<p>Onze dochter is bijna 23 maanden en is sinds een aantal weken ineens heel onrustig. Haar slaapritme is helemaal off en ze heeft ineens last van verlatingsangst. Overdag gaat het slapen meestal prima, maar 'snachts is ze vaak wakker, of wil ze niet slapen en staat ze sowieso tussen 04:30 en 05:30 rechtop in bed te krijsen.</p><p>We hebben de slaapschaap staan, maar die snapt ze nog niet. Bij ons in bed laten slapen werkt niet, in de stoel naast haar ledikant gaan zitten wel...maar dan zit je soms een uur en dat lost het probleem natuurlijk niet op. Want zodra je weg bent is er weer paniek. Dus proberen we door te zetten. Nu is het 5 min huilen, even troosten door ''het is nog bedtijd ga maar weer lekker liggen lieverd, papa en mama zijn hier'' te zeggen en er even bij te blijven zonder iets te zeggen. En dat net zo lang tot dat ze slaapt. Dat ging even goed, maar nu wil ze in de vroege ochtend niet meer liggen en gaat ze gelijk haar hoofdje tegen het ledikant bonken uit frustratie. Ik mag haar niet aanraken, ik kan er gewoon niet tegen als ze dat doet. Helemaal niet als we al zo gesloopt zijn van het slaaptekort.</p><p>En sinds vorige week heeft ze ook last van verlatingsangst. Als ik haar wegbreng naar opa en oma of als ik op zolder thuis werk en haar vader voor haar zorgt is ze telkens zo van slag. Krijsen, op de grond liggen, overstrekken en hoofdbonken. Schoonouders zijn hier erg van geschrokken en denken dat er meer aan de hand is, wat ons weer het gevoel geeft dat we iets niet goed doen als ouders zijnde. </p><p>Ik probeer het afscheid rustig te doen, hetzelfde te vertellen, niet te lang te laten duren, maar ook daar lijkt het alleen maar erger te worden.</p><p>Hebben jullie hier ervaring mee? Ik weet niet zo goed meer wat we nu moeten doen. Ze is soms ook zo moe van al het huilen en onrustige slapen. </p><p> </p>