<p>Vanaf het begin van de zwangerschap wist ik dat dit een risicovolle zwangerschap zou zijn omdat ik zwanger was van een eeneiige tweeling... de ene was duidelijk groter als de ander...</p><p>De grote kans was aanwezig dat ze TTS syndroom zouden hebben. Ik heb vele controle’s gehad, waarvan ik 1 keer bijna doorgestuurd moest worden naar Leiden omdat het niet de goede kant op leek te gaan... dit stabiliseerde zich gelukkig en het ging de goede kant op! Bij de 20 weken echo kwamen ze erachter dat 1 van de 2 de navelstreng op het randje van de placenta had zitten. Dit kan op zich geen kwaad als ze beide in hun eigen lijn zouden groeien. Bij precies 22 weken maakten ze zich grote zorgen.... de kleine week af van zijn groeilijn.... ik kreeg een paar dagen later een afspraak in Leiden voor een second opinion. Tot ons grote verdriet werd dit inderdaad bevestigd en zeiden dat de kleine bijna 0% kans op overleven had..... dit kwam vals een enorme klap aan.... vervolgens kregen we de keuze: niks doen en de kleine natuurlijk laten overlijden wat snel zou gebeuren (met 20% kans op zeer zware hersenbeschadiging bij de grotere baby), of de zwangerschap van de kleine afbreken door de navelstreng dicht te laten branden... in mijn ogen: je bloed eigen kind opofferen... deze keuze wil je als ouders niet hoeven maken... we hebben met pijn in ons hart besloten om de kleine te laten gaan voor een grotere kans op overleven van de grotere baby... geloof me, dit was echt niet makkelijk, maar medisch gezien de beste keuze... nog blijft er 10% kans op alsnog overlijden van de grotere baby in de 1e 2 weken na de ingreep, daarna is het al snel 1%. 3 dagen nadat we de keuze hebben moeten maken stond de ingreep gepland. We hadden eerst een gesprek met maatschappelijk werk over onze situatie. Ze rade ons aan om tegen mijn buik te praten en afscheid te nemen van baby Noah? dit hebben mijn man en ik samen gedaan al was dit erg moeilijk... ik ben nu 1,5 week verder en heb morgen mijn 1e controle weer in Leiden na de ingreep. Ik heb het volste vertrouwen in onze andere zoon dat alles goed komt. Ik blijf een dubbel gevoel houden... Ik wil blij zijn dat we nog een zoon hebben, maar toch blijf ik me schuldig voelen naar Noah... Onze kleine Noah.... het voelt gewoon alsof ik hem heb vermoord, ook al had hij geen schijn van kans op leven... Ik doe mijn best om niet in te storten, maar het valt niet mee...</p>