Verlegen en bang

Mijn dochtertje is nu bijna 2,5 jaar. Ze is in grote groepen mensen verlegen; als we binnen komen lopen op een verjaardag kruipt ze het liefst onder mijn t-shirt. Dat is wel eens lastig, maar wat ik moeilijker vind is dat ze wel eens bang is van andere kinderen. Als er bijvoorbeeld een onbekend kindje in haar buurt komt roept ze ook "Ik ben bang, dat vind ik eng". ook al doet dat kindje niks vervelends. Moet ik haar gevoelens erkennen ("Ik snap dat je bang bent, maar dat is niet nodig want ..." ) of moet ik vol zelfvertrouwen zeggen: "Nee, je bent niet bang!" (dit zijn diverse tips die we van anderen hebben gehad)
Hoe leer ik haar niet bang te zijn?
Zijn er andere ouders die hier ook mee worstelen?

Groetjes Iv
 
Hoi IV,

Ik herken wel wat in je verhaal!

Mijn dochtertje word volgende maand 2,en is ook vaak bang als er andere kindjes op haar afkomen,ze rent dan naar mij toe,en zegt dan steeds 'mama naar huis toe',waarom ze dat zegt? Ik heb geen idee,vreemd vindt ik het wel!

Ik mag toch hopen dat het een fase is,want ze kan elk ogenblik een oproep krijgen voor de peuterspeelzaal,als ze dan steeds bang is lijkt me dat ook niet echt plezierig,niet voor haar,maar voor mij ook niet!

Ik kan je dus niet helpen of raad geven...we kunnen alleen hopen dat het over gaat.

Groetjes!
 
hallo,

Ik hoor hier eigenlijk nog niet thuis, maar lees af en toe bij jullie mee.
Onze meid (19 maanden) heeft dit probleem gelukkig alleen bij volwassenen. Kinderen zijn geen probleem.
Ik zou haar gevoelens wel erkennen, maar er niet teveel nadruk om leggen. Je kunt bijv. zeggen ik snap dat je bang bent, maar dat is niet nodig omdat..... Ik weet niet of ze kan verwoorden waarom ze bang is anders kun je dat eens proberen. Ik zou wel willen weten wat de oorzaak is van dat bang zijn.

Als je tegen haar zegt dat ze niet bang is dan neem je haar niet serieus, want er is toch echt iets waarvoor ze bang is.
Het kan natuurlijk ook een fase zijn en dan is het wachten tot die over is.

Succes ermee
Groetjes anninas
 
Hoi "Mamma 2" en Anninas,

Bedankt voor jullie reacties.
Altijd fijn als iemand meedenkt.
Is je dochtertje al naar de creche, mamma 2?
Juist als ze bang is is het voor haar misschien goed om naar de creche te gaan. Dan kan ze toch wennen en leren met andere kinderen om te gaan, zonder dat pappa of mamma erbij is...Mijn dochter gaat wel naar het kinderdagverblijf en daar is ze ook wel eens bang. Maar toch gaat het goed daar nu, en ik ben blij dat ze daar in ieder geval haar weg heeft gevonden...
Verder merk ik inmiddels ook dat het bijvoorbeeld al stukken beter gaat dan een half jaar geleden...is dat bij jullie ook?

Groetjes Iv
 
Terug
Bovenaan