vergrote niertjes ontdekt bij 20 weken echo.

Hallo allemaal,
Wij hebben vandaag de 20 weken echo gehad. Alles zag er goed uit, alleen de nieren (vooral de rechter) waren vergroot. Nu moeten we met 30 weken weer een echo laten maken om te zien of het dan verbetert of verslachtert is. De echoscopiste zei dat het nietes ernstigs is, en we ons niet ongerust moeten maken. Maar dat is voor haar makkelijk praten. Wie heeft dit zelf ook mee gemaakt of heeft hier ooit van gehoord. En was het bij een zwangerschap van een jongen of meisje??
Alvast bedankt.

Groetjes Cindy

Ha meid, wat naar nieuws. ik heb nu niet veel tijd om te typen, maar ik wil je toch een hart onder de riem steken..... mijn VK zei dat het wel vaker voorkomt, maar in de meeste gevallen gewoon weer bijtrekt in de loop van de tijd. Waarschijnlijk komt alles dus goed.... maar spannend is het wel. Enne ookal blijven ze iets vergroot, het hoeft neit altijd te betekenen dat je kindje er ziek van wordt of geopereerd moet worden.... meestal loopt alles na de bevalling vanzelf goed....

Maar goed, ik snap je zorgen.... wij hebben zelf ervoor gekozen geen 20-weken echo te doen, omdat het dan allemaal nog onzeker is. Een goede echo betekent ook niets... er kunnen afwijkingen zijn die dan niet ontdekt zijn of zelfs later ontstaan (zoals een waterhoofd). En wat heb je een bezorgde zwangerschap als blijkt dat er toch misschien iets niet goed blijkt te zijn, wat ook kan betekenen dat er niets aan de hand is. Zoals in jouw geval.... wij hebben alles afgewacht en ons meisje bleek gezond te zijn.... gelukkig want dat is en blijft altijd spannend...

Maar heel veel sterkte met deze lange 10 weken, ik hoop dat alles mee gaat vallen.

Liefs, bloempje

Toevallig hebben wij morgen onze 30-weken echo om de nieren van de baby extra te controleren. Op de 20-weken echo was te zien dat ze precies op de grens van normaal en afwijkend zaten.
De eerste tijd na de vorige echo was ik er in mijn hoofd ook wel veel mee bezig en natuurlijk de laatste dagen, maar tussendoor heb ik het gelukkig redelijk van me af kunnen zetten. De baby beweegt goed en houdt zich goed aan de groei, dat stelt al erg gerust. Tja, en iets anders doen dan wachten kunnen we toch niet, ook niet als morgen blijkt dat het niet in orde is. We nemen het zoals het komt.

Veel sterkte met wachten!

Bij de zwangerschap van mijn eerste zoontje zagen ze tijdens de 20-weken echo ook vergrootte niertjes. Omdat er op de echo ook een puntje in het hart werd gezien, zijn wij verder gestuurd en hebben we uiteindelijk een punctie laten doen, omdat er sprake zou kunnen zijn van een chromosomale afwijking. Gelukkig bleek er helemaal niks aan de hand te zijn en was ons ventje kerngezond. Met 32 weken heb ik toen wel een extra echo gekregen om inderdaad de niertjes nog eens goed te bekijken en die zagen er helemaal ok uit.

Schijnbaar hoor je best vaak dat jongetjes vergrootte niertjes hebben. Meestal trekt dit weg gedurende de zwangerschap.
Maar ik snap je ongerustheid heel goed.

In ieder geval heel veel succes ermee!

gr. Hanneke

Hey meiden!! Bedankt voor jullie reacties. Geruststellende woorden hebben me goed gedaan. Ik hoop dat het bij jullie ook goed komt. Wanneer ik meer weet dan laat ik het weten.
Groetjes Cindy

hoi cinber

Mijn vriendin is in verwachting van een  zoon.
Bij de 20 weken echo kwamen ze erachter dat   1 van de nieren behoorlijk te groot was. Ook zij kreeg een 30 weken echo. op de pretecho de week ervoor was al te zien dat de nier weer bijgetrokken was.
Als dit niet het geval zou zijn zou ze in het ziekenhuis moeten bevallen zodat het kindje meteen antibiotica zou krijgen. Ze hoefde zich er in ieder geval geen zorgen om te maken. komt vast goed.

groetjes

Nou we hebben de echo gehad en alles was in orde. Ze hebben gelijk de groei nog eens bekeken en wat uitgebreider naar het hartje gekeken. Met 30 weken zijn afwijkingen daaraan nog beter te zien.
Het kindje ligt iets voor op groei en doet het verder helemaal prima. En nu nog +/- 10 weken tot de eindstreep, we gaan ervoor!

Terug
Bovenaan