Verkouden, naar de huisarts?

Hoi,
Mijn dochter van 9 maand was weken aaneen aan het hoesten en kwam er niet helemaal van af. Ik ben 3 weken geleden met haar naar de huisarts geweest om te laten luisteren naar de longetjes. Het zat niet onderin dus was er eigenlijk niks aan de hand. Sinds zaterdag is ze ineens flink ziek, constant een loopneus, en enorm hoesten. Zo erg, dat haar keeltje nu heel zeer doet, en elke keer als ze hoest gilt ze er bij. Vandaag wil ze niet of weinig eten, gelukkig wel water drinken. Nou vragen mijn ouders steeds hoe het is, en ik vertel  dat dan. Wat blijkt nu, zij maken zich zo'n zorgen, en dringen erop aan dat ik maar weer naar de huisarts ga. Volgens mij zijn baby's veel verkouden, en als ze er net vanaf zijn, komt de volgende kou alweer langs. Ik voel me bezwaard om steeds naar de ha te klepperen omdat ze hoest, of een loopneus heeft. Ze heeft trouwens wel verhoging, 38,1. Afgelopen nacht hebben we haar een paracetamol gedaan, zodat ze rustiger zou slapen.
Ben ik juist te laks, of overdrijven mijn ouders, wat vinden jullie?
Alvast bedankt!

mama van bobo

quote: Bobo3 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-12-2006 11:43:50'));

Hoi,
Mijn dochter van 9 maand was weken aaneen aan het hoesten en kwam er niet helemaal van af. Ik ben 3 weken geleden met haar naar de huisarts geweest om te laten luisteren naar de longetjes. Het zat niet onderin dus was er eigenlijk niks aan de hand. Sinds zaterdag is ze ineens flink ziek, constant een loopneus, en enorm hoesten. Zo erg, dat haar keeltje nu heel zeer doet, en elke keer als ze hoest gilt ze er bij. Vandaag wil ze niet of weinig eten, gelukkig wel water drinken. Nou vragen mijn ouders steeds hoe het is, en ik vertel  dat dan. Wat blijkt nu, zij maken zich zo'n zorgen, en dringen erop aan dat ik maar weer naar de huisarts ga. Volgens mij zijn baby's veel verkouden, en als ze er net vanaf zijn, komt de volgende kou alweer langs. Ik voel me bezwaard om steeds naar de ha te klepperen omdat ze hoest, of een loopneus heeft. Ze heeft trouwens wel verhoging, 38,1. Afgelopen nacht hebben we haar een paracetamol gedaan, zodat ze rustiger zou slapen.
Ben ik juist te laks, of overdrijven mijn ouders, wat vinden jullie?
Alvast bedankt!

mama van bobo

Babies zijn inderdaad heel vaak verkouden, die van mij is net zo oud en ook continu aan het snotteren.
Dat gillen tijdens het hoesten herken ik. Ik dacht ook dat het keelpijn was, maar het komt 9 van de 10 keer door de druk op de oren tijdens het hoesten. Het kan dus duiden op oorontsteking, hoewel ze geen koorts heeft. Ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan, als ze inderdaad oorontsteking heeft is ze er met een antibiotica kuur snel van af, anders wordt het alleen maar erger.
Beter een keer te veel dan te weinig hoor. Maar je kent je kind zelf het beste, als je het idee hebt dat er niets aan de hand is, is er waarschijnlijk ook niets aan de hand behalve een verkoudheid.

groetjes, Ellen

PS het wordt afgeraden om paracetamol te geven als een baby geen koorts heeft, in principe dus pas vanaf 39 graden een zetpil of andere paracetamol geven. Als je het namelijk te vaak doet, werkt het niet meer en moet je steeds grotere hoeveelheden geven.

Je kan ook ibuprofen geven, werkt langer en is anders dan paracetamol. Mag vanaf 3 maanden. Naar de huisarts gaan zou ik pas doen als de koorts boven 38.5 na een dag of twee nog niet weg blijft, want dan zit er meestal een bacteriele ontsteking en heeft je kindje antibiotica nodig. Dit helpt niet bij een virus-infectie.

Je ziet zelf het beste hoe je dochter zich voelt.
Ook al heeft ze weinig koorts, het kan zijn dat ze zich toch niet lekker voelt, ga dan even naar de huisarts.
Het is waar, dat ze veel verkoudheden doormaken, maar als ze daarbij ook last van haar keel heeft, is voor haar ook niet fijn.

paracetamol is ook een ontstekingsremmer. En ik zou zowieso geen brufen geven aan kinderen tenzij een arts dit voorschrijft. Brufen is voor volwassenen ook niet goed dus zeker ook voor kinderen niet. Als dat het enige is wat helpt en de huisarts zegt dat ook dan kan het natuurlijk niet anders. Maar paracetamol helpt bij kinderen vaak erg goed.
En ik denk ook dat ik naar de huisarts zou gaan, gewoon voor de zekerheid. Maar als jij denkt dat het niet nodig is zou ik op je eigen gevoel vertrouwen. Zolang je kindje goed drinkt en vrolijk is en voldoende plast komt het eten vaak vanzelf weer. Het is ook echt weer om verkouden te zijn.
Voor oorontsteking hoeven ze trouwens ook niet altijd koorts te hebben.
Beterschap!

Hoi,

Mijn zoontje is ook lange tijd continue verkouden geweest en daarbij, wat nog veel erger is, oorontsteking, oorontsteking, oorontsteking. Hij is ook wel vatbaar voor hoesten. Ik zie w.b. het hoesten vaak een dag of 3 aan, maar laat dan liever toch even bij de huisarts luisteren of zijn longetjes schoon zijn. Hij heeft al vanaf 3 maand zo'n pufje. Als hij begint te hoesten mogen we dat gaan gebruiken. Dat is beter dan te lang wachten, want dan is een kuurtje nog de enige oplossing. En dat willen we ook niet te vaak. Maar goed, mijn zoontje hoestte vaak, dus dat is natuurlijk ook anders. Toch zou ik met hoesten nooit te lang wachten, bij die kleine hummeltjes is een longontsteking ook niet zo leuk.

Voor oorontsteking is een paracetamol zetpil en neusspray dé remedie. Deze combinatie geeft de beste verlichting op de oortjes. Oorontsteking moet in principe na 3 dagen over zijn. Maar het is inderdaad zo dat ze niet altijd koorts erbij hoeven te hebben. Toch is dan de combi van zetpil en neusspray de beste remedie. Blijft het toch aanhouden dan is toch een kuur de oplossing. Mijn zoontje van 13 mnd heeft uiteindelijk deze week zijn neusamandeltjes eruit gekregen, nu maar hopen dat het beter gaat worden met de oorontstekingen (duurt nu al 9 weken....)

gr. Er mmv Jeffrey

Terug
Bovenaan