Verhuizen naar het buitenland???

Hallo,

Per Mei dit jaar gaan wij verhuizen naar het buitenland, Denemarken op precies te zijn....
Allemaal een spannende onderneming, vooral omdat je in NL veel vrienden en familie achterlaat!!! Nu is het niet zo dat wij dicht bij familie en vrienden in de buurt wonen in Almere...maar Denemarken is wel een eindje verder weg.
De reden van ons vertrek naar Denemarken heeft te maken met het werk van mijn man, wie weet blijven wij er wel voor altijd, maar het kan ook zijn dat het voor een paar jaar is!

Zijn er meerdere mama's die plannen  hebben om naar het buitenland te gaan en hoe denken die over scholen en meer talig opvoeden enzo???

Ik ben echt een nul in namen, maar de mama in Israel, hoeveel talen leren jullie de kindjes???
Ben heel nieuwsgierig en hoor het dan ook allemaal graag!

ANDREA, mama van Wiek 25/07/2006

Wat een uitdaging!

Ik weet van kennissen die in Noorwegen zitten sinds een klein jaar dat hun kinderen ( 3 en 5 jaar) al heel goed Noors kunnen. Kinderen leren talen zo snel...

Hier wordt Kay ook meertalig opgevoed..
Mama praat (nog wel eens) Limburgs, Papa gewoon abn en dan nog eens dat "wittenie" taaltje uit het gezellige Brabant haha..

Ja ik ben ook geimmigreerd van Venlo naar Breda

Komt allemaal goed!

Heel veel plezier daar en we lezen het zowiezo wel op het Forum, toch?

Esmé mv Kay

hoi Andrea!
Wat leuk dat ik straks niet meer de enige ver-weg forummer ben ;)
Ik ben dus de mama die naar Israel is verhuist. Je kan me alles vragen want er komt ongelovelijk veel bij kijken wat betreft uitschrijven, verwillig bijverzekeren AOW of juist niet, en al dat soort zaken waar ik me nu verplicht in heb verdiept. Wij wisten dus ook niet voor hoe lang we zouden blijven en hebben ons nog niet uitgeschreven in NL, maar we neigen nu wel naar het voorgoed blijven, of   in ieder geval niet meer terugkomen naar NL. We gaan ons nu uitschrijven (dat is verplicht als je langer dan 9 maanden wegblijft) maar wat betreft het bijverzekeren blijft het lastig... ik denk erover om het niet te doen, het is namelijk ontzettend duur en hier is mijn pensioen straks helemaal voor elkaar.
Maar goed, dat vroeg je allemaal helemaal niet ;)
Wij voeden onze kinderen 3-talig op. Hebreeuws, omdat mijn man Israelier is, NLs omdat ik het belanrijk vind dat ze meer dan 1 taal kennen en natuurlijk zodat ze straks ook hier kunnen communiceren als zij hier wel weer een keer heen willen, en Engels. Maar dat is puur omdat mijn man en ik beiden leraar  Engels zijn. Het is dus wel anders dan jouw situatie, omdat jullie waarschijnlijk uitsluitend NLs zullen praten thuis (je man is NLs toch?) en de kinderen (kind) zal waarsch Deens leren op de creche of straks op school.
Als je je kindje straks naar de creche brengt kan ik je zeggen dat je je absoluut geen zorgen hoeft te maken: we kwamen hier heen toen Lior 17,5 maand was, we zijn hier nu precies 5 maanden en ze kletst echt iedereen onder tafel. Ze begrijpt NLs en praat honderduit in het Hebreeuws. Ze is wel de snelste in haar creche met praten, terwijl de andere kids met 1 taal worden opgevoed, dus het is niet echt een goede vergelijking. Ze heeft de talenknobbel van haar moeder, haha, met Milo moet ik nog maar afwachten hoe snel het gaat. Het is voor mij ook lastig om het NLs bij te houden omdat ik echt de enige ben die het met de kinderen spreekt. Ik merk dat ik de kindertaal soms overneem en dan moet ik echt mezelf herinneren om NLs met ze te praten. Maar goed, ook dat probleem zullen jullie niet hebben als de voertaal thuis NLs is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je er niets aan hebt en andere info wil, let me know!
succes met de voorbereidingen!
liefs Stephanie

Terug
Bovenaan