Verdikte nekplooi bij 1 van de tweeling 10+ 3

Hoi!

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Sonja 35 jaar en in verwachting van een eeneiige tweeling. Vandaag 10 +3
Zojuist bij het ziekenhuis geweest. Waar de echo gemaakt werd maar daar zagen ze bij 1 baby een iets wat verdikte nekplooi hier moet dus verder naar gekeken worden.
Ik vond t bezoek anders dan bij de verloskundige het ging veel gehaaster en werd weinig verteld.
De boodschap dat er iets niet helemaal in orde was best wel een schok.
Hebben meer van jullie hier ervaring mee?
 
Misschien een gekke vraag, maar als het een 1-eiige tweeling is, dan hebben beide babies toch hetzelfde DNA? Dus als er bij 1 baby een verdikte nekplooi gezien is en het om een afwijking zou gaan, zou je toch verwachten dat baby 2 hetzelfde heeft?
Los daarvan, inderdaad vervelend dat er zo weinig verteld is. Wanneer Moet je nog een keer terugkomen? Of wat zijn de vervolgstappen? Je zou het ziekenhuis ook kunnen bellen en aangeven dat je overdonderd was en graag nog iemand wil spreken.
Succes! 
 
Ja het was dus maar bij 1 zichtbaar en en bij de ander was het goed.
Morgen moet ik bellen en ga dan naar een academisch ziekenhuis waar ik ook wel blij mee ben want daar hebben ze nog meer expertise.
 
Ik ken iemand die zwanger was van een eenling. Daar kwam ook een verdikte nekplooi uit. Vervolgens hebben ze de nipt test gedaan en een vruchtwaterpunctie. Daar kwam niets bijzonders uit. Inmiddels is het mannetje al ruim een jaar, en gewoon gezond, zonder afwijkingen.

Niet elke meting van een verdikte nekplooi is ook echt wat. Maar ze gaan dus verder kijken om het een en ander uit te sluiten.

Heel veel sterkte, want het is wel een hele spannende tijd. Waar mogelijk lastige beslissingen vanaf hangen
 
Spannend hoor! Een verdikte nekplooi is inderdaad alleen een indicatie van een verhoogde kans dat er iets mis is, en een normale nekplooi helaas geen garantie dat er niets mis is, al is de kans dan wel kleiner. Hopelijk kan het vervolgonderzoek jullie geruststellen.

Misschien kan je bij een volgend gesprek of telefonisch aankaarten dat het je allemaal wat te snel ging? Een gynaecoloog heeft doorgaans wat minder tijd, maar tegelijkertijd is het ook belangrijk dat jij je prettig voelt bij je behandelaar (of team van behandelaren) en het gevoel hebt dat er ruimte is voor al jouw vragen over de zwangerschap. Misschien dat dat bij een ander persoon van het team terecht komt, maar een verloskundige moet je ook laagdrempelig kunnen bellen, dus ik neem aan dat je juist bij een zwangerschap met medische indicatie ook al je vragen kwijt moet kunnen en terecht moet kunnen voor geruststelling. 

@MamavanYara: ook een eeneiige tweeling hoeft niet precies hetzelfde DNA te hebben, in de celdeling waarbij de tweeling splitst kan namelijk ook een foutje optreden bij het kopieren van het DNA, waardoor het kan dat een van de twee bijvoorbeeld een chromosoom extra heeft. Een dergelijke fout kan ook bijvoorbeeld alleen in de placenta zitten, maar niet in het kindje zelf. In feite gebeurt dan hetzelfde en is de afwijking pas na de bevruchting ontstaan.
 
Terug
Bovenaan