Verborgen reflux

Dag mama’s,<br /><br />Heeft er iemand hier goede verhalen over het gebruik van Nutrilon omneo (in combinatie met Johannesbroodpitmeel) bij reflux?<br />Ik geef momenteel afgekolfde borstvoeding aan mijn vier weken oude dochtertje en ben maar aan het stoeien met allerlei flessen/flesspenen/hoeveelheid JBPM.<br />Het breekt mij ontzettend op, én ookal wil ik haar echt het állerliefste borstvoeding blijven geven, ben ik nu zo aardig wanhopig dat ik toch hypoallergene voeding wil proberen.<br /><br />De huisarts én kinderarts willen verder niets doen, want – gezonde baby, ziet er goed uit, mooi gewicht blabla …. Medicatie willen we niet voorschrijven, reflux hoort erbij, groeien ze overheen blabla etc. – <br />(en als je dan bijna op je strepen gaat staan wordt je nog nét niet letterlijk neergezet als oververmoeide moeder…)<br /><br /><br />De tweede stap volgens de kinderarts was het uitproberen van een koemelkvrijdieet (ookal zou de kans klein zijn dat ze t zou hebben), maar ondanks dat ik echt álles voor haar over heb, gaat het mij echt opbreken als ik naast nauwelijks slaap ook nog een dieet moet gaan volgen.. Vandaar de vraag naar hypoallergene flesvoeding.<br /><br />Wel lees ik hier en dan dat deze voeding makkelijker te verteren is wat ook kan helpen bij darmkrampjes etc.<br /><br />Bah, het is verschrikkelijk ?<br /><br />Hoor heel graag van jullie!<br /><br />
 
Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Verborgen reflux is heel vaak een symptoom van een onderliggend probleem, zoals allergie of slechte drinktechniek. Misschien is die onderliggende oorzaak ook wel de reden waardoor het niet lukte om je dochter aan de borst te voeden maar je nu moet afkolven. De lactatiekundige kan met je meekijken wat er aan de hand is en een plan maken om dit te verbeteren. Je vindt een lactatiekundige in jouw buurt via https://www.nvlborstvoeding.nl/
 
Bij ons heeft de lactatiekundige gekeken of het tomgriempje oké was en of hij goed dronk, dat laatst kan een reden zijn voor reflux. Maar koemelkallergie inderdaad ook. Maar alle kindjes hebben reflux. Alleen niet alle kindjes hebben er echt last van. 


Nutrilon Omneo is niet hypoallergeen, hypoallergene voeding is heel duur, ik dacht eerst "oh die 10 euro meer valt wel mee" maar er zit dus ook naar de helft in zo'n pot. Dus die wil je wel echt op recept krijgen ? 
Nutrilon Omneo net jbpm maakte de verborgen reflux bij ons wel een stukje minder heftig. Maar zijn daarna toch (na vele bezoeken aan de kinderarts) op Nexium uitgekomen. 


Hero comfort ook geprobeerd. Maar maakte het spugen alleen maar erger omdat het wat vetter is waarschijnlijk. Bij een kennis werkte die juist weer wel heel goed. Is echt uitproberen wat bij je kindje "past".
Pas je verder alle standaarddingen al toe? Veel overeind houden, na het drinken nog een half uur overeind, bedje schuin, wandelwagen schuin enz?
 
@dpl Dank je wel voor je antwoord!

De reden dat ik kolf is niet omdat ze niet goed aanhapte aan de borst (heb toevallig een lactatievpk langs gehad in de kraamweek). Dat gaat juist heel goed.
Het was alleen niet te doen icm met JBPM, spuitjes etc. En ik wilde het indikken wel graag proberen.
 
@Every Dank je wel! Zeker, alle standaard dingen passen we toe, dat was stap 1.
Halfuur tot zelfs soms een uur omhoog houden, bedje staat schuin. Draagzak al gauw aangeschaft..

Maar na de voeding kan ze echt zó overstuur raken.
Volop oprispingen, kreunen, ‘stikgeluiden’ zó ontzettend zielig… En dat blijft soms wel tot de volgende voeding aanhouden :-(.

(Ze heeft geen verkort tongriempje of spruw etc)

Ja, de kinderarts begon over Omneo of A.R. omdat de koemelkeiwitten hier meer verknipt in zijn..

 
[quote quote=10488844]@dpl Dank je wel voor je antwoord! De reden dat ik kolf is niet omdat ze niet goed aanhapte aan de borst (heb toevallig een lactatievpk langs gehad in de kraamweek). Dat gaat juist heel goed. Het was alleen niet te doen icm met JBPM, spuitjes etc. En ik wilde het indikken wel graag proberen.[/quote]
Helaas is indikken een achterhaald advies. Het zorgt er niet voor dat de reflux weggaat, maar dat je er minder van merkt. Daarbij kan het vervelende andere klachten geven zoals obstipatie. 
Als je door wilt gaan met borstvoeding ( aan de borst of gekolfd) zou ik echt een lactatiekundige inschakelen. 
 
Ohja dat klinkt precies zoals bij ons. Heftige periode ? En het wachten op elke nieuw afspraak duurt lang.
De Nexium werkte een beetje, duurde wel een paar weken want die slokdarm is geirriteerd en dat moet herstellen daarna doet het minder pijn als er oprispingen komen. Kwamen wel al snel uit op 2x pd een half zakje want 1x pd werkte ook niet voldoende. 


Wij zijn uiteindelijk echt pas na maanden met koemelkvrije melk begonnen, er was een vervanger bij het cb waarbij het kwartje viel. Andere kinderartsen wilden er niet aan. Sinds die melk ging het snel beter. Dus ik zou het zeker het proberen waard vinden als alle andere dingen niet werken maar de weg er naartoe gaat niet zonder slag of stoot heb ik gemerkt ?
 
Bij ons werkte het indikken wel maar niet teveel. Kregen dat advies in 2020 ook nog gewoon van verschillende disciplines dus denk dat het wel mee valt hoe achterhaald het is ☺️
Met die Hero comfort hadden we trouwens wel dat het té dik was van zichzelf dus pas daarmee op als je het indikt met jbpm. Enerzijds raken ze dan snel verstopt en dus weer krampjes maar bij ons was het zo dat hij het door dat verdikte veel moeilijker weggeslikt kreeg en zich er dus in verslikte. Heel akelig.. dus we dikten het wel in maar echt maar 1 afgestreken lepeltje nutriton op 90. 
 
Terug
Bovenaan