verlatingsangst?????

mijn zoontje nou 4 zit al een paar maandjes op school alles leuk tot van de week hij heeft hartstikke zin om naar school te gaan maar zodra ik zeg mama gaat nou begint hij te huilen dat hij niet wil geen zin heeft enzo.het is nou al de hele week zo er is niks gebeurd op school zei de juf er is thuis niks aan de hand ik snap er niks van .hij is altij dal heel onzeker enzo maar nou zelf als hij buiten gaat spelen vraagt hij mam je doet zo toch wel open he als ik bel en dat soort dingen weet me er echt geen raad mee
heeft iemand ervaring of tips?
alexandra
 
Hoi Alexandra,

Lastige situatie kan ik me voorstellen.
De juf zegt dat er niks aan de hand is maar aan het gedrag van je kind kun je afleiden dat er wel degelijk wat zou kunnen spelen.
Mijn advies wat ik jou zou willen geven is luister altijd naar je gevoel (en naar je kind) ookal is hij misschien nog wat te jong om precies uit te kunnen spreken wat er aan de hand is/ kan zijn aan zijn gedrag kun je vaak al genoeg afleiden.
Als het voor jou echt opmerkelijk is dat zijn gedrag sterk is veranderd in korte tijd probeer toch nog wat verder te zoeken naar de mogelijke oorzaak.
Misschien omdat jou zoon nog te jong is om uit te spreken wat er aan de hand is wil hij dit duidelijk maken door het gedrag wat hij nu vertoont.

Zou het misschien kunnen dat hij bijvoorbeeld op school een keertje op de gang is gezet?
Dit was de eerste gedachte van mij toen ik jou verhaal las.
Misschien heeft zij juf tegen hem   gzegd dat hij even naar de gang moest wat misschien mogelijk zoveel indruk heeft gemaakt dat hij nu bang is om alleen te zijn of misschien daarom wel bang is of hij na het buiten spelen wel weer het huis in kan komen of de deur wel of niet open krijgt.

Als het zo mocht zijn dat je bij jezelf toch het idee hebt dat er mogelijk iets op school kan spelen kan het misschien een idee zijn om samen met je zoontje bijvoorbeeld eens schooltje te gaan spelen, geef hem dan eerst de rol van schoolmeester en dat jij dan een leerling bent en draai het daarna eens om. Kijk anders eens op deze manier hoe hij zijn rol speelt misschien kun je er mogelijk iets uit afleiden. Kinderen spelen vaak na op een manier zoals ze het zelf in het echt ervaren en zullen situaties na gaan bootsen.

Mogelijk kun je hier iets aan hebben, misschien ook niet het is altijd fijn om andere mensen mee te laten denken om andere inzichten te krijgen.

Succes en luister naar je eigen gevoel

Groetjes Regenboog

 
nou bedankt voor al je tips heb er heel vaak over proberen te praten maar hij geeft geen draad.heb met de juf gesproken die heeft ook met hem gepraat maar niks en ik moet zeggen sinds 2 dagen gaat het weer goed gaat weer gewoon naar school zonder te huilen .(gelukkig )!!!!!!!
dus wat het nou is geweest of we er nog ooit achterkomen wie weet maar in ieder geval bedankt.
alexandra
 
Terug
Bovenaan