Verjaardagstaart koemelk-/glutenvrij

Hallo moeders,

Mijn zoontje wordt a.s. vrijdag 1 jaar en is erg allergisch. Hij volgt een koemelkeiwit- en glutenvrij dieet. Ik wil heel graag een leuke en lekkere verjaardagstaart voor hem. Er is al zo veel wat hij niet mag eten. Ik wil hem ook graag een keer met ons mee laten smikkelen (zij het dan van een eigen taartje).

Ik ben al bij verschillende bakkers hier in de buurt geweest, maar niemand maakt zulke taarten. Eén bakker bakt wel glutenvrij brood maar gebak niet.
Heeft iemand enig idee of je het uberhaupt wel ergens kan bestellen? Ze keken me allemaal aan alsof ik iets waanzinnigs in m'n hoofd had gehaald....
Of heeft iemand een goed recept voor me? Ik heb al eens op keukenkikker.nl gekeken, maar ik kan nog niet echt iets geschikts vinden. Vaak is het óf glutenvrij óf koemelkeiwitvrij, maar ik moet beide. In sommige recepten komen ook van die onbekende ingrediënten voor. Ik weet soms echt niet waar je al dat spul kunt halen.

Ik zit nu een beetje te denken aan een bodem van rijstwafel en dan een vulling op basis van opvolgmelk (pepti). Maar hoe maak ik een lekkere en stevige vulling? Heeft iemand wel eens zoiets gedaan?

Ik zou jullie heel dankbaar zijn voor jullie tips!

Groetjes
Lies
 
hoi Lies,

Ik heb een soortgelijke vraag gezien op het dreumesforum, misschien heb je wat aan de tips die daar gegeven worden?
Het ging daar weliswaar om een kindje met alleen koemelkallergie, maar er staan een paar websites waar jij misschien ook wat aan hebt.

Succes ermee!

groetjes, Mirjam
mv Laura
 
Ja, ik zag 't ook precies net op 't dreumesforum. Ik heb op meadjohnson.nl al iets gevonden. Als ik de bodem zelf iets aanpas, is dat misschien wel iets.

Maar andere tips zijn ook nog welkom, hoor!
 
Hoi pipeloi,

Ik had voor Tim zijn verjaardag een speciaal kookboek uit de bibliotheek geveist, dit beviel me zo goed, dat ik het later besteld heb. Nog weer later, Tim is er met 2,5 jaar overheen gegroeid, heb ik het door verkocht aan een iemand met een dochter met glutenallergie.
Ik had een taartje gemaakt van rolletjes pannenkoek( aangemaakt met pepti, i.p.v. melk, en in een berevorm een soort gelatine-achtige taart, zag er geweldig uit, jammergenoeg nog geen digitale camera toen, dus kan je niet meer laten zien.

Ik vond het een geweldig kookboek, temeer, omdat je de recepten volledig kon aanpassen aan jouw kind; bij de taart stond dan bijv. vervang bij glutenallergie; bla door bla bla, bij glutenintolerantie bla door bla of bla, bij soja allergie; bla door blabla of bla of blaa. bij etcetera etcetera........
Ik vond het echt super, Tim was op meerdere dingen positief getest, dus ik heb echt veel gehad aan het kookboek.
Trouwens die glunderende oogjes met de pannekoeken en de taart vergeet ik ook niet meer!!'t was weer eens wat anders dan het altijd maar rijstebrood eten.
O.k. hier de titel;
"Basis Kookboek Bij Voedselallergie En Voedingsintolerantie." geschreven door; v. Berkel / Daams / v.d.Horst.
ISBN ; 90410002675

Ik heb in de bibliotheek dus in eerste instantie gekeken, 1 uurtje heengehad, bij kookboeken gekeken, zelfde middag resultaat.........misschien ook een tip??

Overigens als je bij google kookboek en voedingsallergie intypt, kom je ook heel ver.

Enfin, hmmmm... heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt, in ieder geval een hele fijne verjaardag toegewenst met elkaar as. vrijdag !!!!!
Groetjes, martine
 
Dankjewel! Daar ga ik dus eens naar op zoek, want ik moet natuurlijk niet alleen voor z'n verjaardag, maar ik moet altijd aanpassen! Kan hij vast en zeker wat gevarieerder eten dan 'ie nu doet!
 
Terug
Bovenaan