Verlatingsangst

<p>Hoihoi,</p><p>Ons meisje is bijna 10 maanden en sinds kort is het drama met slapen. Ze heeft verlatingsangst sinds +- 12 dagen...</p><p>Voorheen sliep ze zonder problemen elk slaapje en nu is elk slaapje een regelrechte hel.</p><p>Als ik haar in bed leg, gaat ze direct staan en zet het op een krijsen. Als ik haar meerdere malen neer leg en probeer gerust te stellen , staat ze direct weer en blijft ze huilen. Het enige waar ze rustig van wordt, is als ik haar bij me neem op m'n borst en dan valt ze in slaap.</p><p>Het gevolg; Dat ik hele dagen onderhand in bed lig met haar en tot niks anders meer toe kom... </p><p>Heerlijk hoor dat kroelen, maar het is geen doen iedere dag weer. En elke keer wanneer we haar proberen terug te leggen in haar eigen bed, wordt ze wakker met wederom krijsen</p><p>Haar slaaptijden zijn aangepast naar mijn werk (zorg) </p><p>Ochtend:</p><p>7/half 8 wakker.</p><p>11:00 slapen tot 13:00</p><p>15:30 slapen tot 17:30 </p><p>19:00 naar bed</p><p>Wat voor tips hebben jullie? Dit schema volgde we altijd en ging perfect. Maar word er serieus nu helemaal gek van... Vind het zo moeilijk haar iedere x zo overstuur te horen huilen... Maar tegelijkertijd valt ze om van de slaap... Maar slapen; Ho maar.. Heb van alles geprobeerd... Even laten huilen, tot max halfuur, kroelen, geruststellen, erbij blijven, ik weet het niet meer...</p>
 
Ja die verlatingsangst op die leeftijd en steeds gaan staan in bed is wel herkenbaar ja. Mijn dochters deden het ook midden in de nacht als ze wakker werden, ze gingen continu staan en bleven dan maar huilen.. extreem vermoeid. Ze hebben het 'gaan staan' op die leeftijd ook net geleerd, dus dat is reuze interessant voor ze. In combinatie met die verlatingsangst is dat idd een pittige periode.
Ik vind dat ze overdag behoorlijk lange dutjes doet en een korte wakkertijd heeft. Is ze wel moe genoeg? Hier sliepen ze met 10 maanden van 9.30-11.00 en 14.00-15.30. In de nacht van 19.30-6.30.
Is ze o m 17.30 wakker en gaat ze dan echt om 19.00 al slapen? Dan is ze net uit bed... 
Van 13.00 Tot 15.30 is ook 'maar' 2.5 uur wakker. Op die leeftijd waren ze bij mij wel minimaal 3 uur wakker tussen de slaapjes door.
Ja, het is een heel moeilijke periode.. ik legde ze vaak wel 10x terug en als Ze dan nog niet sliepen, even eruit en 10 minuutjes later weer proberen. Op schoot in slaap vallen heb ik nooit gedaan. Dat wilden ze sowieso niet, maar dan wordt  over leggen idd ook een drama. 
En ik zal proberen de wakkertijd wat op te schroeven, want het lijkt me dat ze misschien ook echt nog niet moe is als ze om 19.00 alweer naar bed moet... middagdutjes liet ik hier max tot 16.00 duren, zodat ze s avonds rond 19.30 weer erin konden.
 
De slaapjes die ze tot voorheen deed, had ze ook echt wel nodig. Zodra ze in bed lig, pakte ze haar knuffelkonijn en viel daar vrijwel direct mee in slaap.
In de ochtend, (als ik vrij ben) laten we altijd samen de hond in de polder uit en daar is ze altijd flink moe van. Dan kreeg ze wat te drinken en dan naar bed.
Om 13:00 werd ze dan vaak zelf wakker rond die tijd en aten we smiddags een boterham en gingen we er of samen op uit of ze was thuis lekker aan het scharrelen en spelen.
En in de avond als ze om half 6 wakker werd, kreeg ze dr eten en mocht ze nog een poosje spelen en kreeg ze dr fles en naar bed. Ook dan sliep ze altijd vrijwel direct. Het is echt sinds dat verlatingsangst om de hoek is komen kijken, dat het nu bar en boos is.
Voorheen viel ze ook niet bij mij in slaap, dat is nu omdat ze gewoon hartstikke moe is van het niet slapen... En niets liever wil dan bij me zijn. Ik zal het eens overwegen om haar langer op te houden... Ook al ben ik nu met haar totaal uit een ritme door dit.. Beetje balen weer..
Iedergeval bedankt voor je reactie?
 
Erg lastig inderdaad.
Tussen ons in laten liggen vind ik geen probleem snachts. Ons bed is groot zat, maar het is meer of je daar het probleem mee oplos? 
Of krijg je dan de strijd dat ze dan niet meer in hun eigen bed willen slapen na die periode?...
Iedergeval fijn om te lezen dat het herkenbaar is. Zit soms echt met mijn handen in het haar van;" Ga nou eens slapen!!" 
Ze is uiteindelijk om kwart over 10 pas in haar eigen bed gaan slapen... En wilde dus echt nu niet eerder slapen... Drama... Gelukkig wel zonder tegen stribbelen na lang proberen... morgen weer een nieuwe poging proberen.
 
Ken je het 2-3-4 ritme? Hier werkte dat vaak wel.
Dus in de ochtend na 2 uur naar bed (7.00 wakker, is 9.00 weer slapen)
Dan na dat dutje na 3 uur weer naar bed (11.00 wakker is 14.00 slapen) 
En na dat dutje na 4 uur weer naar bed voor de nacht (15.30 wakker is 19.30 slapen)
Dat werkte hier altijd best goed toen mn dochter 2 dutjes deed per dag. Tuurlijk waren er ook p periodes dat alles in de soep liep en ja, er zijn ook genoeg avonden geweest dat ze pas om 21.00/22.00 ging slapen, of uiteindelijk tussenin belandde.
Maar nogmaals, als je dochter om 17.30 wakker wordt, is het echt niet raar dat ze pas om 21.30 gaat slapen. Ze wordt ook ouder hè, met 10 maanden zijn ze gewoon nog niet moe na 1.5 uur wakkertijd. Probeer daar eens naar te kijken vandaag. 1x geeuwen en in de ogen wrijven betekent niet altijd dat ze direct klaar zijn voor hun bedje. En met deze periode van verlatingsangst gaan ze pas slapen als ze compleet OP zijn, eerder geven ze toch niet toe... Dus hield ik ze vaak maae een half uurtje langer wakker in de hoop dat ze dan wat meer moe zou zijn en eerder zou opgeven.
 
Ik werk op een kinderdagverblijf en dit ritme houden we eigenlijk voor alle kindjes aan. Om 16.00 gaat iedereen uit bed (behalve echt kleine baby's natuurlijk) Maar alle kindjes die 1 of 2x slapen, gaan er om 16.00 uiterlijk uit omdat het anders s avonds te laat wordt. We laten nooit een kind tot 17.30 slapen 
 
Ik werk op een kinderdagverblijf en dit ritme houden we eigenlijk voor alle kindjes aan. Om 16.00 gaat iedereen uit bed (behalve echt kleine baby's natuurlijk) Maar alle kindjes die 1 of 2x slapen, gaan er om 16.00 uiterlijk uit omdat het anders s avonds te laat wordt. We laten nooit een kind tot 17.30 slapen 
 
Terug
Bovenaan