Verhouding groenten/aardappel/vlees/vis

<p>Hoi hoi,</p><p>Onze dochter is 6 maanden en sinds deze week zijn we begonnen met aardappel/rijst/pasta bij de groenten te voegen. Binnenkort willen we ook graag vlees/vis gaan toevoegen. Maar nu vraag ik me een beetje af wat een goede verhouding is? Nu maak ik hapjes klaar waarvan 3/4 groenten is en 1/4 aardappel/rijst/pasta. Ik maak hapjes van 100gram maar ze eet ze vaak nog niet helemaal op, dat vinden we verder geen probleem, dat komt wel.</p><p>Hoe is bij jullie de verhouding? Ze is overigens gek op de fles, dus die is altijd wel leeg. Ons schema ziet er ongeveer als volgt uit:</p><p>ontbijt: fles 180/6</p><p>tussendoor: fruithapje zelf bereidt</p><p>lunch: boterham heel dun besmeerd en fles 180/6</p><p>rond 3/4 uur: fles 180/6</p><p>avondeten: groenten met wat aardappel/rijst/pasta</p><p>bedtijd: fles 180/6</p><p>mits ze zelf wakker wordt rond 23.00: flesje van 90.</p><p>Nu ik het schema getypt heb zie ik dat de fles van 3/4 best kort op het avond eten zit. Idee om deze iets minder te doen, zodat mogelijk het avondeten op gaat?</p>

Rond 7-8 maanden ging er bij ons 1 fles af (idd de fles van 15.00) De fles bij de lunch gaf ik dan rond 13.00. Zo heb je 3 flessen netjes verdeeld over de dag (7.00-13.00-19.00) Als die fles er niet in 1x af kan, kun je hem verkleinen (dus 90cc geven ipv 180cc en zo langzaam afbouwen)
Avondeten is 100 gram ruim voldoende hoor. Mijn dochter van 12 maanden eet vaak nog steeds maar 100gram (+ wat yoghurt) Ik vind het voldoende, ze is er niet super dol op maar ik wil wel dat ze íets eet. En ik vind porties van 200 gram altijd bizar groot voor zo'n kleintje. Rond de 6 maanden at ze zelfs nog veel minder, ik denk zo'n 50-70 gram. 
Wat betreft de verhouding, daar heb ik nooit zo op gelet. Ik gooi altijd gewoon wat bij elkaar (idd wel meer groente dan aardappels of vlees)  Ik weeg echt niet alles op de gram af, ik vind het belangrijker dat het een lekker eetbaar prutje wordt ;) 
En met 6 maanden is het nog allemaal bijvoeding hè, prima als ze het goed eet maar ze hoeft écht nog geen volledige porties of een hele boterham te eten!

Je doet het goed hoor mama Duifje! Dit is precies de verhouding die bij ins is aangegeven door het consultatiebureau. 

Hier deden we van in het begin 1/3 aardappel (of pasta, rijst, vanaf wanneer dit mocht), en 2/3 groente. Dit wordt in België zo aangeraden en daar probeerde ik me wat op te baseren... nu nog steeds (M. is ondertussen 14 maanden), maar als het spaghetti 'mee met de pot' is bijvoorbeeld, dan zal hij die keer wel minder groenten binnen hebben ;-).

Ik deed ongeveer 10 gram vis/vlees vanaf 7-8 maanden. Nu krijgt onze dochter ongeveer 20 gram (10 maanden). Dat vind ik zelf makkelijker dan een percentage zeg maar. Verder 3/4 groenten vs. 1/4 aardappel/pasta/rijst. Dit laatste geef ik pas sinds een tijdje, en niet heel vaak, heeft weinig voedingswaarde. Ik doe dan liever peulvruchten of pastinaak/bataat voor de smeuïgheid. 
Het belangrijkste vind ik ook dat het lekker is, dus je kunt echt wel een beetje spelen met die hoeveelheden, net wat je zelf wilt!

Bedankt voor jullie antwoorden. 
fruit gaat inderdaad veel beter dan het avondeten. Maar vind het al super wat ze nu al allemaal eet. Vandaag voor de eerste keer een snee brood (zonder korst) op gekregen, ze heeft heerlijk gesmuld. Al blijft de fles toch echt nog wel favoriet. 
zodra ik weer nieuwe hapjes maak om in te vriezen weet ik dat de verhoudingen wel inorde zijn. Ben benieuwd wat ze van vlees/vis vindt. Maar we doen het rustig aan. 

Hierr 6 maand en  ik doe een taartje  kopen  die koken en dan kleine stukjes delem dus 4 en er door heem hij krojgt 3 eetlepels met dat 

Terug
Bovenaan