Hoi Carmen,
Ja, zijn inderdaad goeie tips hierboven: maak het niet langer dan 2,5 uur, eet (snoep) niet teveel, nodig maar een paar kinderen uit als ze zo klein zijn (4 of 5 ofzo) en een speurtochtje vinden ze altijd erg leuk.
Wij hebben de feestjes nu een paar keer bij de hand gehad, maar ik vind het nog steeds heel moeilijk hoor! Ik vind dat je het echt een beetje moet leren. Maakte in het begin de "fout" om het te georganiseerd te willen doen. Als ze zo klein zijn, willen ze eerst een poosje gewoon zelf wat spelen met het speelgoed in de kamer, en later wat kleine spelletjes. Ik maakte eerst ook de fout de spelletjes voor te stellen ("zullen we dit doen?"
. Nu doe ik dat niet meer, deel gewoon mee wat we gaan doen ("moeten we dat?" "Ja, dat moet." Klaar) Er zijn anders altijd wel kinderen die ergens niet aan mee willen doen, die net wat anders willen. En als je het zelf met veel enthousiasme brengt, en meespeelt, raken ze allemaal enthousiast. Aan het eind geef ik altijd een klein snoepzakje mee, met bijv. een bellenblaas erin, vinden ze altijd erg leuk!
Ook een leuk spelletje om te doen, is "stopdance" (zo heet het hier) en stoelendans. Bij stopdance moeten ze meteen stil staan als de muziek wordt stopgezet, en zo valt er steeds eentje af. Hele simpele, maar wel vrolijke spelletjes, en reuze spannend als ze nog klein zijn.
Ik probeer ook zoveel mogelijk buiten te zijn, kan hier makkelijk, laat ze allemaal hun regenpakken en laarzen meenemen, voor kinderen maakt het niks uit om in de regen buiten te zijn!
Ik sta er nu ook weer voor, onze drie dochters zijn alledrie heel kort op elkaar jarig. Vorige week is de jongste 3 geworden, en de andere twee hopen volgende week en de week erop 8 en 6 te worden. Bij onze oudste wordt altijd de hele klas uitgenodigd, gelukkig zit ze maar met 10 kinderen in de klas (maar wel stuk voor stuk zeer aanwezige en mondige kinderen!) Ik zie er altijd wel een beetje tegenop, maar de kinderen genieten met volle teugen. Mij kun je na afloop wegdragen.
Succes!
Line