verjaardagsfeestje 4-jarige

hoort eigenlijk niet op dit forum, maar er zijn vast moeders die dit al aan de hand hebben gehad. mijn zoontje wordt binnenkort 4 jaar en ik ga voor het eerst een kinderfeestje geven. wie heeft er tips: hoe lang? hoe laat? wat doe je? wat geef je ze te eten/drinken? uitnodigingen heb ik al gemaakt, een recept voor een gave beretaart heb ik ook al. we gaan zelf slingers maken van te voren. kun je met 4 jarigen al poppenkast spelen en sminken??

alvast bedankt en groetjes, carmen

Mijn dochter wordt in juni 4, dus ik heb nog niet echt een feestje gegeven, weet ook niet of ik dat nu ga doen. Ze viert haar verjaardag op het kdv en daarna gaat ze naar de basisschool, waar ze verder nog niemand kent. De kinderen uit de straat waar ze mee speelt, zijn 5 t/m 10 jaar, dus een stuk ouder. Dat is lastig om daar een feestje voor te organiseren. Maar natuurlijk mogen ze langskomen en komt er familie langs.

Poppenkast en schminken is hartstikke leuk!
Als je ook gaat schminken, is het ook leuk om iets van hoedjes te maken met de kids, hebben ze ook iets leuks om mee naar huis te nemen. Samen broodjes bakken en daarna opeten is ook erg leuk om te doen met kleuters.
Vier je het feestje op de dag zelf? Anders is de woensdagmiddag een ideale dag voor een feestje. Samen de lunch, daarna wat activiteiten... ik zou het niet langer dan 2,5 of 3 uur laten duren, is toch best vermoeiend voor die kleintjes.

ik sluit me hier helemaal bij aan, schminken en poppenkast is erg leuk. Maak het niet te lang en te eng. En inderdaad 2 en half uur is lang zat. Qua eten zou ik niet te veel doen, veel kinderen zijn veel te opgewonden om te eten of snoepenj uist te veel en zijn dan ineesn misselik (gek he) Bij mooi weer is een kleine speurtocht (simpele pijlen volgen) met een echte schat ook altijd geweldig en verder de ouderwetse spelletjes zoals koekhappen, stoelendans ed.

Mirjam

Hoi Carmen,

Ja, zijn inderdaad goeie tips hierboven: maak het niet langer dan 2,5 uur, eet (snoep) niet teveel, nodig maar een paar kinderen uit als ze zo klein zijn (4 of 5 ofzo)  en een speurtochtje vinden ze altijd erg leuk.

Wij hebben de feestjes nu een paar keer bij de hand gehad, maar ik vind het nog steeds heel moeilijk hoor! Ik vind dat je het echt een beetje moet leren. Maakte in het begin de "fout" om het te georganiseerd te willen doen. Als ze zo klein zijn, willen ze eerst een poosje gewoon zelf wat spelen met  het speelgoed in de kamer, en later wat kleine spelletjes.  Ik maakte eerst ook de fout  de spelletjes voor te stellen ("zullen we dit doen?"). Nu doe ik dat niet meer, deel gewoon mee wat we gaan doen ("moeten we dat?" "Ja, dat moet." Klaar) Er zijn anders altijd wel kinderen die ergens niet aan mee willen doen, die net wat anders willen. En als je het zelf met veel enthousiasme brengt, en meespeelt,  raken ze allemaal enthousiast. Aan het eind geef ik altijd een klein snoepzakje mee, met bijv. een bellenblaas erin, vinden ze altijd erg leuk!

Ook een leuk spelletje om te doen, is "stopdance" (zo heet het hier) en stoelendans. Bij stopdance moeten ze  meteen stil staan als de muziek wordt stopgezet, en zo valt er steeds eentje af. Hele simpele, maar wel vrolijke spelletjes, en reuze spannend als ze nog klein zijn.

Ik probeer ook zoveel mogelijk buiten te zijn, kan hier makkelijk, laat ze allemaal hun regenpakken en laarzen meenemen, voor kinderen maakt het niks uit om  in de regen buiten te zijn!

Ik sta er nu ook weer voor, onze drie  dochters zijn alledrie heel kort op elkaar jarig. Vorige week is de jongste  3 geworden, en de andere twee  hopen  volgende week en de week erop 8 en 6  te worden. Bij onze oudste wordt altijd de hele klas uitgenodigd, gelukkig zit ze maar met 10 kinderen in de klas (maar wel stuk voor stuk zeer aanwezige en mondige kinderen!)  Ik zie er altijd wel een beetje tegenop, maar  de kinderen genieten met volle teugen. Mij kun je na afloop wegdragen.

Succes!

Line

Bedankt voor de tips! nog een laatste vraagje, laat je ouders er ook bij?

en Line, goeie van dat eerste even laten spelen, niet te veel willen organiseren, en het mededelen van wat ze gaan doen. Ik ben nogal van de planning en de organisatie en da's niet zo handig bij die kleintjes!

groetjes, carmen

Ja, ha ha, ik heb ook alles graag onder controle en tot in de puntjes voorbereid.

Vlg mij is het het handigste om het kinderfeestje apart van de familie te houden, en zeker voor je kind is dat leuker, dan is alles een beetje gedoseerd.

Wel moet je met twee volwassenen zijn, vind ik. Ik wil graag dat m ´n man er steeds bij is, om de patatten te bakken, op de wc te helpen,  schoenen dichtdoen  etc. dan kan ik me helemaal richten op de spelletjes met de kinderen en hoef ik niet steeds weg te lopen. Daarbij werkt de aanwezigheid van "de papa" absoluut beter op de kinderen, dan alleen maar "de mama".  Papa ´s kunnen op een bepaald moment net even wat meer overwicht hebben.

Line

Thanks! Ik doe het met peter er bij en met m'n vaste oppas, een echte supernanny, die mij af en toe nog 'de les leest'. Op een goeie manier hoor, ze heeft gewoon heel veel ervaring en observeert goed, als is ze pas 20!! Ik doe het alleen wel allemaal op 1 dag (van 12.00 tot 14.00 de kleintjes en van 14.00 tot 19.00 de familie), is inderdaad een beetje te veel, maar  z'n vriendjes zitten op het KDV door de week. Tadeo zal wel helemaal afgedraaid zijn naderhand en ik ook! Maar ik heb de maandag er na al vrij genomen om bij te komen.

ik heb er wel echt zin in. Vroeger hadden we thuis ook van die superleuke kinderfeestjes (mijn moeder is kleuterleidster geweest) en die traditie wil ik graag voortzetten. Ik moet alleen uitkijken dat ik niet te veel wil doen.

het is pas 6 mei, ben al op tijd begonnen. maar ik zal naderhand verslag doen!

groetjes, carmen

Terug
Bovenaan