Verhoogd risico nav pre natale screening

Hallo allemaal,

Gistereavond heb ik te horen gekregen dat de uitslag van de pre natale screening ( nekplooimeting, bloedtest, enz) de kans van 1:170   op een kindje met een afwijking in chromosoom 13,18 en 21 is. Ik sta nu voor de keus van al dan niet een vlokkentest te laten doen??? Ik moet dit op zeer korte termijn beslissen

Wie van jullie heeft voor dezelfde keus gestaan??

Groeten mama van thijs
 
Hoi mama van Thijs,
Wat naar om er uberhaupt over na te moeten denken...weg onbezorgdheid.
Ik werk op de couveuseafdeling en heb daar natuurlijk kindjes gezien met die afwijkingen...en ik moet je eerlijk zeggen, als ik in jouw schoenen had gestaan had ik denk ik wel gekozen voor een vruchtwaterpunctie...al is dat makkelijk zeggen als je niet in hetzelfde schuitje zit.
Laat je goed voorlichten door de gynaecoloog en neem dan een besluit...ik wens je heel veel sterkte..
lieve groetjes van Fiona.
(zwanger van een tweeling en mama van Lars 1 1/2)
 
Hoi mama van Thijs,
Wat een vreselijk nieuws moet dat zijn geweest. Ik heb ook zo'n test laten doen en van tevoren bedacht dat ik bij zo'n uitslag een punctie zou laten maken. Gelukkig was dat niet nodig, dus ik heb nu makkelijk praten.
Ik zou mn hart volgen....
Heel veel sterkte,
Loekske
 
Hallo,

Wat moet jij je rot voelen! Wij hadden er voor gekozen om niet zo'n screening te laten doen, omdat ik dan geen verder onderzoek zou willen. Maar als ik dit zo lees, dan heb ik toch het gevoel om te zeggen om voor verder onderzoek te gaan, anders blijf je nu ook maar ongerust
Heel veel sterkte

groetjes kirsten
33w0d
 
Hoi mama van Thijs,

Ik ben Marian, 26 jaar, en kreeg een aantal weken geleden hetzelfde soort telefoontje. Alleen werd bij ons dus een vruchtwaterpunctie aangeraden ipv een vlokkentest. Maar in principe gaat het om dezelfde beslissing, dus dacht ik: ik zal even reageren.
Of je hierop ingaat, is natuurlijk helemaal jouw keuze (en die van je man/vriend natuurlijk). Het voordeel van prenatale diagnostiek is dat je zeker weet of er (chromosomaal gezien dan) iets scheelt met jullie kindje. Het nadeel is dan weer dat je niet alles kan uitsluiten, want veel afwijkingen zijn niet te achterhalen met een dergelijke test. Dus je bent dan wel zeker of je kindje die bepaalde afwijking heeft of niet, maar voor honderden andere afwijkingen blijft het natuurlijk toch afwachten.
Bovendien heb je hoe dan ook bij een dergelijke test een risico. Het gebeurt dat er een miskraam optreedt, en dit heeft niks te maken met het feit of je kindje gezond is of niet. Als je dat risico niet wil lopen, zie je beter van een vlokkentest af.
Verder moet je je afvragen wat je zou doen mocht er wel een afwijking gevonden worden. Een heel moeilijke vraag, maar wel een heel belangrijke ook. Mochten jullie het kindje hoe dan ook willen houden, dan raad ik een test af omwille van het extra risico. Wij hadden op voorhand besloten dat mocht er iets schelen met ons kindje, we de zwangerschap zouden afbreken, en net daarom hebben wij die vruchtwaterpunctie wél laten doen. Maar dat is dus volledig jullie eigen beslissing.
Wat jullie ook beslissen, schrik niet van de reacties die het teweeg zal brengen. Sommige mensen zijn nogal hard in het geven van hun mening, en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Ook de tijdsdruk die erachter zit is slopend. Want wie weet wat doen? En je zal waarschijnlijk voor het zover is nog honderden keren twijfelen of dit wel het beste is. Veel succes met wat je ook beslist!

Groetjes,
Marian

PS: Nog even dit: als je één kans op 170 hebt op een kindje met een afwijking, wil dit ook zeggen dat je 169 kansen op 170 hebt dat er niks aan de hand is. Dat is iets dat ik me telkens opnieuw voor ogen hield als het wachten op de resultaten te zwaar werd. Bij ons bleek uiteindelijk alles in orde te zijn, en in januari zal ik (hopelijk) bevallen van een gezonde baby. En dat wens ik jou ook van harte toe!
 
Hallo,

bedankt voor jullie lieve opbeurend woorden. Ik las dat ik vlokkentest had opgeschreven, maar ik bedoelde een vruchtwaterpunctie. Voor een vlokkentest ben ik inmiddels te "ver" ( ruim 16 weken. De verloskundige heeft mij deze onderzoeken aangeboden omdat ik begin dit jaar een miskraam heb gehad, terwijl het kindje wel goed ingenesteld was, dus ws een chromosomen afwijking geweest. Hier zaten geen extra kosten aan verbonden Inmiddels ben ik na veel zoeken op internet een een heel fijn gesrek met een echografiste uit het Radboud ziekenhuis samen met mijn man tot de volgende conclusie gekomen. We gaan as donderdag een uitgebreide screeningsecho bij 17 weken laten doen ( eerder kon dit niet ivm de duur van de zwangerschap) De echografiste die ik gesproken heb gaat hem maken en ze gaan met name kijken na de afwijkingen die vaak gezien worden bij kindjes met het syndroom van down Natuurlijk geeft dit geen absolute zekerheid, maar hier lopen we geen enkele risico mee. Ik hoop dat we donderdag geen enkele bijzonderheid op de echo te zien krijgen en dat dit mij zoveel geruststelling geeft dat ik de zwangerschap met een Happy gevoel kan voorzetten. Mochten er onverhoopt toch bijzonderheden ze zien zijn, dan willen we een vruchtwaterpuncite ter bevestiging laten doen. Op dit moment zijn de risico's op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie net zo groot als de kans dat het kindje down syndroom heeft dus in verhouding vinden we het risico te groot. Ik ga het mijzelf natuurlijk nooit vergeven als ik puncite heb laten doen, terwijl het kindje gezond blijkt te zijn en ik toch een miskraam krijg

Ik kan me jullie reacties heel goed voorstellen waarin jullie zeggen dat jullie het kindje zo wie zo willen houden. Bij thijs hebben we ook helemaal geen onderzoeken ed gedaan en deze keer voelde de zwangerschap zo goed ( bij de miskraam voelde ik dat er iets niet goed is) dat ik ook geen moment verwacht had ik een verhoogd risico zou hebben. Ik had het gevoel ik krijg een extra echo, LEUK!!! dat is ter compensatie van de ellende van begin dit jaar. Ik heb ook altijd gezegd dat ik het NOOIT weg zou laten halen, wat er ook was, de natuur beslist dat soort dingen voor mij. Mijn man denkt hier echt heel anders over, maar respecteerde mijn mening. gek genoeg blijk ik er nu er misschien iets aan de hand is met mijn kindje, toch te twijvelen. Zo zie je maar weer, je weet nooit van te voren hoe je gaat reageren in een bepaalde situatie. Ik heb wel atlijd gezegd dat als er iets niet goed zou zijn, ik dit graag van te voren zou weten, zodat ik me daar op voor kan bereiden.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes mama van thijs
 
Terug
Bovenaan