Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Het klinkt alsof jullie redelijk dicht in de buurt van elkaar wonen, als je al elke dag kunt switchen. Maar het lijkt mij op de lange termijn ook zeker niet houdbaar.
De week heeft zeven dagen, wat het natuurlijk moeilijk maakt om 'eerlijk' te verdelen. Daarnaast biedt het weekend ook nog een uitdaging. Willen jullie graag een heel weekend met de kinderen, dan zouden jullie deze moeten alterneren. Of willen jullie een van de twee dagen? Dan kan je het gewoon doormidden splitsen. De een standaard de zondag (en maandag, dinsdag, bijv.) En de ander zaterdag (en vrijdag, donderdag). Dan is er nog de vraag van de schoolweek. Zitten daar korte dagen tussen, of hebben ze een continu rooster? Hebben ze sommige dagen bso, en andere niet?
Hoeveel switch momenten willen jullie in de week? Jullie zouden het heel visueel kunnen maken door bijvoorbeeld een kalender van twee weken te maken. Zet daar alles in qua school, bso, clubjes. Geef vervolgens beide ouders een eigen kleur papier. Geef ieder 14 'dagdelen' of 'dagen' in de eigen kleur dus. En leg die op de kalender in verschillende configuraties. Maak tussendoor foto's zodat je kan vergelijken, en kijk of je zo tot een werkend compromis kan komen.
Bepaal ook wanneer de transitie plaats vindt. Einde dag? Juist om een vaste tijd 's ochtends? Tijdens de schooldag (de een brengt en de ander haalt op)?
Zorg ook voor een systeem dat jullie zelf goed begrijpen en waar je je goed aan kan houden. Dan is dat voor de kinderen ook duidelijker. Maak afspraken over hoe je het aanpakt als de een even niet kan (belangrijke afspraak op een ongelukkig moment, behoefte aan een avond uit, eigen sportclub ed). Mag je dan van de andere ouder verlangen dat die de opvang doet? Of regel je zelf oppas? Heeft dit invloed op de 50/50?
Ik hoop dat je snel meer adviezen krijgt van ervaringsdeskundigen! Maar misschien kunnen jullie hier ook al aardig mee uit de voeten.