Verdrietige nieuwe kleuter

<p>Hi!</p><p>Sinds 4 november gaat onze dochter naar school, de kleuterklas. En nog geen een keer is ze blij heen gegaan.. In deze gekke tijd mag je nu ook als moeder niet even mee naar binnen, niet even kijken, niet verder dan het schoolplein. <br />S’ochtends huilt ze thuis dikke tranen dat ze niet naar school wilt. En nu begint het ook savonds in bed al. Ik vind het zo jammer en zo sneu voor haar. Als ik dan vraag waarom ze niet wilt, dan herhaalt ze alleen maar dat ze echt niet heen wilt, dus een concreet waarom weet ik niet.<br />We praten positief over school, erkennende haar spanning, tillen er niet te zwaar aan en noemen alle leuke dingen en vriendjes met regelmaat. <br />Heeft er iemand misschien wat tips over hoe we hier mee om kunnen gaan? Hoe we het wat fijner/makkelijker voor haar kunnen maken? Zou zo fijn zijn als ze samen met haar vriendjes huppelend naar binnen gaat en blij thuiskomt..</p><p> </p><p>alvast bedankt!</p>
 
Ach die arme schat, ik heb geen tips, maar hoop wel dat het snel beter word.
Weet je ook hoe het gaat als ze binnen is in de klas? En of ze aansluiting heeft met andere kindjes?
Denk dat je er al goed aan doet om het positief te benaderen. En inderdaad enthousiast te blijven. Benoemen dat ze altijd alles kan vertellen en dat papa en mama ( of andere samenstelling) altijd aan der denken?
Klinkt wat als verlatings angst.
 
 
Heel verdrietig lijkt me inderdaad als moeder om aan te zien. Kun je wel en gesprek krijgen met de leerkracht? Al is het maar telefonisch? Lijkt me ook goed voor de leerkracht om te weten dat ze blijkbaar zoveel stress erbij ervaart (en dat misschien niet laat zien in de klas). Lijkt me fijn om hierin een lijntje met leerkracht te leggen, zonder kritisch te zijn oid, maar met je dochtertje als doel. Veel succes en het is trouwens niet erg als je thuis wel praat over dat school ook wel eens spannend is denk ik hoor. Of dat je bijvoorbeeld zegt dat jij het vroeger ook wel spannend vond de eerste tijd op school. Misschien dat ze dan meer openheid voelt en ook wat gaat vertellen, zodat je beter gaat snappen waar haar angst/verdriet vandaan komt. Sterkte!
 
Ach wat sneu!
Ik zou idd even een (telefonisch) gesprek aanvragen met de juf en dit voorleggen. Wellicht kunnen ze een keer een uitzondering maken (mondkapje op enzo) dat je wel een keertje met je dochter mee naar binnen mag in de hoop dat ze daarna met plezier gaat..
 
Zoals hierboven gezegd wordt zou ik even contact zoeken met de leerkracht. Die kan je vast vertellen hoe het in de klas gaat en of je dochter daar ook verdrietig is of dat ze eenmaal binnen het best heel fijn heeft. Het is natuurlijk een erg grote overgang, ineens naar school. Een klas met onbekende kinderen waar je je plekje bij moet vinden, nieuwe gewoonten, regels, een nieuwe juf. Onze zoon vindt nieuwe dingen ook erg spannend en verwacht ook dat wanneer hij naar school gaat volgend jaar het de eerste weken enorm wennen is. Even overleggen met de leerkracht en het een beetje tijd geven. Volgens mij doen jullie het nu prima. 
 
Kinderen maar ook volwassenen klappen vaak dicht van de vraag waarom. Wslk weet ze zelf ook niet precies waarom. Als je veel positieve dingen benadrukt dan wordt het voor haar misschien nog moeilijker om te bedenken waarom ze het niet leuk vindt. Ik zou vooral proberen te vragen, op ontspannen momenten thuis hoe de de dag er uit ziet op school. Hoe beginnen ze de dag? Tot en met uiteindelijk hoe sluiten ze die af. Niet allemaal in een keer maar af en toe eens hierover spreken. Misschien komen jullie er dan samen achter waar de moeilijkheid zit. Bijvoorbeeld niet alleen maar de wc durven of dat ene kindje dat soms druk is en misschien een beetje bedreigend overkomt. Ik zeg maar wat . Hopelijk komen jullie er achter dan kan je ook gerichter steunen. En natuurlijk de juf of meester bellen.
 
Ach arm meissie toch. 

Er zijn al veel mooie tips gegeven. Vooral de 'waarom' vraag proberen te vermijden. 

Als juf zou ik ook zeggen vraag eens aan de leerkracht hoe het gaat. Hoe jullie meid zich in de klas laat zien. Wat voor een signalen geeft ze in de klas af? Is ze veel moe? Is de stil/vrolijk/verdrietig? Hier kun je soms ook al wat uit opmaken.
Desnoods in het begin langzaam opbouwen en bijvoorbeeld halve dagen helpt ookl.
De ene leerling heeft soms gewoon wat meer moeite bij het opstarten in de kleutergroep dan de andere. Het kan soms een heel klein dingetje zijn. Fijn om nu al korte lijntjes met de school te hebben. 
 
Terug
Bovenaan