verduisterende gordijnen?

Hoi
gaan julie voor verduisterende gordijnen of juist niet. heb het idee dat ze toch nog niet echt dag/nacht ritme hebben en de duisternis juist eng voor ze is? of vanuit de buik toch wel? weet het niet goed, wie heeft tips?
groetjes

He,

Wij hebben het er ook over gehad, maar nemen geen verduisteringsgordijnen. We zijn namelijk bang dat ons kindje dan nergens anders wilt/kan slapen zonder dat het helemaal pikkie donker is. Volgens mij went je kindje daar erg snel aan.

Ook voor het dag-en nachtritme lijkt me het beter om overdag geen gordijnen te gebruiken (misschien alleen tegen de zon dan) en alleen  's nachts dus.  

knufje

Hoi hoi,

Wij hebben ook geen verduisterings gordijnen. In de winter is het echt wel donker genoeg, alleen in de zomer is het wat lichter. Met onze zoon hebben we verder geen problemen. Wil overigens alleen maar slapen als er geen lampje aan is.......wel de gordijnen dicht.

Om dag/nachtritme te krijgen werd mij toen aangeraden overdag de gordijnen open te laten en pas 's avonds dicht te doen.

Groetjes Bertine

Wij hebben het bij onze eerste ook niet gedaan. Voor het verschil tussen dag en nacht (en dus ook de duur dat je ze terug legt in bed na een voeding) is het advies inderdaad bij ons toen ook geweest om geen verduistering te doen. Het advies is juist om je kind overdag te laten slapen met de gordijnen open.
Zo leren ze het verschil tussen dag en nacht.

Dit voorjaar hebben we met onze eerste wel gehad dat hij 's ochtends heel vroeg wakker was en niet meer wilde slapen omdat het licht was. Wij hebben toen overwogen om alsnog verduisteringsrolgordijnen op te hangen, maar het niet gedaan.
We zijn het vergeten, omdat het zich toen toch oploste.

Nu we voor de baby nieuwe gordijnen gaan bestellen, nemen we voor onze eerste alsnog een verduisteringsrolgordijn, maar vooral om de mogelijkheid te hebben het donkerder te maken.

gr mama van MD

hoi

wij hadden dat in eerste instantie ook niet omdat ik in november bevallen ben,maar toen het eenmaal sneller licht werd in maart april toen hebben we overal boven rolluiken laten plaatsen,want ook zij werd steeds vroeger wakker en ik zelf ook.en moet zeggen dat dit heel goed werkt .maar doe dan wel overdag de rolluiken niet helemaal dicht zodat ze wel weet dat het licht is zeg maar.dus bij deze kleine doen we het ook weer zo overdag rolluiken open en alleen gordijnen dicht en savonds rolluik dicht en nachtlampje in de kamer.nog een paar maandjes dan hebben we weer die donkere avonden,weet nog goed hoor dat het om half 5 smiddags al donker was en dan de kleine de fles geven of sontends vroeg.heerlijk. gr wendy 29 5 wk zwanger

hai,
Ons zoontje is ook van november en was een hele onrustige, prikkelgevoelige baby.
Hij sliep de eerste maanden ingebakerd, met een spuugdoekje over zijn ogen en... in een pikdonkere kamer. Het leek wel een mummie, maar het kleinste kiertje was genoeg om hem met fronsende wenkbrouwen wakker te houden. Zelfs tijdens het wandelen deed hij geen oog dicht als er geen lap voor zijn ogen hing, veel te veel te zien...
Het slaapgedrag van je kleintje verteld je vanzelf wel wat het beste is, het is voor elk kindje anders. Ik zou het ook zonder verduistering proberen, wanneer het slapen problemen geeft kun je altijd proberen of het beter gaat in een donkerder kamer.
Overigens zou ik wel altijd de gordijnen dicht doen, ook overdag.  Op die manier geef je ze de boodschap: het is donker dus tijd om te slapen. Bovendien stimuleer je daarmee de aanmaak van melatonine, dat er voor zorgt dat je je slaperig voelt.
Groetjes Soela

Terug
Bovenaan