo incontinent als wat, andere kant weer.

Betreft de katheter, als hij er vrijdag uitgaat, neem voor de zeker extra verschoning mee en goeie inleglapjes, het kan zijn dat je de controle mist en het eerst blijft lopen. Wees niet bang om te plassen, neem eventueel een flesje water om te spoelen tijdens, scheelt zeker. Als het niet lukt de eerste keer don't worry, leg er geen druk op. Jammer volgende ronde beter. En houd voor je zelf aan elke 2 a 3 uur zeker even op het toilet te proberen. Wil het niet probeer tijdens het na de wc gaan rustig te blijven door ademen en te ontspannen.

Mocht je eenmalig moeten gaan katheteriseren. Dit is een vrij eenvoudige handeling. Let wel Mocht je flink druk of buikklachten krijgen en lukt het plassen niet schroom dan niet om een keer extra te katheteriseren, kan een teken zijn dat je blaas gewoon vol is.

Hoe dan ook die bekkenbodemfysio is geen overbodige luxe dus zal zo snel mogenlijk bellen voor een afspraak.

Dank jullie wel allemaal! Gisteravond ben ik terug naar het ziekenhuis moeten gaan omdat er bloed in de zak zat. Ik mocht daar proberen of het plassen misschien al lukte, maar helaas. Nu dus een nieuwe zak en vrijdag terug om weer te proberen en dan krijg ik ook te horen of ik een blaasontsteking/urineweginfectie heb. Ik heb de bekkenfysio gebeld, zij belt mij morgen terug. Duimen dat alles goed gaat komen

Terug
Bovenaan