Verdikte nekplooi met 10+4 weken gezien, ervaringen?

<p>Ik ben vrijdag voor de termijnecho naar de verloskundige geweest, we hadden al eerder een kloppend hartje gezien, maar waren toch ontzettend blij dat we dat nu weer zagen en daarbij een compleet, prachtig, bewegend mini kindje.</p><p>De verloskundige vroeg tijdens de echo of ik de NIPT ook wilde doen, ja, dat willen we, aangezien ik tegen de 40 loop en al kinderen heb.</p><p>Toen meldde ze dat ze een verdikte nekplooi zag, zo’n 3,7 mm en de bovengrens is 3,5 mm. Ineens was de roze wolk weg en werd het even een donderwolk. Ze ging maar door met de echo ‘kijk, een handje’! Maar wij konden er allang niet meer van genieten.</p><p>We wilden eigenlijk vooral weten wat we nu moesten gaan doen. We krijgen donderdag een uitgebreide echo om het goed te bekijken, dat is ook precies de dag dat ze het officieel kunnen meten (11+4 weken). En maandag ga ik prikken voor de NIPT en dat duurt dan ook weer 2 weken voor we daar de uitslag van hebben.</p><p>Ook al proberen we het positief te bekijken en is de kans dat alles goed is altijd nog groter dan slecht, ik ben ontzettend nerveus en krijg iedere keer een beetje buikpijn als ik er aan denk.</p><p>Ik kan gewoon niet meer genieten van de zwangerschap op deze manier en had liever gehad dat ze het niet had gezegd en we er later achter waren gekomen, of niet.</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? Dat het ook te vroeg gemeten was en het later toch veranderde?</p><p>Alvast ontzettend bedankt!</p><p>Oh ik was tijdens die echo, dus 10+4 weken zwanger.</p>

Hoi,
niet de ervaring die je zoekt, maar wel ervaringsdeskundige met nekplooimetingen.
een verloskundige kan dat niet goed meten, en de termijn is ook te vroeg. De nekplooi schommelt nog. Kan je verwijzing naar ziekenhuis krijgen? 
Snel de nipt gaan prikken en dan hopen op een goede uitslag! Meestal is het gewoon wel goed!
ons meisje had een nekplooi van 8.2 in het ziekenhuis gemeten, verloskundige had deze niet eens gezien tijdens termijnecho. Die apparatuur is daar niet op gericht. Ze is met 18 weken geborenn?

Misschien een gekke vraag, maar worden er niet 2 dingen door elkaar gehaald? De NIPT is zonder nekplooimeting, omdat ze alles uit het bloed halen. De combinatietest is met een nekplooimeting en een bloedonderzoek. De NIPT is veer accurater dan de combinatietest. Ik vind het gek dat ze je ongerust heeft gemaakt, terwijl je de NIPT wilt doen ipv de combinatietest. Zou ook nog even je bloedformulier controleren of ze wel de juiste test hebben aangevraagd. 
Succes en sterkte!
Liefs, Maaike

De baby van mijn vriendin had een verdikte nekplooi. Zij hebben ervoor gekozen geen aanvullende testen te doen en met geboorte gewoon gezond! 

Allen ontzettend bedankt voor jullie reacties! Je krijgt even een mededeling of het niks is en vervolgens moet je het er maar mee doen, dan zijn andere ervaringen erg fijn om te lezen.
JD, wat heftig zeg, vreselijk om mee te maken, zoiets schoot er uiteraard ook direct door mijn hoofd... Ik ga donderdag naar een echocentrum, speciaal voor de nekplooi, dus dan gaan ze er goed naar kijken. Ik ben er nu al vreselijk nerveus voor, maarja, even doorheen dan maar.
Klopt idd dat NIPT niet naar de nekplooi kijkt, maar oa Downsyndroom kan een oorzaak van de verdikte nekplooi zijn en uit de NIPT kan dat natuurlijk ook komen. Vandaar spannend.
Ik ben er achteraf ook best een beetje boos over dat ze het gewoon even meldde, alsof het niks was. Pas na googelen kwam ik er achter dat de kans dat het geen slecht nieuws is ontzettend groot is, was ik wat geruster, dat vertelde ze er allemaal niet bij. Ik vond het een onnodige mededeling, ze houden niet vier niks exact die 11+4 weken aan, anders zouden ze het wel eerder doen.

Laten we hopen dat het een storm in een glas water is.

Nogmaals ontzettend bedankt! ??

Wij hebben hetzelfde meegemaakt. We gingen ook nietsvermoedend voor de termijnecho bij 10+4, waar we een mooi bewegend kindje zagen. De verloskundige viel wel een verdikte nekplooi op, maar ze zei hierbij wel dat zij niet opgeleid was om dit te meten. De nekplooi was alleen opvallend verdikt. We werden doorverwezen voor opnieuw een echo, een week later omdat dit de termijn is dat ze de nekplooi mogen meten om hier ook iets over te kunnen zeggen (eerder kan deze verdikt zijn, maar dit kan nog weg trekken werd ons verteld). Een week lang in spanning gezeten en veel stress gehad, maar bij de meting een week later bleek de nekplooi binnen de normaalwaarden te zitten. Wij hebben er voor gekozen om ook de nipt te doen, ook deze was goed. Afgelopen maand hebben wij een gezond meisje gekregen! 

Hallo allemaal,
Ook hier een verhaal met gelukkig (zacht uitgedrukt) een positieve afloop. Toen ik 11 weken (dolblij) zwanger was kreeg ik een echo en daarop was duidelijk een verdikte nekplooi te zien. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis en wij konden daar meteen terecht. Het bleek te gaan om een nekplooi van 5,5mm. Ik en mijn vriend waren kapot van dit nieuws, we hadden ons zo verheugd op deze baby en dan krijg je opeens te horen dat het baby'tje misschien niet goed is. De gynaecoloog zei ook dat ik misschien wel een miskraam kon verwachten. Daarna zijn wij het hele traject doorlopen, vlokkentest etc. Mijn zwangerschap was daarom verre van rooskleurig, telkens moesten wij de uitslagen van de testen afwachten en dit was zenuwslopend en intussen bleef mijn buik maar groeien. Ik en mijn vriend hadden ook besloten om de baby niet te houden als het niet goed zou zijn. Dus wij hebben tot de 20 weken echo in enorme onzekerheid gezeten. Maar er kwam niks uit deze testen en ook de 20- weken echo was helemaal goed. Wij waren opgelucht maar nog steeds niet helemaal ontspannen (want de dokters kunnen niks met zekerheid garanderen). Afgelopen juni ben ik bevallen van een kerngezond jongetje. Er is helemaal niets met hem aan de hand. Waarom hij die verdikte nekplooi had dat zullen wij nooit weten maar ik had dat liever nooit willen weten. Als ik dit schrijf krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen. Een goede afloop is dus mogelijk. 

Terug
Bovenaan