Verhuisplannen vertellen aan kinderen

Hoi allemaal,

Afgelopen week hebben we goed nieuws gekregen: na een tijdje in onderhandeling te zijn geweest hebben we een huis gekocht. Het enige nadeel is dat de overdrachtsdatum redelijk ver in de toekomst ligt, namelijk juli 2026.

Nu heb ik 2 kleine kinderen, van 3 en 5, die we ook een keer moeten informeren. Maar hoe en wanneer doen we dat? We gaan een dorp verderop wonen, dus ze zullen t.z.t. naar een nieuwe school gaan en nieuwe vriendjes moeten maken.

Op internet lees ik dat we dit vooral niet te vroeg moeten doen, omdat het voor kinderen ook onzekerheid meebrengt. Maar tegelijkertijd zeggen we het wel tegen de rest van de familie, en zou ik het niet leuk vinden als iemand het "perongeluk" tegen de kinderen zegt.

Op andere plekken lees ik over een leuke aftelkalender, waarbij je elke dag een sticker of kruisje zet, en zo steeds een stapje dichter bij het verhuismoment komt. Maar het lijkt me ook niet echt handig om dat nou anderhalf jaar te doen.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of heeft iemand goede tips? Wanneer en hoe vertellen we het de kinderen?

Wanneer andere mensen in het bijzijn van je kinderen het laten vallen, en daar hebben ze vragen over, gewoon de vragen beantwoorden. Maar als die vragen niet komen, gewoon een maand van te voren. Of zoveel eerder, als dat je, aan de voor hun merkbare voorbereidingen begint.

Wat voor de kinderen heel veel zou schelen is ze daar het schooljaar van te voren op school doen.
Je zegt het is een dorp verderop, dus ga er vanuit dat de afstand niet groot is. Het is even een logistieke planning, heb het zelf 6 jaar gedaan voordat we eindelijk een huis vonden in de plaats van school, maar het is het waard. De kinderen zijn dan aan de school gewend en hebben er al vriendjes en vriendinnetjes. Dat scheelt heel erg in het wennen voor hun.
We hebben voor onze kinderen een aftelkalender gemaakt in de vorm van een huis op 100 dagen van te voren. Iedere dag mochten ze (eigenlijk de jongste van 4 maar de oudste 2 van 9 en 12 vonden het net zo leuk) een kruisje zetten. Dat werkte hier echt super.

Beste F, ten eerste, gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwe huis! Zelf ben ik net verhuisd met twee kleine kindjes ook naar een andere plaats. De jongste kon ik het niet uitleggen maar de oudste wel (3,5 jaar). Wat ik destijds heb geleerd, is dat het inderdaad het beste is dat je het niet al te lang vooraf verteld zoals nu met 1,5 jaar. Wat dacht je aan iets van zes maanden van tevoren? Wanneer je vertelt over de verhuizing, houd het dan simpel en benadruk de positieve aspecten, zoals een nieuw huis om in te spelen of een grotere tuin. Positiviteit helpt hen op zich sneller op hun gemak te voelen bij het idee en de komende verandering.

Zelf hebben wij ons kindje ook de laatste 6 maanden voordat we gingen verhuizen af en toe meegenomen naar het huis, zo lieten wij hem het huis zien en de nieuwe wijk. Zo kon hij stapsgewijs aan het idee wennen. Ook hebben we hem al 1 maand voordat we verhuisd waren naar zijn nieuwe schooltje laten gaan, zo konden we de grote veranderingen iets verspreiden i.p.v. alles in één keer. Ook wij hebben de laatste 3 mnd met en aftel kalender gewerkt en mocht mijn zoontje elke dag een stickertje plakken.

Aangezien je familie en vrienden ook op de hoogte zijn, kan het helpen om duidelijke afspraken te maken over wanneer en hoe zij over de verhuizing praten. Dit voorkomt dat je kinderen het nieuws via een omweg te horen krijgen.

Wat ik nog eerder als tip kreeg hier vanuit de community is: betrek je kinderen in het proces, bijvoorbeeld door hen te laten kiezen hoe ze hun nieuwe kamer willen inrichten. Dit geeft hen een gevoel van controle en iets om naar uit te kijken.

Verhuizen is een grote verandering, maar met een beetje voorbereiding en een positieve instelling kan het voor je kinderen écht ook een leuke verandering zijn. Maar heb geduld en iedereen gaat anders met bepaalde veranderingen om.

Heel veel succes met het proces en de voorbereidingen en geniet nog even van jullie aankoop! Proost!

Ik heb ook nog een artikel voor je gevonden op Oudersvannu.nl over advies en tips over verhuizen met kinderen:
Dit artikel is medisch beoordeeld door opvoedcoach Valerie Ritchie

En een mooi persoonlijk verhaal:

Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan