Verdoving tandarts

Hoi allemaal,

Heb een vraag:
Ik heb op 30 september en 14 oktober een afspraak bij de tandarts voor het plaatsen van twee kronen. Dit wordt dan natuurlijk verdoofd.

Voorzover ik weet ben ik niet zwanger, ik heb mijn NOD op 26 sept.

Wie weet of de verdoving die de tandarts dan ongetwijfeld gaat gebruiken kwaad kan, stel dat ik eventueel wel zwanger ben. En zo ja, kan het dan alleen kwaad in de eerste 3 maanden of ook daarna?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Empé
 
Hoi Empé,

het gaat om een plaatselijke verdoving en volgens mij kan dat geen kwaad. Eventueel zou je wel tegen je tandarts kunnen zeggen dat je probeert zwanger te worden, dan kan hij er rekening mee houden en wellicht moet hij dan wel alternatieve materialen gebruiken of adviseert hij je om de ingreep uit te stellen. (Als je zwanger bént, moet je het in elk geval zeggen.) Volgens mij wordt voor en/of na de ingreep een foto van je gebit gemaakt, en daarvoor moet je zo'n schort om om een eventueel vruchtje te beschermen tegen de röntgenstraling.

De eerste 3 maanden is het vruchtje erg kwetsbaar; alle organen worden dan aangelegd. De maanden daarna hoeft het vruchtje 'alleen maar' te groeien; veel dingen hebben dan veel minder impact op het kindje.
 
De eerste twee weken is er nog geen contact tussen het vruchtje en jouw lichaam. Een eventuele verdoving vlak voor of na je NOD, die hopelijk voor jou niet komt ;-), kan volgens mij geen kwaad omdat jullie bloedbanen nog gescheiden zijn. Wel zou ik het even melden bij de tandarts.

Linda
 
Ik heb in het begin van mijn zwangerschap foto's laten maken bij de tandarts en gezegd dat ik zwanger was en kreeg toen een loodschort om mijn buik om het kindje te beschermen.

Later in de zwangerschap brak een tand af en de tandarts heeft toen verdoving gebruikt waarvan een gedeelte in mijn keel terecht kwam en dat heb ik afgeslikt. Toen was ik daar toch bezorgd over dus het ziekenhuis gebeld (daar ben ik onder controle) en dat kon geen kwaad. Dus zolang je erbij zegt dat je zwanger bent of mogelijk zwanger bent is er geen probleem dan word er rekening meegehouden.

groetjes, Jane 40+2
 
Terug
Bovenaan