A
Anoniem
Guest
Ik geloof dat het onderwerp al eerder aan bod is geweest maar omdat ik in een kluwe van tegenstrijdigheden ben beland wilde ik het toch maar es ' in de groep' gooien.
Tijdens mijn eerste afspraak bij de vk vroeg ze of ik een echo wilde bij 20 weken. Volgens haar zat dit sinds kort in het basispakket. Toen ik de zorgverzekeraar sprak vertelde deze dat ik geen vergoeding kreeg tenzij er een medische indicatie was. Handig!
Ik dus aan het surfen. Op diverse sites vond ik diverse antwoorden, maar dit vond ik op de site van de KNOV:
De 20 weken echo wordt dus wel vergoed en de combinatxietest alleen als je 36 jaar of ouder bent. Ik heb de info gemaild naar mijn zorgverzekeraar en wacht nu af wat hun standpunt is. Ik vind het in iedergeval heel verwarrend allemaal.
Ik ben ook benieuwd of de echo per definitie bij mijn vk/het ziekenhuis moet of dat ook een willekeurig echobureau (van de ' pretecho' ) dit mag doen.
Wat is jullie ervaring? Ik ben heel benieuwd.
Tijdens mijn eerste afspraak bij de vk vroeg ze of ik een echo wilde bij 20 weken. Volgens haar zat dit sinds kort in het basispakket. Toen ik de zorgverzekeraar sprak vertelde deze dat ik geen vergoeding kreeg tenzij er een medische indicatie was. Handig!
Ik dus aan het surfen. Op diverse sites vond ik diverse antwoorden, maar dit vond ik op de site van de KNOV:
Uitgebreid informatiegesprek (counseling) prenatale screening
Counseling is in de basisverzekering opgenomen voor alle zwangeren.
Combinatietest: nekplooimeting en bloedonderzoek (serumtest)
* Na het uitgebreide informatiegesprek moet u zelf besluiten of u wel of niet nader prenatale screening wil laten verrichten
* De echo voor nekplooimeting en het bloedonderzoek zijn niet in de basisverzekering opgenomen tenzij u 36 jaar of ouder bent of een medische indicatie hebt. Voor de kosten hiervan kunt u ook een nota ontvangen met het verzoek deze aan de verloskundige (praktijk), het centrum of het ziekenhuis dat deze activiteiten heeft uitgevoerd, over te maken.
De 20-weken echo
De overheid heeft besloten dat de 20-weken echo wel in de basisverzekering thuis hoort. Dit betekent dat u deze kosten wel vergoed krijgt.
De echoscopist kan rechtstreeks declareren aan de zorgverzekeraar, afhankelijk van uw verzekering kunt u een nota ontvangen met het verzoek deze aan de verloskundige (praktijk) of aan het centrum dat deze activiteiten heeft uitgevoerd, over te maken.
De 20 weken echo wordt dus wel vergoed en de combinatxietest alleen als je 36 jaar of ouder bent. Ik heb de info gemaild naar mijn zorgverzekeraar en wacht nu af wat hun standpunt is. Ik vind het in iedergeval heel verwarrend allemaal.
Ik ben ook benieuwd of de echo per definitie bij mijn vk/het ziekenhuis moet of dat ook een willekeurig echobureau (van de ' pretecho' ) dit mag doen.
Wat is jullie ervaring? Ik ben heel benieuwd.