vergoeding en afspraken oppassen ouders

Even een vraagje. Ik ben eind mei uitgeteld en ga er vanuit dat ik zo rond begin september weer ga werken. Nu willen mijn ouders 1 dag in de week gaan oppassen op onze kleine.
Nu hebben mijn moeder en vader “besloten” dat ze er toch een kleine vergoeding voor willen vragen. Dit in goed overleg met ons, onder het motto “daar komen we samen wel uit”. Nu ga ik er vanuit –want we kunnen het prima met mijn ouders- dat we daar wel uitkomen. Ik vind het aan de ene kant prima, je hebt het dan iets formeler geregeld en zo kun je elkaar ook op dingen aanspreken (moet anders ook wel kunnen, maar toch). Zij heeft een wat minder goed voorbeeld van een vriendin die ook op de kinderen van haar dochters let en dat gaat bepaald niet zoals haar vriendin wil. Mede daarom wil mijn moeder het beter regelen.
Bij de vergoeding gaat het alleen om de structurele dag, en niet alle andere verzoekjes tot oppassen.

Nu is mijn vraag: bij wie passen de ouders ook een structurele dag(en) per week op, wat hebben jullie voor afspraken gemaakt, hoe, tegen betaling, en zo ja, hoeveel wordt er dan betaald.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Marieke

Beste Marieke,

Mijn ouders gaan ook een  maal  in de week op de kleine passen als deze er is. Ik zelf vind het niks om er geld voor te geven en denk ook dat mijn moeder beledigd zou zijn als ik het deed. Ik heb me zelf voorgenomen om af en toe een bloemetje mee te nemen, ze uiteten te nemen en ze abonnee op   OOK ! te maken.
Maar bij jou ligt dat natuurlijk anders. Tsja ik zou eens informeren bij een gastouder bureau die kunnen je wel vertellen welke vergoeding reeel is.

Succes,

Groetjes Mamke

Hoi Marieke,

Mijn moeder gaat ook 1 dag per week oppassen, als ze er geld voor zou willen zou ik eigenlijk wel beledigd zijn. Maar mijn ouders hoeven het ook niet voor het geld te doen. Volgens mij is een paar euro per uur normaal, mijn buurvrouw past ook op (particulier) en die vraagt 2,75 per uur. Kinderdagverblijf is in ons geval voordeliger.
Misschien kan je per dag een bedrag afspreken? Iets van 20 euro ofzo?
Zelf heb ik besloten om mijn moeder af en toe flink te tracteren.

Succes!
Groetjes Mickey

hoi marieke
er bestaat sinds vorig jaar een regeling dat je familieleden die oppassen een vergoeding krijgen van de overheid.volgens mij via de belasting.ik geloof dat je dit via een gastouderbureau moet regelen,maar dat weet ik niet zeker.informeer er eens naar!dan kost het jullie ook niks.er zijn foldertjes van.ik weet alleen even niet meer hoe ik daar aan kwam.weet iemand anders het?
groetjes kari

Hallo,

Je zou eens op www.viaviela.nl kunnen kijken, daar staat informatie op. Je krijgt dan ook geld van de belastingdienst als tegemoetkoming, net als voor een kinderdagverblijf of gastouderbureau. Een collega van mij werkte hier mee en was heel tevreden. Maar ik weet niet precies hoe het werkt. Je zou eens kunnen bellen misschien. Het is een soort bureau die als het ware bemiddelen tussen ouders en oppas, in de zin van dat je dan dus recht hebt op die tegemoetkoming. Een soort gastouderbureau maar dan met je eigen ouders, zoiets geloof ik. Er zijn er wel meer van hoor, maar die ken ik zo niet en weet er ook geen sites van.

Hopelijk kan je hier wat mee,

Groetjes, Margje

Hoi Marieke!

Toen ik zwanger was van mijn zoon (nu inmiddels bijna 2) hadden we ook afgesproken dat mijn moeder en mijn schoonmoeder allebei een dag in de week zouden oppassen. Met mijn schoonmoeder liep het helaas al heel snel mis omdat ze (naar ons idee) dacht dat ze het op haar manier kon doen terwijl we dat anders hadden afgesproken..
Mijn moeder past nog steeds op (de andere dag gaat ie naar een hele lieve oppasmoeder), en die doet dat ook nog bij mij in huis, wat wel erg fijn is omdat ik nogal een slaperdje heb en dat ie dan gewoon lekker kan blijven slapen haha.. Maar dat gaat goed. Ze respecteert hoe wij het willen, maar geeft er uiteraard wel een eigen draai aan maar dat is ook prima. Ze wil er ook absoluut niet voor betaald worden, dus wij geven haar regelmatig een mooie bos bloemen, geurtjes.. Van de zomer hebben we ze een week mee op vakantie genomen.. Prima regeling vinden wij!!
Groetjes Anne-Marie

Toen ik tegen mijn ouders zei dat ik ze wat wilde vergoeden waren ze zwaar beledigd. Aan je kinderen vraag je geen geld zeiden ze. Omdat wij het niet vanzelfspreken vinden dat zij hun vrije tijd opofferen en ons kind ook geld zal kosten in de vorm van eten en uitjes willen we toch iets doen. Na lang zeuren hebben mijn ouders dan nu verteld wat ze dan wel willen....een abonnement op de dierentuin zodat ze daar met hun kleinkind heenkunnen. Hahahaha! Mijn ouders houden ervan om op vakantie te gaan in nederland. Bv een huisje huren in Zeeland ofzo. Wij gaan ze dus 2 weken vakantie per jaar cadeau doen want ze hebben het goed maar hebben het geld niet over dus zo is het ook leuk. We zullen ze ook wel eens mee uit eten nemen ed. Gewoon om onze waardering te uiten.
lfs ing

Terug
Bovenaan