Verdeling

<p>Hoe is jullie verdeling thuis met de zorg voor kind(eren)? Wij hebben een baby van 4 maanden en denken allebei iets anders over de verdeling van de zorg. Werken allebei onregelmatig, ik meer dagdiensten, speciaal geregeld voor baby, hij veel avond, soms nacht of dag. Wanneer ik dagdienst heb ga ik vroeg naar bed: 21:00-22:00. Baby krijgt om 23:30 laatste fles ongeveer. Meestal van mij. Dan komt ze soms in de nacht nog een keer, vannacht 03:00, heb ik een fles gegeven. Soms slaapt ze door tot 06:00 wat goed uitkomt want dan sta ik op, als ze naar de opvang gaat, 3 dagen in de week, gaat ze er ook uit en geef ik de fles en verzorg ik haar. Opvang is opweg naar mijn werk dus breng ik haar ook weg. We zitten een beetje met de verdeling wanneer hij of ik avond en/of nachtdienst heb. Nu komt het er eigenlijk op neer dat ik de meeste zorg doe wat voor dienst ik ook heb. Terwijl hij als hij avonddienst heb, het niet ‘leuk’ vind om de fles in de nacht of van 6 uur te geven, want dan ben ik toch al op voor werk. Zelfde met de avondfles, hij komt net thuis, kan nog niet eens even rustig binnenkomen/zitten. Als hij avonddienst heeft (3 uur beginnen middag) en ik ben vrij doe ik de baby sochtends en breng weg want hij werkt tot laat en wil langer slapen, ik zou terug naar bed kunnen daarna.Allemaal prima maar op deze manier kan ik nooit eens langer uitslapen want op de een of andere manier ben ik toch altijd degene die de baby verzorgt. Vandaag ook. 22:00 lig ik op bed. 23:30 en 03:00 baby de fles gegeven. Nu zat ik net (06:30) aan de koffie om te gaan werken zo maar de baby word wakker. Man heeft avonddienst gehad gisteren (was 23:30 thuis) en is thuis met baby vandaag. Maar ik doe nu de fles, want hij heeft een korte nacht gehad, is moe, ik moet er toch al uit etc. <br /><br />We wilde hier eigenlijk geen vaste afspraken over maken en gewoon kijken hoe het loopt, maar dit zorgt toch elke keer weer voor frustratie. Vandaar, hoe doen jullie dat?</p>

Wij hebben er op een gegeven moment wel afspraken over gemaakt.
We werken allebei gewoon overdag maar ik stond constant ‘aan’. Elke geluidje hoorde ik waardoor ik ook meerdere keren snachts wakker werd.
We hebben de nachten om en om gedaan. Dat gaf mij rust en duidelijkheid en ik hoefde mij niet schuldig te voelen als ik hem wakker maakte.

Meld jullie kindje zich zelf voor een nachtfles of maken jullie haar daar voor wakker? Als je haar wakker maakt zou je hem ook achterwege kunnen laten en overdag iets meer aanbieden..

Heb je dit op deze manier al eens tegen je man gezegd? Want eigenlijk die jij nu alles en kan je nooit uitslapen. De smoesjes die hij gebruikt gaan voor jou natuurlijk ook op. Hier precies zo'n zelfde situatie, ook goeie discussies over gehad. Hij zag het zelf echt niet zo en vond dat die echt wel veel deed want: "ik ben er gister ochtend toch uitgegaan". Beseft alleen niet dat ik dat bijvoorbeeld al 7 weken elke ochtend doe en 1 ochtend is daar niet mee te vergelijken. Goed over praten helpt echt, sommige mannen zijn erg onnozel hierin en snappen het gewoon niet haha. 

Jouw verhaal is heel herkenbaar. Mijn man werkt ook onregelmatig en alle zorg in de ochtenden komt op mij neer. Hooguit eens in de 2-3 weken kan ik blijven liggen. Ik vond dit heel pittig op het begin maar ik merk ook dat ik er makkelijker in word. Ook naar mijn man toe heb ik aangegeven dat ik het niet altijd leuk vind. Hij begrijpt het en doet zijn best, maar het is vaak niet anders. Onze zoon is altijd 5.30-6.00 wakker. Ik heb met mijn man afgesproken dat ik niet voor 6.30 uit bed ga op mijn vrije dagen dus dan leg ik de Kleine bij ons. Als hij dan niet kan slapen, is dat even jammer voor hem?.
Wellicht helpen goede afspraken, maar onregelmatig werken maken afspraken lastig vind ik persoonlijk.

Terug
Bovenaan