Het is niet helemaal hetzelfde, maar mijn dochter wilde de eerste 3 a 4 maanden niemand anders dan mij, zelfs pappa niet. Niemand kon het overnemen. Als ik zelfs maar even weg ging naar fysio ofzo, dan was ze direct de rest van de dag aan het krijsen. Zelfs als ik ook thuis was weer. Mijn man kreeg haar ook nooit in slaap.
Vanaf 4 maanden knapte het wat op. Ze leerde in haar eigen bed slapen, maar nog mocht pappa hara pas bij 5 maanden naar bed brengen overdag. Ze is nu 8,5 maand en pappa mag het savonds nu ook af en toe. Verder ging zij pas met 4,5 maand naar de opvang. En gek genoeg ging dat wel redelijk goed. Ze huilde wel als ik haar achter liet. Maar ze vond de andere kindjes gewoon heel leuk. En ze was zo moe van alle indrukken dat slapen wel lukte.
Wat ik geleerd heb: niet stiekem wegglippen, rustig en positief blijven, kort afscheid. De leidster hield haar dan vast tot ze rustig was. Die ging direct met haar een rondje door de ruimte lopen, liedjes zingen, tot mijn dochter haar aandacht ergens op focuste.
Misschien ben je een beetje te vroeg met wegbrengen? Omdat er nu een slechte ervaring is, zou ik denk ik heel rustig opbouwen. Daar gewoon op visite gaan en af en toe even de ruimte uit lopen. Bijvoorbeeld boven even een tijdschriftje lezen ofzo. En als je kindje huilt direct heen gaan. Zo vertrouwen opbouwen. En dan eens een half uurtje blokje om. Een uurtje achter laten. Zo opbouwen. Maar tot de grens waar je kindje overstuur van raakt. Echt focussen op vertrouwen opbouwen.
Maar dat is hoe ik mijn dochter ken, en hoeft niet perse bij jou te passen.