Verder afbouwen borstvoeding

<p>Hallo borstvoedende mama’s. <br /><br /></p><p>Ik geef inmiddels een jaar borstvoeding en denk eraan om verder af te bouwen. Hij krijgt nu nog twee voedingen: 1 voor het opstaan en 1 voor het slapen. Toen ik laatst een weekendje weg ging heeft hij met papa een flesje gedronken en is prima gaan slapen. Hij heeft de borst dus niet nodig om rustig te worden oid ‘s avonds. Als hij ‘s ochtends vroeg wakker is wil hij na een voeding nog wel eens een paar uurtjes verder slapen. Hij drinkt ‘s ochtends ook veel langer dan ‘s avonds. Nu neig ik er dus naar om eerst met de avondvoeding te stoppen. Mijn vraag is echter: geef ik hem er dan een fles voor in de plaats of stop ik gewoon? En als hij een fles zou krijgen,.. wat gaat daar dan in. We hebben nog nooit 1 fles kunstvoeding gegeven dus om daar nu nog mee te beginnen,.. flesje warme volle melk dan? Ik denk dat hij het eigenlijk niet nodig heeft. Hij eet heel goed,.. maar kan me voorstellen dat het wel een relaxmomentje is om nog even te zuigen voor het slapengaan, hij heeft nml geen speen. Hoor graag jullie ideeën. </p>
 
Ik zou inderdaad een flesje koemelk geven. Als hij goed op gewicht zit, gewoon halfvolle melk. Onze kids (1.5&3jr) krijgen nog steeds sochtends en savonds een bekertje warme melk. 
 
Ja hij is goed op gewicht, 10 kg. Wat is jouw reden om halfvol te geven? Ik had begrepen dat die kleintjes veel vetten nodig hebben (voor o.a. de ontwikkeling van de hersenen) en daarom wordt aangeraden volle producten te geven. 
 
Ik ben ineens gestopt en niet iets anders gegeven. Ging prima. Ze ging gewoon slapen alsof ze niks miste. En ze heeft ook nooit een speen gehad. 
Als hij overdag goed eet is het niet perse nodig om nog een flesje te geven. Maar als je het zelf een fijn idee vindt kun je het natuurlijk wel doen. 
 
 
Ik ben overgestapt op kunstvoeding voor avondfles om 19:00, maar dat had praktische redenen; 
- zonder melk wordt ze te snel wakker met honger
- we zouden een maand gaan kamperen in Frankrijk en dan leek kunstvoeding me handiger dan melk goed zien te houden met 30+
- we hebben geen magnetron en nu kan ik het aanmaken met warm water.
De ochtend voeding kwam hier vanzelf te vervallen; ze sliep steeds vaker tot het tijd voor pap was en de dagen dat ze wel eerder wakker was, nam ze genoegen met knuffelen tot het tijd voor pap was.
Succes!
 
Ik ben met 11,5e maand gestopt met Bv, toen KV aangeschaft maar dat dronk hij niet.
Dus idd volledig gestopt. Sochtends gewoon een beker melk bij het broodje en savonds niks... Ging gewoon slapen en sliep de hele nacht door..
 
Als je kindje goed vast voedsel eet heeft hij vanaf een jaar 300ml zuivel nodig. Je hoeft dan geen kunstvoeding te geven maar kunt volle melk/kwark/yoghurt geven. Zoals je zegt hebben dreumessen en peuters die vetten nog hard nodig. Met ongeveer 3 borstvoedingen kom je aan die 300ml. Als je nog 1 voeding aan de borst geeft zou je dus nog zo'n 200ml moeten geven. Kom je daar overdag niet aan dan kun je de avondvoeding vervangen voor een flesje volle melk. Anders hoeft het niet. Probeer ook niet veel meer dan 300ml te geven (bv telt daarin niet mee, dat mag onbeperkt) want dat is ook niet goed. 
 
En vergeet niet dat in tegenstelling tot borstvoeding na een flesje koemelk de tanden nog gepoetst moeten worden. 
 
Terug
Bovenaan